Psychologia pracy i stresu WF-ZPS-PU-2
Treści merytoryczne:cz. 2.
1) Diagnoza reakcji na stres: fizjologicznych wskaźniki reakcji.
2)Diagnoza reakcji na stres: emocjonalne i behawioralne wzorce reakcji.
3)Diagnoza reakcji na stres: poznawczy model reakcji.
4)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: pracoholizm.
5)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: wypalenie zawodowe.
6)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: chroniczne zmęczenie.
7) Charakterystyka objawów stresu chronicznego: choroby cywilizacyjne.
8)Kontrowersje wokół pojęć „odporność na stres” i „radzenie sobie ze stresem”.
9)Model radzenia sobie ze stresem Lazarusa i Folkman.
10)Zrewidowany model radzenia sobie ze stresem Folkman
11)Różnice między procesem, strategią i stylem radzenia sobie ze stresem.
12)Rodzaje strategii radzenia sobie ze stresem wg Lazarusa i Folkman i ich pomiar.
13) Rodzaje stylów radzenia sobie ze stresem i ich pomiar.
14) Zmienne psychologiczne modyfikujące wybór strategii i stylów radzenia sobie ze stresem.
15)Repetytorium
Metody oceny: Egzamin pisemny
Metody oceny:
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu z psychologii pracy i stresu,
EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy i stresu,
EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy i stresu.
Umiejętności:
EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu z psychologii pracy i stresu,
EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia z psychologii pracy i stresu,
EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresuz psychologii pracy i stresu.
Kompetencje:
EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu z psychologii pracy i stresu,
EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
przygotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 150 [150/30(25)=5]
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
Test
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Terelak J.F. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA.
2.Heszen, I. (2013). "Psychologia stresu", Warszawa: Wyd. Naukowe PWN..
Literatura pomocnicza:
1. Terelak J.F. (red). (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
2.Fink, G. (Ed.) (2007). Encyclopedia of Stress. Second Edition, T.1-4. London: Academic Press.
3. Heszen-Niejodek Irena, Ratajczak Zofia (red): (1996). Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
4.Sęk Helena (red) (2000). Wypalenie zawodowe – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5. Strelau J. (red) (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
6.Tucholska, S. (2003). Wypalenie się zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wyd. KUL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: