Stylistyka praktyczna WH-F-FW-I-2-StylPrak
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy o zróżnicowaniu stylistycznym polszczyzny, cechach poszczególnych stylów i nacechowaniu środków stylistycznych, a także wyposażenie ich w umiejętność tworzenia poprawnych, spójnych i zrozumiałych tekstów (mówionych i pisanych) oraz dostosowywania środków językowych do sytuacji komunikacyjnej, celu wypowiedzi i możliwości odbiorcy.
W cyklu 2021/22_L:
W semestrze letnim 2021/22 planowany jest następujący porządek zagadnień: 1. Struktura i delimitacja tekstu; problemy spójności tekstu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: OPIS ECTS -‐ 2 punkty (50 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin)
Udział w zajęciach - 30 godzin
Systematyczne przygotowanie do zajęć, praca własna ‐ 5 godzin
Przygotowanie prac domowych: 10 godzin,
Przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 5 godzin. | W cyklu 2022/23_L: OPIS ECTS -‐ 2 punkty (50 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin)
Udział w zajęciach - 30 godzin
Systematyczne przygotowanie do zajęć, praca własna ‐ 5 godzin
Przygotowanie prac domowych: 10 godzin,
Przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 5 godzin. | W cyklu 2023/24_L: OPIS ECTS -‐ 2 punkty (50 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin)
Udział w zajęciach - 30 godzin
Systematyczne przygotowanie do zajęć, praca własna ‐ 10 godzin
Przygotowanie prac domowych: 5 godzin,
Przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 5 godzin. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Student rozróżnia podstawowe pojęcia ze stylistyki, rozumie, jak definiować różne style językowe.(F1_W06). Uczestnik kursu posługuje się terminologią niezbędną do analizy stylistycznej tekstów (F1_U07). W samodzielnej pracy nad tworzeniem i analizą stylistyczną tekstów Student potrafi wykorzystać wskazówki i uwagi krytyczne opiekunów naukowych (F1_U05). Student samodzielnie pracuje nad stałym pogłębianiem wiedzy i umiejętności z dziedziny stylistyki (F1_K01). Na zajęciach Studenci często pracują w grupach, dzięki czemu uczą się współpracy oraz przyjmują różne role w pracy w zespole (F1_K02).
Kryteria oceniania
Na ocenę dostateczną (3) student:
– zna w stopniu podstawowym kryteria wyróżniania odmian i stylów języka oraz wyznaczniki językowe najważniejszych stylów funkcjonalnych polszczyzny (F1_W06).
- zna w stopniu podstawowym cechy prostego i jasnego stylu (F1_W07).
- potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać w praktyce zasady konstruowania zrozumiałego i spójnego tekstu (F1_U05).
- dostatecznie orientuje się w zróżnicowaniu stylistycznym współczesnej polszczyzny i potrafi wskazywać najważniejsze błędy stylistyczne (F1_K01)
- umie uprościć niektóre zawiłe konstrukcje językowe (F1_K01)
Na ocenę dobrą (4) student:
– dobrze zna kryteria wyróżniania odmian i stylów języka oraz wyznaczniki językowe najważniejszych stylów funkcjonalnych polszczyzny.(F1_W06)
- dobrze zna cechy prostego i jasnego stylu.(F1_W07)
- potrafi dość swobodnie wykorzystywać w praktyce zasady konstruowania zrozumiałego i spójnego tekstu.(F1_U05)
- dość dobrze orientuje się w zróżnicowaniu stylistycznym współczesnej polszczyzny i potrafi bezbłędnie wskazywać błędy stylistyczne(F1_K01)
- umie bez większych trudności uprościć zawiłe konstrukcje językowe(F1_K01)
Na ocenę bardzo dobrą (5) student:
– bardzo dobrze zna kryteria wyróżniania odmian i stylów języka oraz wyznaczniki językowe najważniejszych stylów funkcjonalnych polszczyzny.(F1_W06)
- bardzo dobrze zna cechy prostego i jasnego stylu.(F1_W07)
- potrafi swobodnie wykorzystywać w praktyce zasady konstruowania zrozumiałego i spójnego tekstu.(F1_U05)
- bardzo dobrze orientuje się w zróżnicowaniu stylistycznym współczesnej polszczyzny i potrafi bezbłędnie wskazywać błędy stylistyczne(F1_K01)
- umie bezbłędnie uprościć zawiłe konstrukcje językowe(F1_K01)
METODY OCENIANIA
1. Prace domowe – krótkie teksty do zredagowania; samodzielnie napisane teksty (streszczenie, wstęp na zadany temat, notatka prasowa i inne) przygotowane zgodnie z wzorcem gatunkowym.
2. Kolokwium pisemne na koniec semestru.
3. Ocenianie ciągłe, także za aktywność podczas zajęć
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Studenci są zobowiązani do: Na podstawie wyników z powyższych składowych zostanie wystawiona ocena końcowa z przedmiotu. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: