Psychologia wychowawcza WF-ZPS-PW
1. Wprowadzenie w tematykę wykładu.
2. Mechanizmy wpływu wychowawczego.
3. Kary i nagrody w wychowaniu (posłuszeństwo).
4. Wyznaczniki skuteczności nagród i kar.
5. Dostarczanie wzorców (naśladowanie i modelowanie).
6. Przyswajanie wartości i norm (internalizacja).
7. Wybrane typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych.
8. Sposoby diagnozowania środowiska wychowawczego.
9. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka.
10. Konsekwencje postaw i stylów rodzicielskich.
11. Style kierowania klasą szkolną i wyznaczniki ich skuteczności.
12. Uwarunkowania błędów nauczycieli, typologia błędów nauczycieli.
13. Rola nastawień i stereotypów.
14. Uczeń w środowisku szkolnym i rodzinnym (uwarunkowania pracy umysłowej, powodzenia i niepowodzenia w uczeniu się).
15. Diagnoza i kształtowanie zainteresowań.
16. Podsumowanie problematyki.
Metody oceny: egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- definiuje podstawowe pojęcia związane z psychologią wychowania
- rozumie mechanizmy wpływu wychowawczego
- zna typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych
- opisuje sposoby diagnozowania środowiska wychowawczego, zna ich wady i zalety
- wyjaśnia znaczenie środowiska rodzinnego dla funkcjonowania emocjonalno-społecznego dziecka
- wymienia style kierowania klasą szkolną i zna wyznaczniki ich skuteczności
- rozumie znaczenie nastawień i stereotypów w pracy nauczyciela, zna typologię błędów nauczyciela i uwarunkowania błędów nauczyciela
- wymienia czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne dziecka
Umiejętności
- wyjaśnia konkretne zachowania dzieci i dorosłych odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania
Kompetencje
- szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców
ECTS:
udział w wykładzie - 48
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 100 (50x2 semestry)
konsultacje - 15
przygotowanie do egzaminu - 30 (kolokwium połówkowe i końcowy egzamin)
SUMA GODZIN 193
LICZBA ECTS - 8
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia wykładu: uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium/egzaminu.
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w
punkcie "efekty kształcenia), bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości.
- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w punkcie "efekty
kształcenia), dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej,
rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z psychologii wychowawczej (zdefiniowanej w punkcie
"efekty kształcenia").
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu
psychologii wychowania.
- na ocenę 4 (db): dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu
psychologii wychowania.
- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z wyjaśnieniem zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu
psychologii wychowania w stopniu wystarczającym (dostatecznym).
na ocenę 2 (ndst): nie potrafi wyjaśniać zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu
psychologii wychowania.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu psychologii wychowania.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z kolokwium połówkowego (po semestrze zimowym)
2. ocena z egzaminu końcowego
Literatura
1) Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2) Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak"
3) Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T. 1, T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
4) Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: