Analiza tekstów literackich; Quattrocento i Cinquecento WH-F-FW-I-1-AnLitQC
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą Półwyspu Apeninńskiego w epoce wczesnej nowożytności na tle skomplikowanych dziejów regionu w tym czasie. Zbyt często postrzegany jako jedność, jako jeden kraj, przy bliższym poznaniu pozwala nie tylko dostrzec wyjątkowe zróżnicowanie regionalne, ale także interesujące przenikanie się polityki, literatury, żywotności kwestii języka, zamiłowania do podróży i potrzeby piękna na co dzień. Stałe poczucie łączności z tradycją, a zarazem pragmatyczne podejście do rzeczywistości dopełniają tego obrazu. Dokonania kultury włoskiej, nieprzerwanie czerpiącej z dokonań starożytności średniowiecza i renesansu, stają się równocześnie wspólnym dziedzictwem zachodniej kultury europejskiej i jako takie przenikają do Polski. Dokonania kultury włoskiej na różnych polach stanowiły o specyfice i wielkości tego regionu i należą do najważniejszych osiągnięć europejskiej cywilizacji, po dziś dzień decydując o atrakcyjności kultury włoskiej.
Bogactwo i złożoność tego dziedzictwa zaprezentowana zostanie poprzez wybór zagadnień, widzianych zarówno oczami świadków epoki, jak badaczy – specjalistów z różnych dziedzin, szkół badawczych i epok.
Wprowadzenie do samodzielnej lektury tekstów literackich tych epok, o ile to możliwe w języku oryginału, wraz z przeprowadzaną w trakcie zajęć analizą literacką i próbami tłumaczenia ma nadać prowadzonym ćwiczeniom istotny wymiar filologiczny.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe (referat, aktywność podczas zajęć, frekwencja). Znaczącą rolę w ocenie
końcowej będą miały dwa kolokwia w czasie semestru sprawdzające: 1. ogóllną wiedzeę historyczną i historyczno-literacką,
2. samodzielne wyszukiwanie obecności elementów kultury włoskiej tego okresu w julturowej tkance Polski. Osoby, które nie
przedstawią samodzielnego referatu podczas semestru przedstawią pracę semestralną na wybrany temat.
Na ocenę 3: student posiada kilka kompetencji wymienionych w efektach kształcenia
Na odenę 4: student posiada znakomitą większość kompetencji wymienionych w efektach kształcenia
Na odenę 5: student opanował w wysokim stopniu wszystkie kompetencje wymienionych w efektach kształcenia (oraz
potrafi wzbogacic je o własne twórcze zastosowanie)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: