Psychologia ogólna- procesy poznawcze WF-ZPS-PO-2
(Wykłady)
Metody oceny: Egzamin pisemny (pytania testowe i/lub otwarte). Obowiązuje materiał przedstawiany na wykładach oraz wskazana lektura. Zalecana jest obecność na wykładach i korzystanie z materiałów umieszczonych w e-learningu.
Treści programowe:
1. Historia badań nad pamięcią.
2. Metody badania pamięci. Wykorzystanie teoria detekcji sygnału w badaniu pamięci.
3-4. Teorie systemów pamięci a teorie procesów. Poziomy przetwarzania według Craika i Lockharta.
5. Pamięć operacyjna.
6. Pamięć i poznanie utajone.
7. Pamięć autobiograficzna.
8. Metapamięć. Monitorowanie źródła informacji.
9. Teorie schematów. Koncepcja pamięci dynamicznej R. Schanka.
10. Sądy i podejmowanie decyzji.
11. Myślenie: wnioskowanie i błędy wnioskowania, spór o racjonalność myślenia człowieka.
12. Rozwiązywanie problemów. Rozumowanie dedukcyjne.
13-14. Zastosowania psychologii poznawczej w psychologii klinicznej.
15. Podsumowanie - kierunki rozwoju psychologii poznawczej.
(Ćwiczenia)
Metody oceny: Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (nie więcej niż 2 nieobecności) oraz znajomość wskazanej lektury i zagadnień omawianych na zajęciach (sprawdziany) oraz wykazanie się umiejętnością rozumienia tekstów naukowych prezentująych eksperymenty z psychologii poznawczej.
Treści programowe
1. Klasyczne badania pamięci. Krzywe uczenia się.
2. Procedury badawcze teorii detekcji sygnałów. Teorie "wysokich progów".
3. Metody badania zakresu pamięci krótkotrwałej. Pamięć robocza w pracach A. Baddeley'a.
4. Uczenie się mimowolne na przykładzie uczenie się tzw. "sztucznej gramatyki".
5. Monitorowanie źródła informacji w ujęciu M. Johnson. Badania "fałszywych wspomnień". Procedura DRM.
6. Metapamięć: trafność sądów o wyuczeniu.
Efekt generowania i efekt odnoszenia do siebie.
7. Skale badania pamięci w praktyce klinicznej.
8. Badanie przebiegu procesów rozwiązywania problemów - analiza protokołów werbalnych.
.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza - student wymienia i opisuje główne nurty i paradygmaty badawcze psychologii poznawczej; charakteryzuje procesy poznawcze i wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne.
Umiejętności - student dobiera odpowiednie metody badania procesów poznawczych; potrafi zinterpretować teksty naukowych artykułów empirycznych; umie wyszukać i wyselekcjonować źródła, które posłużą mu do wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności.
Kompetencje - dąży do rzetelnego i zgodnego z regułami metodologii zbierania danych empirycznych, zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, jak również ma świadomość ograniczeń badawczych psychologii poznawczej.
ECTS:
udział w wykładzie: 8
udział w ćwiczeniach: 8
przygotowanie do zajęć i lektura: 30
przygotowanie do egzaminu: 90
przygotowanie do sprawdzianów z ćwiczeń: 14
Suma godzin: 150 [150:30=5]
LICZBA ECTS: 5
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Wykład
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B.: Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i ACADEMICA, 2006.
Ćwiczenia
Schacter D. L. Siedem grzechów pamięci. Warszawa, PIW, 2003.
Literatura uzupełniająca:
1. Czerniawska E. (red.) Pamięć: zjawiska zwykła i niezwykłe. Warszawa: WSiP, 2005.
2.Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. Procesy poznawcze. W: J. Srelau, D. Doliński, red. Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, 2008, Tom 1, Rozdział. 6.
3. Hankała A. Wybiórczość ludzkiej pamięci. Warszawa: Wyd. UW, 2001.
4. Jagodzińska M. Rozwój pamięci w dzieciństwie. Gdańsk: GWP, 2003.
5. Jagodzińska, M. Psychologia Pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wyd. Helion, 2008.
6. Maruszewski T. Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: GWP, 2005.
7. Nęcka E. Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP, 2001.
8. Niedźwieńska A. Poznawcze mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń. Kraków: Wyd. UJ, 2004.
9. Orzechowski, J., Piotrowski K. T., Balas R., Stettner Z. Pamięć robocza. Warszawa: Academica, 2009.
10. Sternberg RJ.: Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: