Analiza dzieła literackiego WH-F-FW-II-1-AnaLitL
Samodzielna analiza dzieła literackiego nalezy do podstawowego wyposażenia filologa. Analiza ta uwzględnia zarówno literacki i kuturowy kontekst historyczny, jak nowoczesne osinięcia hermenautyki, co w rezultacie pozwala na odkrywanie ukrytyczh w dziele znaczeń, dostrzeganie obrazów, jakie buduje autor, interpretację będącą wypadkową indywidualnej wrażliwości na dzielo literatury dawnej i rozumienia uwarunkowań, w jakich powstało.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena przemiotu zależec będzie zarówno od aktywności i przygotowania do ćwiczeń (każdy z uczestników proponuje do analizy jeden wirsz ze zbioru), lektury literatury pomocniczej, jak i dokonania samodzielnej analizy utworu innego niż te, które omawiane były w trakcie ćwiczeń. Cenione będzie umiejętność stawiania tekstowi właściwych pytań, wnikliwa lektura (znajmość słownictwa), dostrzeganie bidowanycy słowami obrazów, znajomość literackiego i kulturowego kontekstu (wychwytywanie aluzji, odniesień, skojarzeń), a także wiedza dotyczące powstawania, kształtowania się dzieła i jego wpływu na kulturę europejska późniejszych epok.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Źródła:
Francesco Petrarca, Il Canzoniere, a cura di Marco Santagata, Mondadori 2004, 2014, 2018
Francesco Petrarca, Rerum Vulgarium Fragmenta. Drobne wiersze włoskie, opr. Piotr Salwa, Słowo/obraz terytoria 2005
Lektury uzupełniające
Gianozzo Manetti, Vita di Francesco Petrarca, a cura di Stefano U. Baldassari, Sellerio 2003
Przed Petrarką: antologia trzynastowiecznej poezji włoskiej, opr. Monika Woźniak, Collegium Columinum 2005
Marco Santagata, I due cominciamenti della lirica italiana, ETS 2016
Marco Santagata, Dal sonetto al. canzoniere. Ricerche della preistoria e la costituzione di un genere, Ledizioni 2016
Marco Santagata, I frammenti dell’anima: storia e racconto nel Canzoniere di Petrarca, Il Mulino 1993, 2004, 2011
Marco Santagata, Il poeta innamorato. Su Dante, Petrarca e la poesia amorosa medievale, Guanda 2017
Marco Santagata, L’amoroso pensiero. Petrarca e il romanzo di Laura, Mondadori 2014
Marco Santagata, Il copista. Un venerdi di Francesco Petrarca, Sellerio Palermo 2000, Guanda 2020
C.H. Clough, Pietro Bembo’s Edition of Petrarch and his Assosition with the Aldine Press. in: Aldus Manutius and Renaissance Culture, ed. D.S. Zeidberg, Olschki 1998
Joanna Pietrzak-Thébault, Czytanie Petrarki: teksty, parateksty, konteksty, w: eadem, [S]Łowna kotka. Obrazy, funkcje, przemiany włoskiej ksiązki XVI wieku, Księgarnia Akademicka 2018
Amedeo Quandam, Petrarca, l’Italiano dimenticato, Rizzoli 2005
Petrarca e la cultura europea, a cura di Luisa Secchi Tarugi, Nuovi Orizzonti 1997
Petrarka a jedność kultury europejskiej. Petrarca e l’unità della cultura europea, a cura di Monica Febbo, Piotr Salwa, Semper 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: