Psychologia pracy i stresu WF-ZPS-PU-1
Treści merytoryczne:cz. 1
1) Wprowadzenie w tematykę wykładu.
2) Geneza i charakterystyka biologicznych koncepcji stresu;
3) Geneza i charakterystyka medycznych koncepcji stresu;
4) Geneza i charakterystyka psychologicznych koncepcji stresu;
5) Miejsce polskich koncepcji stresu w literaturze światowej;
6). Klasyfikacja źródeł stresu.
7) Charakterystyka klimatycznych źródeł stresu.
8) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 1 (hałas, wibracje, oświetlenie, promieniowanie mikrofalowe i jonizujące);
9) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 2. (hipoksja, przyspieszenia, nieważkość);
10) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz. (rytmy okołodobowe i sezonowe).
11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz.2 - (nagła zmiana strefy czasu);
12) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 1 (deprywacja sensoryczna, percepcyjna i izolacja socjalna);
13) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 2 (przeciążenie, sytuacje ekstremalne);
14) Charakterystyka organizacyjnych źródeł stresu.
15) Repetytorium
Metody oceny:
zaliczenie za obecność na zajęciach
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1; student zna podstawową terminologię psychologii stresu,
EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych z psychologii pracy i stresu
EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji z psychologii pracy i stresu
Umiejętności:
EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować teksty z psychologii pracy i stresu
EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia z psychologii stresu,
EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z psychologii stresu.
Kompetencje:
EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z psychologii stresu,
EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
przygotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 150 [150/30(25)=5]
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
Test
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Jan F. Terelak (2017). "Stres życia: Perspektywa psychologiczna", Warszawa: Wyd. Naukowe UKSW
2. Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk.
Literatura pomocnicza:
1. Terelak J.F. (red). (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
2.Fink, G. (Ed.) (2007). Encyklopedia of Stress. Second Edition, T.1-4. London: Academic Press.
3.Heszen-Niejodek Irena, Ratajczak Zofia (red): (1996). Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
4. Terelak J.F. (2005). Stres organizacyjny. Warszawa: Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: