Psychologia uzależnień i przemocy WF-ZPS-PP
Treści merytoryczne:1. Kierunki rozwoju współczesnej psychologii uzależnień.
2. Teoretyczne modele uzależnień.
3. Uzależnienie od alkoholu.
4. Uzależnienie od alkoholu.
5. Funkcjonowanie rodziny z problemem alkoholowym.
6. Psychospołeczne problemy dorosłych dzieci alkoholików (D D A)
7. Zaburzenia odżywiania – anoreksja.
8. Zaburzenia odżywiania – bulimia.
9. Cyberuzależnienia.
10. Cyberuzależnienia cd.
11. Uzależnienie od narkotyków.
12. Uzależnienie od narkotyków cd.
13. Przemoc w rodzinie.
14. Przemoc wobec dzieci.
15. Programy profilaktyczne.
W cyklu 2021/22:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_Wiedza
Student
K_W01 Charakteryzuje sytuację zagrożenia uzależnieniami w różnych krajach świata.
K__W02 Wymienia i prezentuje różne modele uzależnień.
K_W03 Zna definicje uzależnienia ICD 10 i Światowej Organizacji Zdrowia.
K_W04 Potrafi wymienić psychiczne, społeczne i medyczne konsekwencje związane z nadużywaniem środków psychoaktywnych.
K_W05 Objaśnia objawy zaburzonego zachowania człowieka w różnych formach uzależnień.
K_W06 Wylicza czynniki sprzyjające występowaniu uzależnień.
K_W07 Prezentuje trendy w nowoczesnej profilaktyce uzależnień.
K_W08 Charakteryzuje zjawisko przemocy.
K_W10 Opisuje portret psychologiczny sprawcy, ofiary i świadka przemocy.
K_W-11 Wymienia czynniki sprzyjające wystąpieniu zjawiska przemocy.
K_W12 Definiuje syndrom sztokholmski.
K_W13 Prezentuje metody terapii stosowane wobec ofiar przemocy.
K_W14 Wymienia placówki świadczące pomoc ofiarom przemocy
K_W15 Rozpoznaje zachowania charakterystyczne dla sprawcy przemocy ,, gorącej" i ,,chłodnej".
Umiejętności
K_U01 Wyjaśnia przyczyny przemian patologicznego używania substancji psychoaktywnych we współczesnym świecie.
K_U02 Uogólnia czynniki będące przyczyną patologicznych zachowań współczesnego człowieka.
K_U03 Ilustruje na przykładach psychologiczne skutki wychowania w rodzinie dotkniętej dysfunkcją uzależnienia i/lub przemocy.
K_U04 Rozpoznaje symptomy zaburzeń zachowania jednostek mające źródło w uzależnieniu , wychowywaniu się w środowisku z osobą uzależnioną.
K_U05 Rozpoznaje symptomy zaburzeń zachowania jednostek będących sprawcami, ofiarami lub świadkami przemocy.
K_U06 Przygotowuje programy zapobiegania patologiom związanym z uzależnieniami i przemocą.
K_U07 Proponuje rozwiązania systemowego wsparcia dla osób uzależnionych,stosujących przemoc będących ofiarami przemocy i członków ich rodzin.
Kompetencje
K_K01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do tworzenia mniej sprzyjających uprzedzeniom grup, do ograniczania agresji i przemocy, do wychowywania w kierunku zachowań prospołecznych.
K_K02 Posiada umiejętności poprawnej komunikacji interpersonalnej.
K_K03 Ma świadomość znaczenia działań profilaktycznych w zakresie uzależnień i przemocy.
K_K04 Jest otwarty na wszelkie nowe inicjatywy w zakresie profilaktyki środowiskowej.
K_K05 W sytuacjach kontaktu z patologicznym zachowaniami zawsze kieruje się etyką zawodu psychologa.
K_K06 Jest rzetelny, odpowiedzialny i niezależny w zakresie powierzonych u zadań.
ECTS [ 1 ECTS = 30 ( 25) godz.]:
udział w wykładzie :32 godz.
przygotowanie studium przypadku :15 godz.
przygotowanie do egzaminu 43 godz.
suma godzin: 90
liczba ECTS:3
Kryteria oceniania
na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii uzależnień oraz zjawiska przemocy, zna różne mechanizmy powstawania uzależnień i potrafi je wieloaspektowo przeanalizować, potrafi dokonać analizy zależności dotyczących uwarunkowań i rozwoju uzależnień oraz przemocy. Potrafi samodzielnie i krytycznie oceniać różne metody leczenia i terapii uzależnień. W oparciu o wyniki badań potrafi wymienić wszystkie skutki negatywnych doświadczeń z dzieciństwa (przemoc domowa, rówieśnicza, wykorzystywanie seksualne) na funkcjonowanie w dorosłym życiu.
na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę psychologii uzależnień oraz zjawiska przemocy, potrafi wskazać i scharakteryzowac istotne mechanizmy powstawania uzależnień i przemocy. Potrafi przedstawić najważniejsze skutki negatywnych doświadczeń z dzieciństwa (przemoc domowa, rówieśnicza, wykorzystywanie seksualne) na funkcjonowanie w dorosłym życiu.
na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać i charakteryzować istotne mechanizmy powstawania uzależnień i przemocy. Potrafi przedstawić niektóre skutki negatywnych doświadczeń z dzieciństwa (przemoc domowa, rówieśnicza, wykorzystywanie seksualne) na funkcjonowanie w dorosłym życiu.
na ocenę 2 (ndst.): nie orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii uzależnień i przemocy, nie potrafi wskazać mechanizmów powstawania uzależnień i przemocy, nie zna skutków negatywnych doświadczeń z dzieciństwa i ich wpływu na dorosłe życie.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z pracy przygotwanej przez studentkę/studenta "Studium przypadku osoby uzależnionej".
2. ocena z egzaminu końcowego.
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z pracy (1/3) i oceny z egzaminu końcowego (2/3).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura
Literatura obowiązkowa
Cekiera, Cz. (1999). Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin.
Gabrysiak, J. (2000). /red/, Narkotyki ich rodzaje, działanie, skutki nadużywania. Warszawa.
Mellibruda, J. (1999). Psychologiczna analiza funkcjonowania alkoholików i członków ich rodzin, Warszawa.
Pospiszyl, I. (1994). Przemoc w rodzinie, Warszawa.
Piekarska, A. (1991). Przemoc w rodzinie: agresja rodziców wobec dzieci: przejawy i psychologiczne uwarunkowania, Warszawa.
Woronowicz, B.T. (2009). Uzależnienia. Geneza , terapia, powrót do zdrowia. Warszawa: Media Rodzina i Parpamedia.
Bibliografia:
Badura-Madej, W. (2000). Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków.
Brown, T.L. Parks, G.S. Zimmerman, B. G. Philips, A.M. (2001). The Role of Religion in Predicting Adolescent Use and Problem Drinking, ,, Journal of Studies on Alcohol”, vol. 62,ss. 669 -705,
Bytom : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu.
Chocholska, P., Osipczuk, M. (2009). Uzależnienie od komputera i internetu u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Hachehe Polska sp. z o.o.
Denis, R. (1999). Narkotyki, Katowice.
Dziewięcki, M. (2001). Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce.
Elliott, J. (2000). /red/ Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów, Warszawa.
Hędzelek , M. (2008).Uzależnienie od Internetu. W: B. Bętkowska – Korpała (red.). Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia diagnostyczne. Warszawa: Parpamedia.
Jarczyńska, J., Orzechowska, A. (2014). Siecioholizm i fonoholizm zagrożeniem współczesnej młodzieży. W: J. Jarczyńska (red.). Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria, diagnoza, profilaktyka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Jędrzejko, M. , Sarzała, D. (red.)(2010). Człowiek i uzależnienia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRAJR.
Jędrzejko, M., Morańska, D. ( 2014). Cyberzaburzenia-cyberuzależnienia.
Korpetta, E. (2000). /red/ Narkotyki w Polsce mity i rzeczywistość, Warszawa.
Majchrzyk, Z. (1995). Motywacje zabójczyń: alkohol i przemoc w rodzinie, Warszawa.
Margasiński A. (2000). (red.), Psychopatologia i psychoprofilaktyka, Kraków.
Mellibruda, J. (1993). Tajemnice ETOH alkohol i nasze życie codzienne, Warszawa.
Pstrąg, D. (2000). Wybrane zagadnienia z problematyki uzależnień, Rzeszów.
Rogala-Obłękowska, J. (1999). Młodzi i narkotyki. Rodzinne czynniki ryzyka nałogu, Warszawa.
Rowicka, M. (2015). Uzależnienia behawioralne. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Krajowe Biuro Przeciwdziałania Narkomanii.
Seligmann, M., Walker, E., Rozenham, D. (2003). Psychopatologia. ss. 616 – 686, Poznań.
Wojcieszek, K.A. (2005). Na początku była rozpacz …, Kraków.
Woronowicz, B. T. (2001). Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu, Warszawa.
W cyklu 2021/22:
Literatura obowiązkowa 1. Uzależnienie od alkoholu Literatura dodatkowa |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
Obecność na wykładach obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: