Psychologia stresu WF-ZPS-PU
Poziom przedmiotu:przedmiotu:średnio zaawansowany,
Cele wykładu: Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii stresu oraz identyfikacją i klasyfikacją źródeł stresu.Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii radzenia sobie ze stresem i zmiennymi modyfikującymi procesy zaradcze
Efekt kształcenia:Umiejętność identyfikacji źródeł stresu oraz posługiwania się teoretycznymi pojęciami opisującymi stres. Nabycie umiejętności stawiania diagnozy reakcji na stres oraz strategii i stylów radzenia sobie ze stresem.
Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotów psychologii teoretycznej, zwłaszcza z zakresu osobowości, emocji, motywacji i różnic indywidualnych.
W cyklu 2021/22:
Poziom przedmiotu:przedmiotu:średnio zaawansowany, |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2021/22: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii stresu,
EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu,
EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu.
Umiejętności:
EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst naukowy z zakresu psychologii stresu,
EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu psychologii stresu,
EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu.
Kompetencje:
EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu,
EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 32 godz.
przygotowanie do wykładów: 0 / 50 godz
przygotowanie do egzaminu: 60 godz
suma godzin: 150 [150/25=6]
liczba ECTS: 6
Kryteria oceniania
a) Opis ECTS.
-aktywność na platformie e-learningowej -30 godz.
-przygotowanie do zajęć /praca domowa/ praca na podstawie e-learningowej -5 godz.
-przygotowanie i napisanie artykułu specjalistycznego -5 godz.
--przygotowanie prezentacji multimedialnej - 5
-przygotowanie i napisanie semestralnej pracy kontrolnej -15 godz.
b) warunki zaliczenia przedmiotu
• semestralna praca kontrolna w postaci eseju, termin oddania- drugi tydzień 01.2022r.,
• przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji multimedialnej, wg grafiku dla grupy dziekańskiej,
Kryteria oceniania:
• semestralna praca kontrolna w postaci eseju (0 ÷ 50 punktów],
Skala ocen:
dst.: 20- punktów,
dst+: 21-30 punktów,
db: 31-40 punktów,
db+: 41-45 punktów,
bdb: 46-50-punktów
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Terelak J.F. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA.
2. Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk.
Literatura pomocnicza:
1. Terelak J.F. (red). (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
2.Fink, G. (Ed.) (2007). Encyklopedia of Stress. Second Edition, T.1-4. London: Academic Press.
3Heszen-Niejodek Irena, Ratajczak Zofia (red): (1996). Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
3.Sęk Helena (red) (2000). Wypalenie zawodowe – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Strelau J. (red) (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
5.Terelak J.F. (2005). Stres organizacyjny. Warszawa: Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG.
6.Tucholska, S. (2003). Wypalenie się zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań.Lublin: Wyd. KUL.
W cyklu 2021/22:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: