Ćwiczenia z psychologii rozwojowej WF-ZPS-PZ1
Treści merytoryczne:
Zajęcia 1-2.
Temat: Omówienie programu i zasad pracy. Rozwój aktywności
Tematyczne słowa klucze: aktywność, czynność, działanie, działalność, formy równoważenia, zmiany rozwojowe aktywności, mikrostruktura czynności, makrostruktura czynności
Zajęcia 3-4.
Temat: Rozwój poznawczy – spostrzeganie
Tematyczne słowa klucze: spostrzeganie, spostrzeganie monosensoryczne, spostrzeganie polisensoryczne, geneza przedmiotu, przedmiot manipulacyjny, kategoria, gotowość
percepcyjna, dysocjacja
Zajęcia 5.
Temat:: Rozwój poznawczy - przekształcenia rozwojowe pamięci
Tematyczne słowa klucze: pamięć, magazyny pamięci, pamięć proceduralna, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, metapamięć, konsolidacja, zapamiętywanie,
odtwarzanie
Zajęcia 6 - 7.
Temat: Rozwój poznawczy - Geneza i kształtowanie sie czynności intelektualnych
Tematyczne słowa klucze: schemat poznawczy, operacje umysłowe, myślenie konkretne, myślenie formalne, formy odwracalności, logika zdań, myślenie postformalne, pojęcia,
pseudopojęcia;
Zajęcia 8.
Temat: Rozwój funkcji werbalno - komunikacyjnych
Tematyczne słowa klucze: język, mowa, kompetencje językowe, kompetencje komunikacyjne, znaczenie wypowiedzi, stadium prewerbalne, stadium preintelektualne, mowa
egocentryczna
Zajęcia 9-10.
Temat: Rozwój społeczny
Tematyczne słowa klucze: przywiązanie, konflikt rozstaniowy, syndrom pustego gniazda,
stosunki interpersonalne, socjalizacja, kompetencje społeczne, pierwszy
przełom życiowy, koncepcja Bowlby’ego oraz Ainsworth
Zajęcia 11-12.
Temat: Rozwój uczuć
Tematyczne słowa klucze: emocje, uczucia, różnicowanie uczuć, reakcja emocjonalna, napięcie
emocjonalne, odporność emocjonalna, samokontrola, frustracja, stres w rozwoju uczuć człowieka
Zajęcia 13.
Temat: Rozwój moralny
Tematyczne słowa klucze: koncepcja rozwojowa Kohlberga, reguły, moralność, heteronomia, realizm, sankcje ekspiacyjne, sprawiedliwość, rozumowanie moralne
Zajęcia 14-15.
Temat: Rozwój osobowościowy człowieka
Tematyczne słowa klucze: modelowanie, regulacja, pojecie "Ja", tożsamość, osobowość dojrzała, typy
osobowości człowieka
Zajęcia 16.
Kolokwium zaliczeniowe
Metody oceny:
Kolokwium pisemne. Obowiązuje materiał omawiany na ćwiczeniach oraz lektura obowiązkowa.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy (EK_4):
metoda dydaktyczna - wykład konwersatoryjny,
weryfikacja - kolokwium pisemne
Efekty umiejętności (EK 6-8):
metoda dydaktyczna - wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, dyskusje
weryfikacja - kolokwium pisemne, praca zaliczeniowa w postaci pisemnej interpretacji wyników samodzielnie przeprowadzonej analizy testu projekcyjnego
Efekt kompetencji (EK 9-10):
metoda dydaktyczna - ćwiczenia, dyskusje
weryfikacja - ocena aktywności w trakcie trwania zajęć
Kryteria oceniania
kolokwium pisemne oraz interpretacja samodzielnie przeprowadzonej analizy testu projekcyjnego badającego poziom rozwoju emocjonalnego.
Literatura
Lektura obowiązkowa:
1. Bruner, J. (1978). Poza dostarczone informacje. Warszawa: PWN.
2. Erikson E. H. (1997).Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis
3. Harwas - Napierała, B., Trempała, J. (2002). Psychologia rozwoju
człowieka – rozwój funkcji psychicznych. Tom 3. Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN
4. Jankowski, K. (1983). Schizofrenia jako niedokończony cykl rozwojowy
rodziny. Przegląd Psychologiczny nr 1
5. Piaget J. (1971). Rozwój ocen moralnych. Warszawa: PWN
6. Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN
7. Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych. Warszawa: PWN
8. Piaget, J. Inhelder, B (1970). Od logiki dziecka do logiki młodzie)y.
Warszawa: PWN
9. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju
człowieka – zagadnienia wstępne. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN
10. Shugar, G., Smoczyńska, M. (1980). Badania nad rozwojem jezyka
dziecka. Warszawa: PWN
11. Tyszkowa, M. (1990). Aktywność i działalność dzieci i młodzie)y.
Warszawa: WSiP
12. Vasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa:
WSiP
Literatura uzupełniająca:
1. Jagodzińska, M. (1993). Nowe problemy w badaniach nad rozwojem
pamięci. W: Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, t.1
2. Kozielecki, J. (1988). O człowieku wielowymiarowym. Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: