Statystyka WF-ZPS-S-1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Znajomość statystyki – podobnie jak metodologii i logiki – należy do podstawowego zakresu wiedzy każdego człowieka kształcącego się w jakiejkolwiek dyscyplinie empirycznej, w szczególności w psychologii. Wykłady mają na celu przedstawienie studentom procesu łączenia teoretycznej wiedzy metodologicznej z podstawami opisu i wnioskowania statystycznego w konkretnej sytuacji badawczej, w której (w wyniku obserwacji) uzyskuje się mnogość danych podlegających ocenie, analizie i interpretacji.
Absolwent psychologii powinien rozumieć miejsce statystyki w naukach empirycznych i zdawać sobie sprawę z faktu, że w psychologii stosowana jest głównie statystyka bazująca na wygodnym założeniu stanowiącym o nieskończonej liczbie elementów każdej analizowanej populacji i że ta „wyidealizowana” część statystyki nie jest poprawna w innych przypadkach. W przypadku populacji skończonych sposób procedowania jest na poziomie konstrukcji sprawdzianów testów jest odmienny. Absolwent powinien opanować narzędzia opisu statystycznego, teorii estymacji i wnioskowania statystycznego, które służą zarówno poprawnej analizie oraz opisowi zebranego materiału empirycznego, jak również poprawnemu wnioskowaniu w odniesieniu do empirycznie sprawdzanych hipotez badawczych. Na wykładach wprowadzane są treści niezbędne do rozumienia procesu badawczego, planowania badań i interpretacji wyników badań po zastosowaniu najbardziej efektywnych(ej) metod(y) wnioskowania statystycznego. Psycholog powinien zatem opanować zarówno podstawową, jak i zaawansowaną wiedzę z zakresu planowania badań empirycznych, jak również z zakresu analizy statystycznej danych zebranych w dwojakiego rodzaju badaniach empirycznych: eksperymentalnych i nieeksperymentalnych (w szczególności korelacyjnych ), równocześnie - winien zdawać sobie sprawę z czynników zakłócających trafność wszelkiego rodzaju badań obserwacyjnych.
Program nauczania semestru pierwszego obejmuje problematykę podstawowych pojęć statystycznych na bazie których formułuje się opis statystyczny analizowanych zmiennych oraz wprowadza wnioskowanie statystyczne.
Efekty kształcenia:
1. Wiedza - student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne (populacja, próba, zmienna losowa, prawdopodobieństwo), wie na czym polega pomiar w psychologii oraz zna podstawowe skale pomiarowe.
Umiejętności - student rozpoznaje w przypadku konkretnego problemu badawczego co jest próbą, a co populacją; potrafi określić rodzaj pomiaru analizowanych zmiennych; potrafi porównać ze sobą rodzaje skal pomiarowych, jak i różne rodzaje zmiennych; zna różnice pomiędzy pojęciami frakcji i prawdopodobieństwa.
Kompetencje: Student potrafi dokonać analizy kryteriów doboru skal pomiarowych analizowanych atrybutów i uzasadnić swoją decyzję.
2. Wiedza - student zna pojęcie rozkładu prawdopodobieństwa zmiennej i rozróżnia charakterystyki tego rozkładu, wiedząc, którymi z estymatorów należy się posłużyć w konkretnej sytuacji. Potrafi opisać, na czym polega transformacja standaryzacji wyników surowych oraz dokonać charakterystyki zmiennej o rozkładzie normalnym.
Umiejętności - student potrafi sporządzić rozkład frekwencji/frakcji wyników uzyskanych z badania n-elementowej próby losowej, zaplanować sposób jego charakterystyki, posługując się odpowiednimi miarami opisu i wnioskuje o ewentualnym charakterze rozkładu prawdopodobieństwa zmiennej w populacji.
Kompetencje - student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać krytycznej analizie i spójnie zaprezentować.
3. Wiedza - student umie wyjaśnić, co to jest estymator, ile ma stopni swobody i jakimi odznacza się własnościami, zna różnicę między pojęciami estymatora a statystyki oraz potrafi scharakteryzować rozkłady prawdopodobieństwa podstawowych estymatorów (średniej, wariancji) ze szczególnym uwzględnieniem ich błędu standardowego.
Umiejętności - potrafi przedstawić graficznie normalny rozkłady prawdopodobieństwa oraz jego dystrybuantę. Wyznacza zakres wartości przyjmowanych przez błędy standardowe statystyk.
Kompetencje - student ma świadomość znaczenia pojęcia estymatora i rozkładu z próby danej statystyki dla możliwości wnioskowania o własnościach populacji.
ECTS:
udział w wykładzie - 24 godziny
udział w ćwiczeniach - 16 godzin
konsultacje - 5 godzin
przygotowanie do wykładu - 40
przygotowanie do ćwiczeń - 40
przygotowanie do kolokwium - 55
SUMA GODZIN = 180 (180 : 30 = 6)
LICZBA ECTS - 6
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: