Kultura języka WH-F-FW-I-1-KultJez
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami językoznawstwa normatywnego oraz rozwijanie umiejętności poprawnego i sprawnego używania języka.
W cyklu 2021/22_L:
W semestrze letnim będą poruszane zagadnienia poświęcone: tendencjom rozwojowym współczesnej polszczyzny, zapożyczeniom (i kwestiom normatywnym z nimi związanym), zjawisku mody językowej, poprawności słowotwórczej, poprawności leksykalnej (relacjom między wyrazami i właściwej łączliwości), metaforze w tekstach użytkowych oraz poprawności frazeologicznej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Opis ECTS:
-aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 h
-przygotowanie do zajęć - 30 h
-przygotowanie do sprawdzianów - 15 h
łącznie: 3 pkt (75h) | W cyklu 2022/23_L: 1,5 ECTS = 45 godzin
30 godzin - uczestnictwo w zajęciach
5 godzin - przygotowanie do zajęć
10 godzin - przygotowanie do testów | W cyklu 2023/24_L: 1,5 ECTS = 45 godzin
30 godzin - uczestnictwo w zajęciach
15 godzin - praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do testów, wykonanie ćwiczeń i zadań zleconych przez prowadzącego) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Student:
- rozumie miejsce i znaczenie kultury języka w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę jej metodologiczną (W01);
- zauważa zmienność języka, jego warstwy semantycznej, zmienność normy językowej oraz ewolucji systemów gramatycznych (W10);
- potrafi analizować i syntetyzować na poziomie pozwalającym na klarowne i logiczne przedstawienie i uzasadnienie przyjętego
stanowiska z zakresu kultury języka z krytycznym wykorzystaniem dotychczasowego dorobku językoznawstwa normatywnego (U7);
- jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z kulturą języka i etyką słowa, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (K03).
Kryteria oceniania
Na ocenę dostateczną (3) student:
- w stopniu podstawowym rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę metodologiczną kultury języka (W01);
- w stopniu podstawowym zauważa zmienność języka, jego warstwy semantycznej, zmienność normy oraz ewolucji systemów gramatycznych (W10);
- w stopniu podstawowym potrafi analizować i syntetyzować na poziomie pozwalającym na klarowne i logiczne przedstawienie i uzasadnienie przyjętego stanowiska z zakresu kultury języka z krytycznym wykorzystaniem dotychczasowego dorobku językoznawstwa normatywnego (U7);
jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania niektórych dylematów naukowych i etycznych związanych z kulturą języka i etyką słowa, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (K03).
Na ocenę dobrą (4) student:
rozumie w stopniu dobrym miejsce i znaczenie nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę metodologiczną kultury języka (W01);
zauważa zmienność języka, jego warstwy semantycznej, zmienność normy oraz ewolucji systemów gramatycznych (W10);
potrafi dobrze analizować i syntetyzować na poziomie pozwalającym na
klarowne i logiczne przedstawienie i uzasadnienie przyjętego
stanowiska z zakresu kultury języka z krytycznym wykorzystaniem dotychczasowego dorobku językoznawstwa normatywnego (U7);
jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania licznych dylematów naukowych i
etycznych związanych z kulturą języka i etyką słowa, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (K03).
Na ocenę bardzo dobrą student:
- bardzo dobrze rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę metodologiczną kultury języka (W01);
- bardzo dobrze zauważa zmienność języka, jego warstwy semantycznej, zmienność normy oraz ewolucji systemów gramatycznych (W10);
- potrafi bardzo dobrze analizować i syntetyzować na poziomie pozwalającym na klarowne i logiczne przedstawienie i uzasadnienie przyjętego
stanowiska z zakresu kultury języka z krytycznym wykorzystaniem dotychczasowego dorobku językoznawstwa normatywnego (U7);
- jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania wszystkich dylematów naukowych i etycznych poruszanych na zajęciach, związanych z kulturą języka i etyką słowa, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (K03).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: