Psychologia religii WF-ZPS-PR
Założenia i cele:
Wykłady z psychologii religii pomagają studentom w przyswojeniu wiedzy dotyczącej genezy, struktury i funkcji przeżyć religijnych. Szczególny akcent położony jest na specyfikę doświadczeń religijnych związanych z modlitwa, medytacja, asceza, kontemplacja. Uwzględniane są także społeczne konteksty przeżyć i zachowań religijnych oraz ich zniekształcenia w sektach. Znaczna cześć wykładów poświęcona jest rozwojowi religijności, kryteriom dojrzałości postaw religijnych, ujawniającym sie kryzysom religijnym oraz zjawiskom konwersji i apostazji. Zajęcia z psychologii religii maja obok celu poznawczego charakter kształceniowy. Umożliwiają bowiem studentowi wypracowanie własnej postawy religijnej na bazie solidnej wiedzy dotyczącej aspektów przeżyciowych związanych z Rzeczywistością Transcendentalną. Stanowią też okazję do dyskusji na temat postaw religijnych, ze szczególnym uwzględnieniem przeżyć i zachowań religijnych. Zajęcia umożliwiają zaprezentowanie bogatej literatury przedmiotu oraz prowokują do licznych dyskusji dotyczących religijności jednostek i grup społecznych.
Treści programowe:
1. Antropologiczne i metodologiczne założenia pozasystemowe, (nurty redukcjonistyczne i nieredukcjonistyczne) w badaniach psychologii religii:
2. Doświadczenie religijne.
3. Przejawy religijności: asceza,
4. Przejawy religijności modlitwa, medytacja.
5. Rozwój religijny: periodyzacja rozwoju, kryteria dojrzałosci religijnej.
6. Religijność w sytuacjach trudnych: kryzysy religijne, nawrócenia, apostazja i ateizm.
7. Ruchy i małe grupy religijne: psychospołeczne funkcjonowanie grup i ruchów religijnych, charakterystyka psychologiczna głównych ruchów religijnych w Polsce,
8. Szanse i zagrożenia związane z przynależnością do ruchów religijnych.
9. Grupy pseudoreligijne, sekty: definicja i podział sekt,
10. Destrukcyjne funkcjonowanie sekt, profilaktyka i terapia.
11.New Age.
12. Psychopatologia a życie religijne: zaburzenia zycia religijnego, zycie religijne osób z zaburzeniami psychicznymi.
13.Typologizacja religijności.
14.Metody badan religijności.
15.Badania międzykulturowe i międzywyznaniowe nad religijnością.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 -Posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji religijnych zachowań człowieka z różnych perspektyw (ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo- społecznej, humanistycznej.
K_W17 - Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych dotyczących przeżywania doświadczeń religijnych
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - Umie tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do religijnych zachowań człowieka
K_U04 - Jest w stanie dobrać odpowiednie techniki badawcze do diagnozy osobowości, sprawności innych funkcji psychicznych (procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne, preferencje wartości, postawy religijne, itd.), zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych szczególnie w grupach religijnych
KOMPETENCJE
K_K03 - Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb, zmian w obszarze psychologii religii.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Metoda oceny:
egzamin pisemny w formie uporządkowanej wypowiedzi na kilka zadanych tematów.
Literatura
Chlewiński, Z. (red.)(1982). Psychologia religii. Lublin: TN KUL.
Głaz, S. (red.) (2006) Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: WAM.
Grom, B. (2009) Psychologia religii. Kraków: WAM.
Grzymała-Moszczynska, H. (2004) Religia a kultura. Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Jaworski, R. (1989) Psychologiczne korelaty religijnosci personalnej. Lublin: RW KUL.
Kuczkowski, S.(1993). Psychologia religii. Kraków: Wydz. Filoz. Towarzystwa Jezusowego.
Walesa, Cz.(2005) Rozwój religijnosci czlowieka Tom I Dziecko. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wulff, D.(1999). Psychologia religii. Warszawa: WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: