Statystyka WF-ZPS-N-STC
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Wiedza – Student(ka) potrafi:
W1. rozróżnić i wyjaśnić podstawowe pojęcia statystyczne (populacja, próba, zmienna losowa, pomiar, skale pomiarowe)
W2. wymienić i scharakteryzować podstawowe miary stosowane w opisie rozkładu zmiennej mierzalnej (miary tendencji centralnej, rozproszenia, skośności i kurtozy)
W3. opisać zasady standaryzacji wyników surowych oraz własności rozkładu normalnego
W4. wyjaśnić proces budowania przedziału ufności dla oczekiwanej wartości w populacji
W5. omówić podstawy wnioskowania statystycznego w kontekście wybranych testów statystycznych (testy t-Studenta, współczynnik korelacji r-Pearsona)
Umiejętności - Student(ka) potrafi:
U1. dokonać charakterystyki wyników uzyskanych w badaniu
U2. konstruować przedział ufności dla wartości oczekiwanej w populacji oraz sformułować wnioski probabilistyczne na temat wartości rozważanych parametrów
U3. dobrać właściwy test statystyczny do weryfikacji konkretnej hipotezy zerowej oraz dokonać wyboru między testem jedno- i dwustronnym
U4. posłużyć się testami t-Studenta oraz korelacji r-Pearsona oraz intepretować otrzymane wartości statystyk.
ECTS:
udział w ćwiczeniach - 32h
konsultacje - 18h
przygotowanie do ćwiczeń - 50h
przygotowanie do kolokwium - 50h
SUMA GODZIN: 150
LICZBA ECTS: 6 (150 : 25 = 6)
Kryteria oceniania
W ocenie końcowej pod uwagę brana jest ocena z pisemnego kolokwium, obecność oraz aktywność i dyskusja w trakcie zajęć.
Dopuszczalne są 4 nieobecności (niezależnie od tego czy są usprawiedliwione). Zaliczenie obecności jest warunkiem przystąpienia do kolokwium.
Kolokwium odbywa się na ostatnich zajęciach. Forma pisemna (pytania zamknięte i otwarte). Próg zaliczenia kolokwium wynosi 60%.
Szczegółowe kryteria oceny:
- na ocenę dostateczną (3): student ze zrozumieniem operuje minimum 60,0% wiedzy przedstawionej w kursie oraz posiadł umiejętności z tego zakresu. W ograniczonym zakresie wykorzystuje posiadaną wiedzę do rozwiązania konkretnych problemów statystycznych i uzasadnienia przyjętych rozwiązań. Potrafi poprawnie wykorzystać niektóre z omawianych w trakcie zajęć metod statystycznych, ale pomija inne lub nie stosuje ich prawidłowo, a dostarczane przez niego uzasadnienia często są niepełne bądź niejasne. Warunkiem koniecznym jednak jest znajomość definicji podstawowych terminów (takich jak wariancja, błąd standardowy czy poziom istotności wnioskowania) oraz znajomość ogólnej logiki statystycznej weryfikacji hipotez.
- na ocenę dobrą (4): student ze zrozumieniem operuje minimum 80,0% wiedzy przedstawionej w toku całego semestru oraz posiadł umiejętności z nią związane. Student zna zasadnicze kroki procesu weryfikowania hipotez i potrafi poprawnie podjąć decyzję w odniesieniu hipotezy zerowej, posługując się zarówno kryterium wartości krytycznej, jak i wartością p. Poprawnie stosuje omawiane w trakcie ćwiczeń metody statystyczne, choć zdarza mu się pominąć w analizie problemu niektóre założenia.
- na ocenę bardzo dobrą (5): student dysponuje w zasadzie pełnym zakresem wiedzy obowiązującej w tym semestrze. Potrafi trafnie dobrać metodę analizy danych do konkretnych problemów badawczych. Potrafi dokonać całościowej analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając wszystkie dostępne informacje i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania. Poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, potrafi także przedyskutować ich ograniczenia.
Literatura
Literatura podstawowa:
Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty Tom 1. Warszawa: PWN
King, B. M., Minium, E., W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN.
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.). (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Literatura uzupełniająca:
Aczel, A. D., Sounderpandian, J. (2017). Statystyka w zarządzaniu. Warszawa: PWN.
Blalock, H. M. (1977). Statystyka dla socjologów. Warszawa: PWN.
Ferguson, G. A., Takane, Y. (2020). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Howell, D. C. (2010). Statistical methods for psychology. Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: