Psychologia społeczna WF-ZPS-PS-2
Treści merytoryczne: semestr II
XI. Postawy a zachowanie
Emocjonalne, poznawcze i behawioralne źródła postaw.
Regulacyjne funkcje postaw.
XII. Zmiana postaw
Teorie zmiany postaw. Skuteczność przekazów informacyjnych. Strategie perswazji.
Zjawisko reaktancji. Uodparnianie postaw na zmiany, zjawisko immunizacji.
XIII. Konformizm
Przejawy konformizmu w życiu społecznym. Informacyjny i normatywny wpływ społeczny.
Sytuacyjne i osobowościowe uwarunkowania konformizmu.
XIV. Procesy grupowe
Wpływ grupy na efektywność działania jednostki. Zjawisko facylitacji, hamowania i
próżniactwa społecznego. Polaryzacja grupowa i myślenie grupowe.
XV. Zachowania prospołeczne
Dlaczego pomagamy innym? Teorie wyjaśniające zachowania prospołeczne.
XVI. Zachowania prospołeczne - różnice indywidualne
XVII. Patologia życia codziennego - agresja (2 godziny)
Źródła agresji. Biologiczne, kulturowe i sytuacyjne uwarunkowania zachowań agresywnych.
XVIII. Patologia życia codziennego - obojętność, „wypalanie się” .Patologia dużych skupisk miejskich. Dezindywidualizacja, wandalizm,
XIX. Stereotypy i uprzedzenia
Teorie wyjaśniające powstawanie stereotypów i uprzedzeń: rzeczywistego konfliktu międzygrupowego, psychodynamiczne, społecznego uczenia się,
XX. Stereotypy płciowe
Płeć biologiczna, a płeć psychologiczna jednostki. Funkcjonowanie społeczne osób o rożnej płci psychologicznej.
Metody oceny:egzamin w formie testu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna podstawowe teorie dotyczące zachowań społecznych (pomocnych i agresywnych) jednostki, posiada wiedzę na temat mechanizmów i technik wpływu społecznego , kształtowania się postaw i możliwości ich zmiany. Zna podstawowe procesy grupowe.
Umiejętności:
Student potrafi ze zrozumieniem czytać badania psychologiczne z zakresu zachowań społecznych jednostki, potrafi krytycznie analizować metodologię badań, stawiać nowe pytania badawcze. Student potrafi interpretować zachowania ludzi odwołując się do teorii wpływu społecznego, potrafi przewidywać zachowania ludzi w oparciu o wiedzę na temat sytuacyjnych i osobowościowych wyznaczników tych zachowań.
Kompetencje:
Student efektywnie funkcjonuje w grupie: jest pomocny, kontroluje własną agresję, zachowuje się asertywnie, potrafi krytycznie ocenić własne zachowanie.
Punkty ECTS
udział w wykładzie: 20 godzin
udział w ćwiczeniach 20 godzin
przygotowanie do ćwiczeń 30 godzin
przygotowanie do egzaminu 20 godzin
Razem: 90 godzin = 3 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Test
51% poprawnych odpowiedzi = dst
75% poprawnych odpowiedzi = db
95% poprawnych odpowiedzi = bdb
Literatura
Aronson E., Wilson T.D., Akert R. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań, Wydawnictwo Zysk i Spółka.
Doliński D. (1993). Orientacja defensywna, Warszawa, Wyd. PAN, str. 125-141.
Wojciszke B.(2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: