Wykład monograficzny-Psychologia międzykulturowa WF-ZPS-WM-PMK
Celem wykładu jest zaprezentowanie Słuchaczom ciekawych związków między kulturą a procesami psychicznymi. Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają Studentom pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na funkcjonowanie człowieka. Wykład podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw.
Wymagania wstępne:
- znajomość zagadnień z zakresu psychologii ogólnej,
- znajomość zagadnień z zakresu psychologii społecznej.
1.Najciekawsze potyczki definicyjne psychologii międzykulturowej.
2.Czy ludzie są wszędzie tacy sami? Psychologiczne wymiary kultur.
3.O „naturze” etnocentryzmu, stereotypów i uprzedzeń.
4.Zostać czy wyjechać? Stres akulturacyjny pod lupą.
5.Agresja a kultura. Między nami sąsiadami.
6.Psychologia międzykulturowa w dowcipie etnicznym.
7.Czy istnieją kultury szczęśliwe?
8.Egzamin pisemny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw.
Student na i rozumie metody interpretacji zmienności zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych.
Student posiada wiedzę dot. specyfiki zainteresowań psychologii międzykulturowej, zna popularne koncepcje, modele, projekty badawcze i ich autorów.
Student posiada wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej i rozumie na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka w różnych sferach funkcjonowania: osobistej, rodzinnej, społecznej, zdrowotnej, zawodowej.
Student rozumie i interpretuje zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym.
Umiejętności:
Student potrafi tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich.
Student potrafi analizować wyniki badań międzykulturowych, dokonywać ich porównań, formułować wnioski i implikacje praktyczne.
Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej w planowaniu projektów badawczych i działań o charakterze psychoedukacyjnym.
Kompetencje:
Student przejawia postawę otwartości i ciekawości wobec problematyki wielokulturowości.
Student bierze udział w dyskusjach dot. omawianych problemów społecznych, wyraża swoje zdanie, dzieli się doświadczeniami.
Student docenia dorobek psychologii międzykulturowej w wyjaśnianiu aktualnych problemów społecznych - potrafi to zilustrować w pracy twórczej.
Nakład pracy studenta wyrażony w ECTS (2 pkt.):
- udział w wykładzie: 16 godz.
- przygotowanie do zajęć: 4 godz.
- lektura: 18 godz.
- konsultacje: 2 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
Suma godzin: 50.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte);
- ocena wytworów/aktywności wykonanych/zrealizowanych przez studenta w trybie nadobowiązkowym;
- podsumowanie frekwencji.
Na ocenę końcową z przedmiotu składają się:
1. Ocena z pisemnego egzaminu końcowego (zakres tematyczny wykładów + lektura obowiązkowa):
bdb: wynik powyżej 85%
db+: powyżej 75% do 85%
db: powyżej 70% do 75%
dst+: powyżej 65% do 70%
dst: 60% do 65%
ndst: wynik poniżej 60%.
2.Obecność i aktywność podczas zajęć: 100% obecność ma wpływ na ocenę końcową z przedmiotu (podnosi liczbę punktów uzyskanych z egzaminu).
3. W trybie nadobowiązkowym studenci zaproszeni są do:
- wykonania pracy twórczej;
- realizacji międzykulturowego wolontariatu.
Ww. aktywność Studenta ma wpływ na ocenę końcową z przedmiotu (podnosi liczbę punktów uzyskanych z egzaminu).
Proponowana Studentowi ocena końcowa bezpośrednio odnosi się do stopnia osiągnięcia przez Studenta efektów kształcenia przewidzianych w programie przedmiotu w obszarach: wiedzy, umiejętności i kompetencji.
Literatura
Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62.
Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag.
Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej.
Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH.
Boski, P. (2012). Psychology of a Culture: Humanism and Social Ineffectiveness Embedded in Polish Ways of Life. Online Readings in Psychology and Culture, 3(1). http://dx.doi.org/10.9707/
2307-0919.1029
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Matsumoto, D, Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.
Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: