Praktyczna nauka języka włoskiego - gramatyka, pragmatyka WH-F-FW-I-2-PNJWGrPr
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=25881
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a703e794d9b0146b6af63e0ff5a841ba2%40thread.tacv2/conversations?groupId=f8ab60b5-d7fc-4450-b7e0-b52cb671341c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2020/21_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3avaVjUDYj6i_hDMaI890CPys4se9gQIVXHG58neSo6fI1%40thread.tacv2/Generale?groupId=1909a67e-1f7a-488d-a92c-7e0ca77281d9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
Podczas kursu będą stopniowo wprowadzane następujące zagadnienia gramatyczne:
1) Powtórka: test di ripasso – gruppo nominale: accordo tra articolo, nome e aggettivo; pronomi diretti e indiretti di 3° persona; principali preposizioni: locative, temporali; presente, passato prossimo, imperfetto, futuro
2) Pronomi diretti e indiretti.
3) Particella ci.
4) Forma passiva.
5) Condizionale presente; fare ipotesi, dare consigli.
6) Pronome ne; aggettivo e pronome dimostrativo quello; aggettivo bello.
7) Congiuntivo presente.
8) Pronomi combinati. Pronomi relativi.
9) Imperativo.
Uwaga: kolejność tematów może ulec zmianie.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student rozumie zmienność języka włoskiego, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji systemów gramatycznych (FW1_W10), potrafi posługiwać się językiem włoskim na poziomie co najmniej B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (FW1_U01), jest gotów do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny (FW1_K01).
Opis ECTS
- aktywność na zajęciach – 60 godzin
- samodzielna praca w zakresie wskazanych przez wykładowcę zadań gramatycznych – 15 godzin
- przygotowanie do testu śródsemestralnego oraz pisemnego zaliczenia końcowego – 15 godzin.
Kryteria oceniania
Bieżąca ocena przygotowania do zajęć i aktywności podczas zajęć, pisemne testy śródsemestralne przeprowadzone w formie zdalnej, pisemne zaliczenie końcowe na ocenę przeprowadzone w formie zdalnej.
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład konwersatoryjny, opis, studium przypadku, a weryfikowane są przez ocenę ciągłą bieżącego przygotowania do zajęć, testy weryfikujące przygotowanie do zajęć, pisemne testy śródsemestralny, pisemne zaliczenie końcowe, ocenę ćwiczeń i projektów wykonywanych podczas zajęć.
Efekty uczenia się w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, gry symulacyjne, a weryfikowane są przez ocenę ciągłą aktywności podczas zajęć, testy weryfikujące przygotowanie do zajęć, pisemne testy śródsemestralne, pisemne zaliczenie końcowe.
Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych osiągane są takimi metodami jak metoda projektu w zespole podczas zajęć, gry symulacyjne, a weryfikowane są ciągłą ocenę przygotowania do zajęć – w tym testy i ćwiczenia weryfikujące przygotowanie do zajęć – i aktywności podczas zajęć.
Na ocenę bardzo dobrą Student znakomicie rozumie zmienność języka włoskiego, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji systemów gramatycznych (FW1_W10), bardzo dobrze potrafi posługiwać się językiem włoskim na poziomie co najmniej B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (FW1_U01), jest gotów do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny (FW1_K01).
Na ocenę dobrą Student dobrze rozumie zmienność języka włoskiego, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji systemów gramatycznych (FW1_W10), dobrze potrafi posługiwać się językiem włoskim na poziomie co najmniej B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (FW1_U01), jest gotów do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny (FW1_K01).
Na ocenę dostateczną Student dość dobrze rozumie zmienność języka włoskiego, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji systemów gramatycznych (FW1_W10), w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się językiem włoskim na poziomie co najmniej B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (FW1_U01), jest gotów do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny (FW1_K01).
Literatura
Podstawowy podręcznik: C. Ghezzi, M. Piantoni, R. Bozzone Costa, Nuovo contatto B1. Corso di lingua e civiltà italiana per stranieri, Loescher Editore, Torino 2016.
S. Bertoni, B. Cauzzo, G. Debetto, Caleidoscopio italiano. Uno sguardo sull’Italia attraverso i testi letterari. B1–C1, Loescher Editore, Torino 2014.
R. Bortoluzzi, Acqua in bocca!, Casa delle Lingue, 2015.
L. Chiappini, N. De Filippo, Congiuntivo, che passione! Teoria e pratica per capire e usare il congiuntivo in italiano, Bonacci editore, Formello 2014.
Ch. Humphris, MoviMENTE. Attività per apprendere l’italiano con il movimento, Alma Edizioni, 2013.
M. Dardano, P. Trifone, Grammatica italiana con nozioni di linguistica, Zanichelli, Bologna 1995.
V. Della Valle, G. Patota, Viva il congiuntivo!, Sperling & Kupfer, 2014.
K. Foremniak, Włoski w tłumaczeniach. Gramatyka, cz. 2, Preston Publishing, Warszawa 2016.
K. Foremniak, Włoski w tłumaczeniach. Sytuacje. Dobierz odpowiednie słownictwo w różnych sytuacjach życia codziennego, Preston Publishing, Warszawa 2019.
G. Iacovoni, N. Persiani, B. Fiorentino, gramm.it. Grammatica italiana per stranieri con esercizi e testi autentici, Bonacci editore, Formello 2009.
A. Mazanek, J. Wójtowicz, Idiomy polsko-włoskie / Fraseologia idiomatica polacco-italiana, PWN, Warszawa 2003.
D. Mancini, T. Maraini, Il congiuntivo. Grammatica, esercizi, curiosità, Alma Edizioni, Firenze 2015.
M. Mezzadri, Grammatica essenziale della lingua italiana, Guerra Edizioni, 2008.
S. Nocchi, Nuova grammatica pratica della lingua italiana. Esercizi, test, giochi, Alma Edizioni, Firenze 2011.
G. Pittàno, Dizionario dei modi di dire, Zanichelli, Bologna 2009.
L. Serianni, Grammatica italiana. Italiano comune e lingua letteraria, UTET, Torino 2016.
S. C. Sgroi, Dove va il congiuntivo? Ovvero il congiuntivo da nove punti di vista, UTET, Torino 2013.
D. Troncarelli, M. La Grassa, Grammatica Avanzata. Esprimersi con le frasi: funzioni, forme, attività, Edilingua, Roma 2017.
E. Turra, Azione! Imparare l’italiano con i video, Loescher Editore, Torino 2017.
S. Widłak, Gramatyka języka włoskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002.
Inne materiały wskazane przez wykładowcę podczas zajęć.
Uwagi
W cyklu 2019/20_Z:
Wymagania wstępne: znajomość języka włoskiego na poziomie A2. |
W cyklu 2020/21_Z:
Znajomość języka włoskiego na poziomie A2. |
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość języka włoskiego na poziomie A2. Na prośbę studentów, w semstrze zimowym r.a. 2021/2022 kurs został przeniesiony na tryb stacjonarny, natomiast kurs PNJW2 Wypowiedź pisemna jest prowadzony zdalnie. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Filologia: specjalność filologia włoska - studia I stopnia stacjonarne
- Filologia włoska - studia I stopnia stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: