Poradnictwo psychologiczne WF-ZPS-WO
Treści merytoryczne: 32 godz. wykładów na V roku psychologii, studia niestacjonarne UKSW:
1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii;
2. Budowanie kontaktu z klientem (pacjentem) - podtrzymywanie kontaktu oraz błędy w kontakcie z pacjentem;
3. Opór - źródła oporu i praca z oporem;
4. Wywiad: psychologiczny, psychiatryczny i seksuologiczny
5. Dane z obserwacji;
6. Plan rozmowy psychologicznej
7. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne):
- przewartościowanie
- wizualizacja, relaksacja
- prawidłowe definiowanie celu
- ABC Ellisa
- technika wyjścia z impasu
- trening rozwiązywania problemów
- interwencje w pracy ze stresem: Stres: dystres, eustres, myśli wewnętrzne, główne wymiary monologu wewnętrznego i negatywnych myśli automatycznych
8. Poradnictwo seksuologiczne i małżeńskie;
W cyklu 2021/22:
Treści merytoryczne: 32 godz. wykładów na V roku psychologii, studia niestacjonarne UKSW: Metody oceny: kolokwium pisemne (test); obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury . |
W cyklu 2022/23:
Treści merytoryczne: 32 godz. wykładów na V roku psychologii, studia niestacjonarne UKSW: Metody oceny: kolokwium pisemne (test); obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury . |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt kształcenia (ogólnie): uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego
Efekty wiedza:
zna i rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego z różnymi dysfunkcjami psychicznymi
Efekty umiejętności:
potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent oraz wnioskować na ich podstawie o diagnozie
potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent
Efekty kompetencje:
jest gotów do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w poradnictwie
ECTS:
udział w wykładzie - 32
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 60
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 112
LICZBA ECTS - 4
Kryteria oceniania
Metody oceny: egzamin pisemny, obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury.
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu poradnictwa psychologicznego, bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości.
- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu poradnictwa psychologicznego, dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu poradnictwa psychologicznego, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z poradnictwa psychologicznego.
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, trafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klienta poradni, proponuje bardzo dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego.
- na ocenę 4 (db): dobrze potrafi dobrać techniki diagnostyczne do problemu, dobrze diagnozuje problem przedstawiony przez klienta poradni, proponuje umiarkowanie dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego.
- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z zastosowaniem technik diagnozy problemu i postawieniem diagnozy oraz zaproponowaniem metody pomocy psychologicznej w stopniu wystarczającym (dostatecznym).
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi dobrać technik diagnostycznych do problemu, nietrafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klienta poradni, proponuje nietrafnie dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej lub nie potrafi zaproponować żadnej.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu poradnictwa psychologicznego.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z egzaminu końcowego
2. ocena z pracy wykonanej przez studenta (diagnoza, interwencja).
Literatura
(podstawowe pozycje)
Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat
Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN.
Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa.
Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk.
Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP.
Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL.
Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak.
Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP.
Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka".
Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora)
W cyklu 2021/22:
Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN. |
W cyklu 2022/23:
Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN. |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: