Psychologia uzależnień i przemocy WF-ZPS-PP-2
Treści merytoryczne:
9. Uzależnienie od pracy, seksu i internetu.
10. Nikotynizm.
11. Uzależnienie od narkotyków.
12. Uzależnienie od narkotyków.
13. Przemoc w rodzinie.
14. Przemoc wobec dzieci.
15. Programy profilaktyczne.
16. Skuteczność profesjonalnej psychoprofilaktyki.
Metody oceny: egzamin testowy
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
K_Wiedza
Student
K_W01 Charakteryzuje sytuację zagrożenia uzależnieniami w różnych krajach świata.
K__W02 Wymienia i prezentuje różne modele uzależnień.
K_W03 Zna definicje uzależnienia ICD 10 i Światowej Organizacji Zdrowia.
K_W04 Potrafi wymienić psychiczne, społeczne i medyczne konsekwencje związane z nadużywaniem środków psychoaktywnych.
K_W05 Objaśnia objawy zaburzonego zachowania człowieka w różnych formach uzależnień.
K_W06 Wylicza czynniki sprzyjające występowaniu uzależnień.
K_W07 Prezentuje trendy w nowoczesnej profilaktyce uzależnień.
K_W08 Charakteryzuje zjawisko przemocy.
K_W10 Opisuje portret psychologiczny sprawcy, ofiary i świadka przemocy.
K_W-11 Wymienia czynniki sprzyjające wystąpieniu zjawiska przemocy.
K_W12 Definiuje syndrom sztokholmski.
K_W13 Prezentuje metody terapii stosowane wobec ofiar przemocy.
K_W14 Wymienia placówki świadczące pomoc ofiarom przemoc
K_W15 Rozpoznaje zachowania charakterystyczne dla sprawcy przemocy ,, gorącej" i ,,chłodnej".
Umiejętności
K_U01 Wyjaśnia przyczyny przemian patologicznego używania substancji psychoaktywnych we współczesnym świecie.
K_U02 Uogólnia czynniki będące przyczyną patologicznych zachowań współczesnego człowieka.
K_U03 Ilustruje na przykładach psychologiczne skutki wychowania w rodzinie dotkniętej dysfunkcją uzależnienia i/lub przemocy.
K_U04 Rozpoznaje symptomy zaburzeń zachowania jednostek mające źródło w uzależnieniu , wychowywaniu się w środowisku z osobą uzależnioną.
K_U05 Rozpoznaje symptomy zaburzeń zachowania jednostek będących sprawcami, ofiarami lub świadkami przemocy.
K_U06 Przygotowuje programy zapobiegania patologiom związanym z uzależnieniami i przemocą.
K_U07 Proponuje rozwiązania systemowego wsparcia dla osób uzależnionych,stosujących przemoc będących ofiarami przemocy i członków ich rodzin.
Kompetencje
K_K01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do tworzenia mniej sprzyjających uprzedzeniom grup, do ograniczania agresji i przemocy, do wychowywania w kierunku zachowań prospołecznych.
K_K02 Posiada umiejętności poprawnej komunikacji interpersonalnej.
K_K03 Ma świadomość znaczenia działań profilaktycznych w zakresie uzależnień i przemocy.
K_K04 Jest otwarty na wszelkie nowe inicjatywy w zakresie profilaktyki środowiskowej.
K_K05 W sytuacjach kontaktu z patologicznym zachowaniami zawsze kieruje się etyką zawodu psychologa.
K_K06 Jest rzetelny, odpowiedzialny i niezależny w zakresie powierzonych u zadań.
ECTS [ 1 ECTS = 30 ( 25) godz.]:
udział w wykładzie :32 godz.
przygotowanie studium przypadku :15 godz.
przygotowanie do egzaminu 43 godz.
suma godzin: 90
liczba ECTS:3
Literatura
1. W. Badura-Madej, Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000,
2. R. Denis, Narkotyki, Katowice 1999,
3. I. Gabrysiak /red/, Narkotyki ich rodzaje, działanie, skutki nadużywania, Warszawa 2000,
4. E. Korpetta, /red/ Narkotyki w Polsce mity i rzeczywistość, Warszawa 2000,
5. A. Piekarska, Przemoc w rodzinie: agresja rodziców wobec dzieci: przejawy i psychologiczne uwarunkowania, Warszawa 1991,
6. I. Pospiszyl, Przemoc w rodzinie, Warszawa 1994,
7. S. Retowski, Pracoholizm –próba teoretycznego zdefiniowania zjawiska, W: B. Wojciszke, M. Popa, Osobowość a procesy psychiczne i zachowanie, Kraków 2003, s.313-342,
8. J. Rogala-Obłękowska, Młodzi i narkotyki. Rodzinne czynniki ryzyka nałogu, Warszawa 1999,
9. K. Wojdyło, Charakterystyka problemu uzależnienia od pracy w świetle dotychczasowych badań, Nowiny Psychologiczne 2003, nr 2 s.55-75,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: