Ćwiczenia z psychologii społecznej WF-ZPS-PS1
Celem zajęć jest ćwiczenie umiejętności interpretowania obserwowanych na co dzień zjawisk społecznych w świetle współczesnych teorii wypracowanych na gruncie psychologii społecznej, a także zapoznanie studentów ze sposobami planowania badań i metodami badawczymi stosowanymi w psychologii społecznej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2018/19: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Posiada wiedzę na temat przedmiotu badań i metod stosowanych w psychologii społecznej.
2. Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących spostrzeganiem społecznym, zna podstawowe zniekształcenia w spostrzeganiu innych ludzi i własnej osoby, zna teorie wyjaśniające powstawanie tych zniekształceń.
3. Zna teorie wyjaśniające powstawanie uprzedzeń społecznych.
4. Posiada wiedzę na temat atrakcyjności interpersonalnej i możliwości wpływania na własną atrakcyjność poprzez autoprezentację.
Umiejętności:
6. Student potrafi czytać ze zrozumieniem literaturę z zakresu psychologii społecznej.
7. Student potrafi krytycznie oceniać sens badań psychologicznych, odwołując się do metodologii tych badań i uwarunkowań kulturowych.
8. Potrafi stawiać pytania badawcze i odpowiadać na nie odwołując się do wiedzy naukowej.
Kompetencje:
9. Student potrafi interpretować poglądy i zachowania ludzi odwołując się do teorii psychologicznych.
10. Podobnie potrafi dystansować się do własnych poglądów i zachowań.
11. Potrafi dyskutować, konstruktywnie krytykować poglądy odmienne od własnych
Opis ECTS (4 pkt):
Udział w zajęciach: 32 h
Przygotowanie do ćwiczeń: 18 h
czas na napisanie pracy zaliczeniowej: 30 h
czas na naukę do kolokwium: 30 h
Łącznie: 110 h
Kryteria oceniania
Szczegółowe informacje dotyczące metod oraz kryteriów zaliczenia zostaną podane podczas zajęć.
ocena bardzo dobra (5) - student bardzo dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących funkcjonowania społecznego, bardzo dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, bardzo dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej
ocena dobra (4) - student dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących funkcjonowania społecznego, dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej
ocena dostateczna (3) - student słabo orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących funkcjonowania społecznego, słabo analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, słabo dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej
ocena niedostateczna (2) - student nie zna psychologicznych teorii dotyczących funkcjonowania społecznego, nie potrafi analizować zachowań w kontekście określonych teorii psychologicznych, źle dobiera i źle wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Podstawowa:
1. Elliot Aronson, Timothy D.Wilson, Robin M.Akert: Psychologia społeczna-serce i umysł., Zysk i S-ka wydawnictwo 1997
2. Elliot Aronson : Człowiek istota społeczna, PWN 1995
3. Robert Caldini: Wywieranie wpływu na ludzi-teoria i praktyka, GWP 2000
Uzupełniająca:
1. Rupert Brown: Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz i międzygrupowa, GWP 2006
2. Roger R.Hock : 40 prac które zmieniły oblicze psychologii, GWP 2005
3. Mirosław Kofta, Teresa Szutrowa (red): Złudzenia, które pozwalają żyć, PWN 1991
4. Piotr T. Nowakowski: Sekty-oblicza werbunku, Maternus Media 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: