Wychowanie dziecka niepełnosprawnego WF-ZPS-WDZ
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae56a1f3c535e4f8f9e7f053240164895%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe6334ac-5b56-429b-b1a8-b571d24abbae&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3auBJ7Etm5ZqF-G-A27IuKkH6hJwmlXGk42osJaaA2rSs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=eeadb4cf-8d2d-48d8-8052-82f7859792df&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22)
Treść wykładów:
1. Problemy wychowania dzieci niepełnosprawnych
2. Rodzina a wychowanie dziecka niepełnosprawnego
3. Istota i właściwości wychowania.
4. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego:
Samodzielność
Odporność emocjonalna
Optymizm
Samoakceptacja
5. Umiejętności funkcjonowania dziecka
niepełnosprawnego
6. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych
7. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych.
8. Podstawowe założenia
9. Stadia doznawania niepełnosprawności
10.Stadium uświadomienia sobie swoich ograniczeń
11.Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością
12.Stadium przystosowania do niepełnosprawności
13.Wychowanie dzieci autystycznych
14.Charakterystyka zaburzeń dzieci autystycznych
Dynamika rozwoju dzieci z autyzmem.
Przyczyny autyzmu
Diagnozowanie zaburzeń i terapia
15.Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy
16.Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka
17.Wychowanie dzieci niedowidzących i niewidomych
18.Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń
analizatora wzroku.
19.Kształtowanie postawy samoakceptacji dzieci z wadą
słuchu.
20.Specyfika rozwoju dziecka niesprawnego ruchowo
21.Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo
22.Kształtowanie psychicznej odporności dzieci
niepełnosprawnych
Metody oceny:Egzamin pisemny.Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach oraz podana lektura
W cyklu 2021/22:
Treść wykładów: Metody oceny:Egzamin pisemny.Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach oraz podana lektura |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: W01, W07,W08,W10,W12,W13,W14.
Posiada wiedzę na temat tego czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się szczegółowo zajmują.Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania. Wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zna zasady etyki. Rozumie znaczenie stresu,kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom. Jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych z rożnymi dysfunkcjami psychicznymi.
Umiejętności: U04,U07,U10,U12.
Umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do danych form dysfunkcjonalnych.Potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielać odpowiedniej pomocy psychologicznej.Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne.
Kompetencje społeczne: K01,K05,K06.
Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami.Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb zmian.Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej.
Kryteria oceniania
Wiedza
Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego.
Umiejętności
Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów.
Kompetencje
Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu.
Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.
Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę
Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować
Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w wykładach oraz zaliczenie jednej wybranej lektury w każdym semestrze.
Praktyki zawodowe
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae56a1f3c535e4f8f9e7f053240164895%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe6334ac-5b56-429b-b1a8-b571d24abbae&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura
Literatura.
1.Miłkowska G., Olszak-Krzyzanowska B. (red.) Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnpsprawnych, Kraków 2008.
2.Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka
niesłyszącego.Warszawa 2009.
3.Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie.Bydgoszcz 2003.
4.Kielin J., Jak pracować z rodzicami dzieci upośledzonych,
Gdańsk 2003.
5.Kowalik S.,Psychologia rehabilitacyjna,Warszawa 2007.
Bibliografia:
1. Arusztowicz B., Bąkowski H., Dziecko kalekie jakiego nie znamy,Warszawa,1989.
2. Dziak A., (red.) Aby dziecko było sprawne, Warszawa " PZWL, 1993.
3. Dykcik W. (red.) Autyzm. Kontrowersje i wyzwania. Poznań "1999.
4. Gałkowski T., Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym,Warszawa,WSiP,1995.
6. Goralówna M., Hołyńska B. Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu,Warszawa,PZWL,1984.
7. Jaklewicz H.. Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza, przebieg, leczenie. Gdańsk, Gdańskie Wyd.Ped.,1993.
8. Korzon A. Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu, Katowice, Infograf, 1993
9. Zamkowska A. Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Radom 2004.
10. Ferenz K., Kozioł E., Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002.
Kościelska M.,Oblicza upośledzenia,Warszawa1995.
11.Wyczesany J., Kształcenie zintegrowane dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych,Kraków 2002.
12.Obuchowska I. (red.) , Dziecko niepełnosprawne w rodzinie,Warszawa 1995.
W cyklu 2021/22:
Literatura. |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: