Komunikacja interpersonalna i medialna WH-F-FW-II-2-KomIiM
W czasie zajęć podejmowane będą następujące tematy:
1. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej – język jako narzędzie komunikacji, modele porozumiewania się międzyosobowego
2. Filozofowie dialogu (Martin Buber, Józef Tischner)
3. Komunikacja werbalna a niewerbalna
4. Ujawnianie siebie w komunikacji (kobiece i męskie style ekspresji)
5. Strategie aktywnego słuchania
6. Zasady skutecznego porozumiewania się
7. Różnice kulturowe i osobowościowe a problemy w komunikacji
8. Rozwiązywanie konfliktów (metody Thomasa Gordona i Marshalla Rosenberga)
9. Szkoła w dialogu, czyli jak mówić, żeby dzieci się uczyły
10. Specyfika komunikacji w mediach społecznościowych
11. Analiza sytuacji komunikacyjnych z wybranych przekazów medialnych
12. Studium przypadków z obszaru komunikacji uczeń-nauczyciel i nauczyciel-rodzic
13. Komunikacja w biznesie
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
zna złożone zasady komunikacji interpersonalnej i medialnej, zdając sobie sprawę ze szczególnej odpowiedzialności za słowo w pracy filologa;
umie jasno wyrażać „komunikaty ja” w relacjach międzyludzkich zarówno w kontaktach zawodowych, jak i osobistych; potrafi rozpoznać i sklasyfikować różne zachowania komunikacyjne w ujęciu przyswojonych teorii;
ma pogłębioną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk związanych z komunikowaniem się w społeczeństwie, zróżnicowaniem sposobów ujawniania siebie w komunikacji, a także potrafi ocenić skuteczność komunikacyjną w mediach i w pracy filologa z zastosowaniem nowej wiedzy;
jest gotów do aktywnego udziału w życiu społecznym przez rozwijanie dobrych relacji międzyosobowych oraz widzi potrzebę nieustannej pracy własnej w tym kierunku.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą będą się składać:
1. Obecność studenta na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione);
2. Aktywność w czasie zajęć (udział w dyskusji, wykazanie się znajomością tekstów, udział w scenkach dialogowych);
3. Przygotowanie jednego z omawianych tekstów na wskazane zajęcia - umiejętność zreferowania go i postawienia problemów do dyskusji w grupie;
4. Ocena z kolokwium zaliczeniowego (zagadnienia teoretyczne oraz scenariusze postępowania w konkretnych sytuacji komunikacyjnych)
• na ocenę bardzo dobrą: student objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, podaje przykłady zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujące każdy z nich, z łatwością konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej;
• na ocenę dobrą: student objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, podaje przykłady zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujące większość z nich, z nielicznymi usterkami konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej;
• na ocenę dostateczną: student objaśnia niektóre z wprowadzonych terminów z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, jest w stanie podać kilka przykładów zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujących większość z nich, z trudem konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor II R. F., 2021, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, wyd. III, Rebis: Poznań.
Buber M., 1991, O Ja i Ty, przekł. B. Baran, [w:] Filozofia dialogu, red. B. Baran, Wyd. Znak: Kraków.
Faber A., Mazlish E., 2017, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Media Rodzina: Poznań.
Gordon T. , 1991, Wychowanie bez porażek, PAX: Warszawa.
Kordziński J., 2016, Szkoła dialogu - czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Wolters Kluwer: Warszawa.
Miotk-Mrozowska M., 2009, Komunikacja interpersonalna w Internecie, Wyd. UKW: Bydgoszcz.
Popiołek M., 2018, Czy można żyć bez facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym, WUJ: Kraków.
Stewart J. (red.), 2014, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, wyd. VI, PWN: Warszawa.
Rosenberg M., 2011, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Czarna Owca: Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: