Psychologia sądowa i penitencjarna WF-ZPS-SP-1
Treści merytoryczne:
1. Psychologia sądowa - definicje
2. Historia psychologii sądowej
3. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym - przepisy prawne regulujące prace psychologów sądowych
4. Pojęcie wiadomości specjalnych
5. Organy zlecające ekspertyzy: sądy karne, cywilne, rodzinne, opiekuńcze (nieletni- dorośli) - zróżnicowanie uwzględniające zakres ekspertyzy, stawiane pytania i kompetencje biegłych.
6. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych
7. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw
8. Opinia psychologiczna w sprawach karnych osób dorosłych i nieletnich
9. Ekspertyza psychologiczna: - zadania, zakres, przedmiot ekspertyzy, forma i treść opinii (samodzielna, kompleksowa).
10. Teoretyczne podstawy wyjaśniania zachowań przestępczych, najczęściej stosowane metody, źródła informacji
Metody oceny:zaliczenie
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Nabyta wiedza obejmuje - przede wszystkim- problematykę psychologii sądowej jej specyficznego związku z prawem. Student wie jak wykorzystać więdzę psychologiczną do rozstrzygania problemów w sprawach karnych, cywilnych i rodzinnych. Zapozna się z istotną problematyką teoretyczną i praktyczną - w jaki sposób sąd korzysta z pomocy psychologa w procesie karnym, cywilnym. W procesie karnym zapozna się z problematyką poczxytalności (możliwości rozumienia wlasnych dzialąń i kierowania nimi). Posiada wiedzę na temat roli jaką pełni motywacja ( proces motywacyjny ) w wyjaśnianiu zachowania zabronionego.
Zna podstawowe uregulowania prawne dotyczące biegłego, przedmiotu jego badań i oczekiwań sądu odnośnie jakości ekspertyzy.
Umiejętności:
Jest przygotowany do pełnienia roli biegłego ( eksperta sądowego).
Umie zaplanować badania i sporządzić ekspertyzę sądową. Pracować samodzielnie jak i w zespole. Zna swoje prawa i obowiązki, zasady przeprowadzania badań i współpracy z sądem. Wie w jaki sposób przeprowadza się badania szanując prawa osób podejrzanych, oskarżonych i etykę zawodową.
Kompetencje;
Jest otwarty i krytyczny w zakresie oceny własnych możliwości w sytuacji wystąpienia w roli biegłego. Potrafi rożnicować skalę problemów i realnie ocenić swoje możliwości. Wie w jaki sposób i gdzie można zdobywać dalsze kwalifikacje biegłego.
Literatura
1. Ackerman M..J. ( 2005): Podstawy psychologii sądowej . Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk 2005.
2 Ciosek M. (2001) : Psychologia sądowa i penitencjarna. Wyd. Prawnicze, Warszawa.
3.Gierowski J..K, Szymusik A. (red.): Postępowanie karne i cywilne wobec osób zaburzonych psychicznie. Collegium Medicum UJ. (1996).
4. Gierowski J.K.,Jaśkiewicz-Obydzyńska T., Najda M. (2008)Psychologia w postępowaniu karnym. Warszawa:Lexis. Cz.II. rozdz. 3,4,6 i 7.
5. Lipczyński A. (2007) Psychologia sądowa Warszaw, Delfin,
6. MacFarlane K i inn. (2002).: Przesłuchanie i diagnoza małego dziecka .Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa. .
7. Majchrzyk Z. (1995) : Motywacja zabójczyń. Alkohol i przemoc w rodzinie. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa. 8. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw. IPiN , Warszawa.
9. Majchrzyk Z.( red.): Stany afektywne w opiniowaniu sądowo-psychiatryczno-psychiatrycznym. Wyd PTP, Warszawa. (1991)
10. Z.Majchrzyk (2008) Zabójczynie i zabójcy. Wyd. UKSW.Warszawa
11. Stanik J.M., Przybyła H.( 1981): Opinia biegłego psychologa w spawach karnych nieletnich. U.Śl, Katowice.
12. Stanik J..M., Majchrzyk Z. (red.): Etyczno- zawodowe problemy biegłego sądowego psychologa i psychiatry w praktyce sądowej. U .Śl. Katowice. 1995.
13. Stanik J.M., Majchrzyk Z. (red.): Przemoc w rodzinie: diagnoza, orzecznictwo, profilaktyka. Wydawnictwo Anima, Katowice 1998.
14. Stanik J.M., .Majchrzyk Z. (red.)::Psychologiczne i psychiatryczne opiniodawstwo sądowe w ramach nowych uregulowań prawnych ,Wydawnictwo Anima, Katowice 2001.
15. Stanik J.M. (red.). : Przestępczość nieletnich: aspekty psychospołeczne i prawne,Wyd. UŚl. Katowice 2005.
16. Stanik J.M.(reed.) :Zastosowanie wybranych technik diagnostycznych w psychologicznej praktyce klinicznej i sądowej. Wyd. UŚL, Katowice 2006.
17.Toeplitz-Winiewska M.(2004) Etyczne problemy sądowej ekspertyzy psychologicznej W;J.Brzeziński, M.Toeplitz- Winiewska (red.) Etyczne dylematy psychologii. Warszawa Wyd. SWPS Academica
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: