Psychologia emocjii i motywacji WF-ZPS-PE
Metody oceny: pisemny egzamin testowy z materiału prezentowanego na wykładach i uzupełnionego poprzez studiowanie zalecanej literatury.
Treści programowe:
Liczba godzin
1. Natura emocji Pojmowanie emocji, kategorie emocji, emocje podstawowe – wtórne, cechy (właściwości) emocji 3
2. Klasyczne psychologiczne i fizjologiczne teorie emocji Teorie peryferalne, poznawcze, Motywacyjne, adaptacyjne 2
3. Emocje w perspektywie biologicznej Teorie Papeza, MacLeana, LeDouxa; Biologiczne podstawy poszczególnych Kategorii emocji; biologiczne podstawy wymiarów emocji 2
4. Emocje w perspektywie obserwatora Eksperymenty nad rolę ekspresji; teorie Mimicznego sprzężenia zwrotnego; rola ekspresji w kształtowaniu życia emocjonalnego 2
5. Podmiotowa perspektywa emocji Teorie oszacowania; emocje a poznanie; Mechanizmy i poziomy przetwarzania informacji jako podstawa emocji 4
6. Socjokulturowe interpretacje emocji Kultura a emocje; społeczno- kulturowe teorie i modele interpretacji emocji 2
7. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy motywacji Pojęcie i cechy motywacji; źródła i rodzaje Motywów 2
8. Podstawowe źródła motywacji Od instynktu do popędu i potrzeby; potrzeby aktywacji i stymulacji; motywacja wtórna i mechanizmy jej kształtowania 2
9. Motywacja a emocje Hedonistyczne i podnietowe teorie motywacji; popędy a emocje; frustracja a motywacja; konflikty motywacyjne; kryzysy 2
10. Teorie „wartości- oczekiwania” Teoria Atkinsona; wartościowanie i antycypacja jako samodzielne motywy; o Wariantach teorii „wartość – oczekiwanie”; propozycje polskich autorów 2
11. Wartości, znaczenia, cele jako motywy Potrzeby źródłem wartości; mechanizmy nadawania znaczeń i wyboru celów 2
12. Rola „ja” we wzbudzaniu motywacji Prezentacja siebie jako motyw i konsekwencje rozwojowe; potrzeba wartości siebie jako motyw; stany uczuciowe związane z „ja” jako motywy 3
13. Źródła podmiotowości - od motywacji egocentrycznej ku spełnianiu siebie jako osoby Podmiot jako sprawca; u źródeł motywacji egocentrycznej; dążenie do spełniania siebie jako osoby- propozycja autorska 2
14. Rozwój emocjonalny i motywacji Specyfika rozwoju emocji i motywacji w różnych okresach życia; ogólne zasady rozwoju emocji i motywacji 2
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji emocji i motywacji z różnych perspektyw psychologicznych
Jest w stanie szczegółowo interpretować i analizować procesy emocjonalne i motywacyjne w ujęciu różnych teorii
Rozumie wagę procesów emocjonalnych i motywacyjnych, zna prawa ich rozwoju, mechanizmy powstawania
Rozumie rolę i zna ogólnie mechanizmy podstaw biologicznych emocji i motywacji
Jest w stanie dobrać odpowiednie narzędzia i metody diagnozy emocji i motywacji
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym (zestaw 30 pytań z wielokrotnym wyborem lub do uzupełnienia). Ocena dotyczy zdolności rozumienia odmiennych podejść do interpretacji emocji i motywacji; znajomości biologicznych i ewolucyjnych podstaw emocji; źródeł motywacji. Zaliczenie egzaminu wymaga odpowiedzi na minimum 15 pytań (odpowiedzi zawierające skreślenia lub poprawki nie są klasyfikowane do kategorii poprawnych). Ocena dobra od minimum 20 poprawnych odpowiedzi, bardzo dobra od 26. Dopuszczalna jest forma egzaminu pisemnego.
Literatura
Literatura podstawowa:
Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW.
Gasiul, H. (2018) (red.). Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin Engram.
Literatura pomocnicza:
1. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
2. Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.
3. Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.
4. Obuchowski, K. (1995). Poprzez galaktykę potrzeb. Poznań: Zysk i S-ka.
5. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: