Kultura języka WH-F-FW-I-1-KultJez
Podczas zajęć omawiane są wybrane problemy językoznawstwa normatywnego dotyczące poprawności interpunkcyjnej i ortograficznej, fleksyjnej, składniowej, leksykalnej i stylistycznej. Studenci zapoznają się z podstawową terminologią z tego zakresu oraz najnowszymi rozstrzygnięciami normatywnymi. Dzięki formule zajęć studenci mają możliwość praktycznego weryfikowania zdobywanej wiedzy w czasie ćwiczeń polegających na analizie i korekcie wyrażeń, konstrukcji i zdań zawierających różnego rodzaju błędy. Mają też możliwość rozmowy na temat wybranych dyskusyjnych kwestii normatywnych.
W cyklu 2021/22_L:
W semestrze letnim będą poruszane zagadnienia poświęcone: tendencjom rozwojowym współczesnej polszczyzny, zapożyczeniom (i kwestiom normatywnym z nimi związanym), zjawisku mody językowej, poprawności słowotwórczej, poprawności leksykalnej (relacjom między wyrazami i właściwej łączliwości), metaforze w tekstach użytkowych oraz poprawności frazeologicznej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2018/19_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć z kultury języka student:
- zna terminologię językoznawczą związaną z językoznawstwem normatywnym i właściwie się nią posługuje,
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa normatywnego,
- zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej,
- potrafi posługiwać się narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego, właściwie rozpoznaje, nazywa i analizuje zjawiska językowe podlegające ocenie normatywnej,
- ma świadomość roli wiedzy o języku w perspektywie normatywnej i jej praktycznego stosowania w zachowaniu tożsamości i kultury narodowej oraz ich współtworzeniu, postrzega związki między kształtem normy językowej a jakością życia społecznego oraz kulturą narodową.
Kryteria oceniania
- kontrola obecności na ćwiczeniach
- kontrola przygotowania studentów do zajęć potwierdzonego aktywnością podczas ćwiczeń
- sprawdziany
Na ocenę dostateczną student:
- zna terminologię językoznawczą związaną z językoznawstwem normatywnym w stopniu podstawowym i posługuje się nią nie w pełni właściwie,
- ma podstawową, nie w pełni uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa normatywnego,
- zna jedynie wybrane normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej,
- potrafi posługiwać się wyłącznie niektórymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego, rozpoznaje niektóre zjawiska językowe podlegające ocenie normatywnej, nie potrafi ich właściwie nazwać i przeanalizować,
- ma wyłącznie podstawową świadomość roli wiedzy o języku w perspektywie normatywnej i jej praktycznego stosowania w zachowaniu tożsamości i kultury narodowej oraz ich współtworzeniu, powierzchownie postrzega związki między kształtem normy językowej a jakością życia społecznego oraz kulturą narodową
Na ocenę dobrą student:
- zna terminologię językoznawczą związaną z językoznawstwem normatywnym i zasadniczo właściwie się nią posługuje,
- ma wiedzę z zakresu językoznawstwa normatywnego,
- zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej,
- potrafi posługiwać się podstawowym narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego, zasadniczo właściwie rozpoznaje, nazywa i analizuje zjawiska językowe podlegające ocenie normatywnej,
- ma świadomość roli wiedzy o języku w perspektywie normatywnej j i jej praktycznego stosowania w zachowaniu tożsamości i kultury narodowej oraz ich współtworzeniu, postrzega związki między kształtem normy językowej a jakością życia społecznego oraz kulturą narodową
Na ocenę bardzo dobrą student:
- zna terminologię językoznawczą związaną z językoznawstwem normatywnym i właściwie się nią posługuje,
- ma uporządkowana wiedzę z zakresu językoznawstwa normatywnego,
- zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej,
- potrafi posługiwać się narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego, właściwie rozpoznaje, nazywa i analizuje zjawiska językowe podlegające ocenie normatywnej,
- ma świadomość roli wiedzy o języku w perspektywie normatywnej i jej praktycznego stosowania w zachowaniu tożsamości i kultury narodowej oraz ich współtworzeniu, postrzega związki między kształtem normy językowej a jakością życia społecznego oraz kulturą narodową
Literatura
Literatura podstawowa:
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa 2005.
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja. Warszawa 2009.
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa 2005.
J. Podracki, Nowy słownik interpunkcyjny języka polskiego. Warszawa 2004.
Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, red. E. Polański, Warszawa 2011.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca:
M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień. Warszawa 2006.
J. Grzenia, Słownik nazw własnych. Ortografia, wymowa, słowotwórstwo i odmiana. Warszawa 1998.
H. Jadacka, Poradnik językowy dla prawników. Warszawa 2002.
M. Kita, E. Polański, Słownik paronimów, czyli wyrazów mylonych. Warszawa 2004.
K. Kłosińska (red.), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce. Wyd. III. Warszawa 2014.
A. Markowski, Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego. Warszawa 2003.
A. Markowski, Wykłady z leksykologii. Warszawa 2012.
A. Markowski (red.), Nowe spojrzenie na kryteria poprawności językowej, Warszawa 2012
P. Mueldner-Nieckowski, Wielki słownik frazeologiczny języka polskiego. Warszawa 2003.
J. Podracki, Słownik skrótów i skrótowców. Warszawa 1999.
Poprawnie po polsku. Poradnik językowy PWN, Warszawa 2007.
J. Puzynina, Kultura słowa. Ważny element kultury narodowej,
Łask 2011
D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008
W cyklu 2021/22_L:
Obowiązuje literatura z pierwszego semestru. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: