Psychoterapia WF-ZPS-TR
Treści merytoryczne:
1.Czym jest psychoterapia
- definicja psychoterapii
- wskazania do psychoterapii
2.Charakterystyka przebiegu psychoterapii
- kontakt terapeutyczny
- wstępna diagnoza
- rola diagnozy w procesie psychoterapii
- kontrakt w psychoterapii
- etapy procesu psychoterapii
- relacja terapeutyczna
- czynniki leczące w psychoterapii
- cechy osobowości psychoterapeuty a skuteczność psychoterapii
3.Rodzaje psychoterapii i innych oddziaływań psychoterapeutycznych
-indywidualna
-grupowa
-rodzinna
-małżeńska
- psychoedukacja
- interwencja kryzysowa
-grupy wsparcia
4.Szkoły psychoterapii
a.Humanistyczna
- podstawowe założenia
- terapia Carla Rogersa
- psychoterapia Gestalt
- techniki pracy
b.Psychoanalityczna
-podstawowe założenia
- szkoły psychoanalityczne
- techniki psychoanalityczne
- neopsychoanaliza
- współczesne teorie analityczne (teoria relacji z obiektem)
-szkoły terapeutyczne wywodzące się z założeń psychoanalizy (nurt psychodynamiczny)
c.Poznawczo-behawioralna
- podstawowe założenia
- podejście behawioralne
- podejście poznawcze
- terapia krótkoterminowa Ellisa
- najważniejsze założenia teoretyczne koncepcji Becka
- techniki poznawczo-behawioralne
5.Psychoterapia grupowa
-organizacja grup
- kontrakt grupowy
- fazy psychoterapii grupowej
- role w psychoterapii grupowej podejmowane przez uczestników
- skuteczność psychoterapii grupowej
6.Terapia rodzin – różne podejścia
a. Podstawowe zagadnienia z teorii systemów:
-podział na podsytemy
-granice w systemie(wewnętrzne, zewnętrzne) a wymiana informacji z otoczeniem
- tendencja systemu rodzinnego do zachowania struktury oraz do zmiany
b. Systemy rodzinny – charakterystyka w odniesieniu do podstawowych pojęć systemu
- różne podsystemy rodzinne
- systemy rodzinne o granicach sztywnych lub zatartych
- systemy rodzinne otwarte lub zamknięte
- pojęcie homeostazy rodzinnej
c. Fazy cyklu życia rodziny – problemy wynikające z kolejnych faz
d Funkcje symptomów
e.Lojalność rodzinna
f.Wielogeneracyjne przekazy rodzinne
g.Kryzysy w rodzinie
h.Rozwój koncepcji terapii rodzin
-koncepcje linearne (Akerman, Lidz, Bowen, Fromm-Reichman)
-koncepcja podwójnego wiązania (Bateson, Jackson, Halley, Weakland)
-koncepcje cyrkularne (Cecchin,Alanenn,Stierlin.,White)
i. Szkoły systemowej terapii rodzin
- interakcyjno-komunikacyjna (Jackson i Bateson)
- strategiczna (Madanes, Halley)
- strukturalna (Minuchin, Montalvo, Rosman)
- koncepcja delegacji Stierlina
- klasyczna systemowa (Selvini – Palazzoli, Prata, Boscolo, Cecchin)
- rozwój terapii systemowej (praca z genogramem - praca z rodziną a praca z jedną osobą )
Metody oceny:
Egzamin pisemny – test wiadomości. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektura. Zalicza 51% poprawnych odpowiedzi
W cyklu 2021/22:
Zagadnienie programowe |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2021/22: |
Efekty kształcenia
Wiedza
EK1. Student wie, jakie znaczenie ma relacja terapeutyczna dla procesu psychoterapii.
EK2 Student posiada wiedzę na temat najważniejszych czynników leczących w psychoterapii;
EK 3 Student zna podstawowe kierunki psychoterapii;
EK 4 Student zna najważniejsze szkoły psychoterapii i jej techniki
EK 5 Student zna etapy procesu psychoterapii.
Umiejętności
EK 6 Student potrafi sporządzić diagnozę psycho-społecznych przyczyn zaburzeń zgodnie z wybranym podejściem;
EK 7 Student potrafi zastosować podstawowe techniki psychoterapeutyczne z konkretnych szkół
Kompetencje społeczne
EK 8 Staje się wrażliwy na znaczenie relacji terapeutycznej; potrafi budować właściwą relację terapeutyczną
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i lektury . Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników z egzaminu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu -
ocena 2( ndst) - student nie posiada wiedzy z przedmiotu, nie uzyskał wyniku 51% poprawnych odpowiedzi
ocena 3 ( dst) 51% poprawnych odpowiedzi
ocena 4( db) student ma średnio uporządkowaną wiedzę. 70% poprawnych odpowiedzi
ocena 5 ( bdb) - student posiada kompletną wiedzę z zakresu psychoterapiii. 90% poprawnych odpowiedzi
Literatura
1.Psychoterapia. Tom 1 Teoria red L Grzesiuk ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury Warszawa 2005 Z części I R1-Psychoanaliza, R2 Terapia Behawioralno-Poznawcza, R3 Terapia Humanistyczna. Z części II R8 Przygotowanie do rozpoczęcia psychoterapii i R9 Ogólna charakterystyka procesu psychoterapii. Tom II Praktyka z części I Psychoterapia grupowa R1, 2, 3
2.Irena Namysłowska: Terapia rodzin, PWN Warszawa 1997 i nowe wydania rozdziały: R2 System rodziny, R3 Terapia rodzin w perspektywie historycznej,
R.5 Behawioralna terapia rodzin, R8 Teoria systemów rodzinnych, R10 Terapia strategiczna, R11 Terapia strukturalna, R12 Systemowe terapie rodzin, R13 Ewolucja terapii systemowej, R14 Terapia rodzin Sterlina, R15 Techniki terapii rodzin
R17. Rola terapii rodzin w leczeniu zaburzeń psychicznych.
3.red Bogdan de Barbaro: Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Collegium Medium UJ Kraków 1994: R II Cykl życia rodziny, R VI Strategie rodzinne, R VII Lojalność rodzinna, R VIII Mity rodzinne, R IX Żałoba w rodzinie
W cyklu 2021/22:
1. Czabała Cz ( 1997) Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa ss.17-86, 134-239 |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii klinicznej i psychopatologii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: