Trening obrazu siebie WF-ZPS-TO
Celem warsztatu jest pogłębienie refleksji uczestników nad sobą, poszerzenie świadomości na temat obrazu własnej osoby i analiza poczucia własnej wartości.
Tematy
1. Filozofia poczucia własnej wartości, wizerunek poczucia własnej wartości
2. Trening uczenia się poczucia własnej wartości (podnoszenie samooceny) i akceptacji siebie: czynniki wpływające na poczucie własnej wartości, adekwatna ocena swoich mocnych i słabych stron.
3.Przekonania o sobie (trafność przekonań o sobie), weryfikacja przekonań na temat własnej wartości
4 Zniekształcenia myślowe (irracjonalne sposoby myślenia) wpływające na obniżenie poczucia własnej wartości, identyfikowanie zniekształceń w myśleniu; eliminowanie tzw. "wewnętrznego krytyka", samoobserwacja; zmiana sposobu oceniania siebie, pozytywne myślenie-powstrzymywanie negatywnych myśli, panowanie nad negatywnymi uczuciami
5. Radzenie sobie z błędami; umiejętne reagowanie na krytykę; wyznaczanie celów i planowanie.
W cyklu 2021/22:
Zajęcia zostaną poświęcone treningowi obrazu siebie i obrazu własnego ciała. Przez obraz ciała należy rozumieć postrzeganie przez daną osobę swojego ciała pod kątem estetyki i atrakcyjności seksualnej, zaś obraz siebie jest pojęciem szerszym znaczeniowo i dotyczy poczucia tożsamości. |
E-Learning
W cyklu 2019/20: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2021/22: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Wiedza na temat tego, czym jest obraz siebie i obraz ciała, jakie są uwarunkowania obrazu ciała oraz wiedza na temat różnych aspektów obrazu ciała takich, jak: społeczny wizerunek ciała czy jego seksualność,wiedza na temat zaburzeń obrazu ciała.
Umiejętności
Trafna identyfikacja różnych aspektów funkcjonowania człowieka związanych z obrazem siebie i obrazem ciała, rozpoznawanie problemów z samooceną i zaburzeń obrazu ciała u osób w otoczeniu.
Kompetencje
Umiejętność podstawowej pomocy osobom przejawiającym problemy z samooceną i zaburzenia obrazu ciała.
ECTS:
- udział w ćwiczeniach (e-learning) - 8
- przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 10
- przygotowanie do testu- 5
LICZBA ECTS – 1
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. ocena pracy studentów w grupie i podgrupach
2. test pisemny
Kryteria oceniania
Wiedza
-na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie wyjaśnić, czy jest obraz siebie i obraz ciała, będzie potrafił bardzo dobrze scharakteryzować uwarunkowania obrazu ciała oraz różne aspekty obrazu ciała takie, jak: społeczny wizerunek ciała czy jego seksualność, ponadto będzie potrafił bardzo sprawnie scharakteryzować zaburzenia obrazu ciała.
-na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie wyjaśnić, czy jest obraz siebie i obraz ciała, będzie potrafił dobrze scharakteryzować uwarunkowania obrazu ciała oraz różne aspekty obrazu ciała takie, jak: społeczny wizerunek ciała czy jego seksualność, ponadto będzie potrafił dość sprawnie scharakteryzować zaburzenia obrazu ciała.
-na ocenę 3: Student będzie potrafił, chociaż z trudem, wyjaśnić, czy jest obraz siebie i obraz ciała, będzie potrafił, chociaż z trudnościami, scharakteryzować uwarunkowania obrazu ciała oraz różne aspekty obrazu ciała takie, jak: społeczny wizerunek ciała czy jego seksualność, ponadto będzie potrafił, chociaż z trudem, charakteryzować zaburzenia obrazu ciała.
-na ocenę 2: Student nie będzie potrafił wyjaśnić, czy jest obraz siebie i obraz ciała, nie będzie potrafił scharakteryzować uwarunkowań obrazu ciała oraz różnych aspektów obrazu ciała takich, jak: społeczny wizerunek ciała czy jego seksualność, ponadto nie będzie potrafił scharakteryzować zaburzeń obrazu ciała.
Umiejętności
-na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo trafnie zidentyfikować różne aspekty funkcjonowania człowieka związane z samoocena i obrazem ciała i rozpoznać zaburzenia obrazu ciała u osób w otoczeniu, będzie potrafił również bardzo sprawnie zastosować testy szacujące obraz ciała i jego zaburzenia.
-na ocenę 4: Student będzie potrafił dość trafnie zidentyfikować różne aspekty funkcjonowania człowieka związane z samooceną i obrazem ciała i rozpoznać zaburzenia obrazu ciała u osób w otoczeniu, będzie potrafił również dość sprawnie zastosować testy szacujące obraz ciała i jego zaburzenia.
-na ocenę 3: Student będzie potrafił, chociaż z dużą trudnością, zidentyfikować różne aspekty funkcjonowania człowieka związane z samooceną i obrazem ciała i rozpoznać zaburzenia obrazu ciała u osób w otoczeniu, będzie potrafił również, chociaż z dużą trudnością, zastosować testy szacujące obraz ciała i jego zaburzenia.
-na ocenę 2: Student nie będzie potrafił zidentyfikować różnych aspektów funkcjonowania człowieka związanych z samooceną i obrazem ciała i nie będzie potrafił rozpoznać zaburzeń obrazu ciała u osób w otoczeniu, nie będzie potrafił również zastosować testów szacujących obraz ciała i jego zaburzenia.
Kompetencje
--na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie udzielić podstawowej pomocy osobom przejawiającym niską samoocene i zaburzenia obrazu ciała, a zwłaszcza będzie potrafił bardzo poprawnie zastosować techniki modyfikacji zaburzonego obrazu ciała.
-na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie udzielić podstawowej pomocy osobom przejawiającym niską samoocenę i zaburzenia obrazu ciała, a zwłaszcza będzie potrafił dość poprawnie zastosować techniki modyfikacji zaburzonego obrazu ciała.
-na ocenę 3: Student będzie potrafił, chociaż z trudem, udzielić podstawowej pomocy osobom przejawiającym niską samoocenę i zaburzenia obrazu ciała, a zwłaszcza będzie potrafił, chociaż z trudnościami, zastosować techniki modyfikacji zaburzonego obrazu ciała.
-na ocenę 2: Student nie będzie potrafił udzielić podstawowej pomocy osobom przejawiającym niską samoocenę i zaburzenia obrazu ciała, a zwłaszcza nie będzie potrafił zastosować technik modyfikacji zaburzonego obrazu ciała.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Branden N.: 6 filarów poczucia własnej wartości; Ravy, Łódź 2003.
Glenn R., Schiraldi Jak zwiększyć poczucie własnej wartości One Press 2007
Mika S.: ,0 różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa 1992.
McKay M., Fanning P. Poczucie własnej wartości. Rebis, Poznań 2002.
Wegscheider-Cruse S. Poczucie własnej wartości. GWP 2003.
W cyklu 2021/22:
1. Brytek-Matera, A. (red.). (2008). Obraz ciała - obraz siebie : wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym, Warszawa: Difin. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: