Analiza tekstów literackich:Ottocento WH-F-FW-I-2-ATLiOtto
Zajęcia mają na celu zapoznanie Studentów z historią literatury włoskiej XIX wieku. Podczas zajęć omówiona zostanie twórczość i poddane analizie zostaną fragmenty dzieł literackich najważniejszych twórców tego okresu, takich jak m.in. Ugo Foscolo, Alessandro Manzoni, Giacomo Leopardi, Giovanni Verga, Giosuè Carducci oraz przedstawiciele nurtu Scapigliatura. Zarysowany zostanie również obraz życia literackiego XIX-wiecznych Włoch na szerszym tle historycznym epoki. Problematyka poruszana podczas zajęć będzie obejmować także najważniejsze tendencje w literaturze tego okresu oraz najistotniejsze polemiki literackie, sądy i poglądy na literaturę prezentowane przez ówczesnych twórców.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2018/19_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
FW1_W02 – absolwent kursu zna podstawową metodologię, terminologię i teorie wykorzystywane w badaniach literaturoznawczych,
FW1_W03 – absolwent kursu zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego w perspektywie historii literatury XIX-wiecznych Włoch,
FW1_U03 – absolwent kursu umie formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownych metod, umie uzasadnić dobór problemu i metod badawczych w zakresie literatury włoskiej XIX wieku, posługując się przy tym poprawną terminologią naukową,
FW1_K04 – absolwent kursu jest świadomy współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów, w szczególności dziedzictwa literackiego XIX-wiecznych Włoch
2 ECTS = 60 godzin
30 godzin – udział w zajęciach
20 godzin – lektury w ramach przygotowania do zajęć
10 godzin – przygotowanie do zaliczenia
Kryteria oceniania
Zajęcia realizowane są w czasie rzeczywistym na platformie MS Teams. Materiały dostarczane przez wykładowcę na platformie Moodle.
Na ocenę dostateczną (3) absolwent kursu zna podstawową metodologię, terminologię i teorie wykorzystywane w badaniach literaturoznawczych (FW1_W02), w stopniu podstawowym zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego w perspektywie historii literatury XIX-wiecznych Włoch (FW1_W03), w stopniu podstawowym umie formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownych metod, umie uzasadnić dobór problemu i metod badawczych w zakresie literatury włoskiej XIX wieku, posługując się przy tym poprawną terminologią naukową (FW1_U03), jest świadomy współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów, w szczególności dziedzictwa literackiego XIX-wiecznych Włoch (FW1_K04).
Na ocenę dobrą (4) absolwent kursu dobrze zna metodologię, terminologię i teorie wykorzystywane w badaniach literaturoznawczych (FW1_W02), dobrze zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego w perspektywie historii literatury XIX-wiecznych Włoch (FW1_W03), umie sprawnie formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownych metod, umie uzasadnić dobór problemu i metod badawczych w zakresie literatury włoskiej XIX wieku, posługując się przy tym poprawną terminologią naukową (FW1_U03), jest dobrze świadomy współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów, w szczególności dziedzictwa literackiego XIX-wiecznych Włoch (FW1_K04).
Na ocenę bardzo dobrą (5) absolwent kursu bardzo dobrze zna metodologię, terminologię i teorie wykorzystywane w badaniach literaturoznawczych (FW1_W02), znakomicie zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego w perspektywie historii literatury XIX-wiecznych Włoch (FW1_W03), umie bez żadnych trudności formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownych metod, umie w pełni uzasadnić dobór problemu i metod badawczych w zakresie literatury włoskiej XIX wieku, posługując się przy tym poprawną terminologią naukową (FW1_U03), jest w pełni świadomy współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów, w szczególności dziedzictwa literackiego XIX-wiecznych Włoch (FW1_K04).
Zaliczenie na ocenę odbędzie się w formie ustnej na platformie MS Teams w terminie wyznaczonym przez wykładowcę.
Literatura
Riccardo Bonavita, "L'Ottocento", Il Mulino, Bologna 2016.
Giulio Ferroni, Andrea Cortellessa, Italo Pantani, Silvia Tatti, Storia e testi della letteratura italiana. Restaurazione e Risorgimento (1815–1861), Mondadori, Milano 2003.
Giulio Ferroni, Andrea Cortellessa, Italo Pantani, Silvia Tatti, Storia e testi della letteratura italiana. La nuova Italia (1861–1910), Mondadori, Milano 2004.
Fragmenty lektur analizowanych podczas zajęć zostaną dostarczone Studentom w formie elektronicznej.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Filologia: specjalność filologia włoska - studia I stopnia stacjonarne
- Filologia włoska - studia I stopnia stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: