Ćwiczenia z neuropsychologii WF-ZPS-PNC-1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK _W07 Student posiada wiedzę o biologicznych podstawach zachowania, jest w stanie rozpoznać lub zinterpretować mechanizmy biologiczne leżące u podłoża procesów psychicznych (poznawczych, emocjonalnych, motywacyjnych, odpowiedzialnych za różnice indywidualne)
Umiejętności
EK_U04 Student jest w stanie dobrać odpowiednie techniki badawcze do diagnozy zaburzeń psychoneurologicznych, osobowości, sprawności innych funkcji psychicznych (procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne.
EK_U06 Student umie zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosowanych technik badawczych
Kompetencje
EK_K04 Student jest w stanie organizować szkolenia prezentujące problemy psychologiczne (analizować zagadnienia zaburzeń funkcji poznawczych)
Nakład pracy studenta w wymiarze rocznym
udział w wykładzie 30godz.
udział w ćwiczeniach 30 godz
konsultacje 4 godz.
czas na napisanie pracy 10 godz.
przygotowanie do egzaminu 20 godz.
suma nakładu pracy 94godz/30~3ECTS
Liczba ECTS ~3
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi wyjasnić celów i metod diagnozy neuropsychologicznej w praktyce klinicznej, nie wskazuje zależnosci między uszkodzeniem mózgu a funkcjami poznawczymi i behawioralnymi; nie charakteryzuje podstaw teoretycznych, konstrukcji i zastosowania podstawowych testów neuropsychologicznych. Nie wyjasnia praktycznych aspektów rehabilitacji Pacjentów po uszkodzeniu mózgu ani specyfiki pomocy psychologicznej osobom z dysfunkcjami mózgu.
- na ocenę 3 (dst.): Student wymienia zależnosci między uszkodzeniem mózgu a funkcjami poznawczymi i behawioralnymi. Charakteryzuje podstawy teoretyczne, konstrukcji i zastosowania kilku testów neuropsychologicznych. Student wyjaśnia praktyczne aspekty rehabilitacji neuropsychologicznej i pomocy psychologicznej osobom z dysfunkcjami mózgu, ale nie podaje specyfiki.
- na ocenę 4 (db.): Student omawia zależności miedzy uszkodzeniem mózgu a funkcjami poznawczymi i behawioralnymi. Charakteryzuje podstawy teoretyczne, konstrukcji i zastosowania testów neuropsychologicznych. Krótko wyjaśnia praktyczne aspekty i specyfikę rehabilitacji neuropsychologicznej i pomocy psychologicznej osobom z dysfunkcjami mózgu.
- na ocenę 5 (bdb): Student doskonale rozpoznaje zależności miedzy uszkodzeniem mózgu a funkcjami poznawczymi i behawioralnymi. Szczegółowo charakteryzuje podstawy teoretyczne, konstrukcji i zastosowania testów neuropsychologicznych. Obszernie wyjaśnia zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych wobec osób z dysfunkcjami mózgu.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie dobiera i nie posługuje się prawidłowo testami do diagnozy neuropsychologicznej, nie rozpoznaje zależności między uszkodzeniem mózgu a funkcjami poznawczymi i behawioralnymi. Nie planuje, nie opracowuje oddziaływań terapeutycznych wobec Pacjentów z dysfunkcjami mózgu.
- na ocenę 3 (dst.): Student dobiera i posługuje się kilkoma testami do diagnozy neuropsychologicznej; prezentuje wybiórcze zależności między uszkodzeniem mózgu a dysfunkcjami poznawczymi i behawioralnymi; w ogólnym zarysie potrafi przedstawić plan rehabilitacji i oddziaływań terapeutycznych wobec Pacjentów z dysfunkcjami mózgu.
- na ocenę 4 (db.): Student prawidłowo dobiera, potrafi zastosować testy neuropsychologiczne, ale ma trudności z globalnym ujęciem w diagnozie.
- na ocenę 5 (bdb): Student swobodnie posługuje się testami neuropsychologicznymi; potrafi bardzo dobrze uzasadnić zastosowanie konkretnych testów. Proponuje adekwatne oddziaływania rehabilitacyjne i psychoterapeutyczne wobec osób z dysfunkcjami mózgu.
Kompetencje:
Student jest otwarty, wrażliwy i gotowy na kontakt z Pacjentem, zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii, postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyczno-zawodowego psychologa.
Literatura
1. Borkowska, A., Zaburzenia funkcji poznawczych w chorobach psychicznych. Kraków 2005;
2. Cummings,J.L., Mega, M.S., Neuropsychiatria. Wrocław 2005;
3. Domańska, Ł., Borkowska, A.R., Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin 2008;
4. Herzyk, A.,Daniluk, B., Pąchalska,M., Duncan MacQueen, B.(red.), Neuropsychologiczne konsekwencje urazów głowy. Jakość życia pacjentów. Lublin 2003;
5. Herzyk, A. Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa 2012;
6. Lezak, M.D., Neuropsychological Assessment. Oxford 2005;
7. Pąchalska, M., Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Warszawa 2007;
8. Pąchalska, M., Kwiatkowska, G.E., Neuropsychologia a humanistyka. Lublin 2010;
9. Prigatano, G.P., Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa 2009;
10. Turlough FitzGerald M.J., Gruener G., Mtui, E., Neuroanatomia. Wrocław 2008;
11. Sacks, O., Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań 2008;
12. Sacks, O., Antropolog na Marsie. Poznań 2008;
13. Sacks, O., Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu. Poznań 2009;
14. Walsh, K., Darby,D., Jak rozumiec uszkodzenia mózgu. Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Warszawa 2001;
15. Walsh, K., Neuropsychologia kliniczna. Gdańsk 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: