Systemy i podejścia psychoterapeutyczne WF-ZPS-N-SIP
Cykl wykładów poświęcony będzie zapoznaniu z podejściami psychoterapeutycznymi, uznawanymi jako podstawowe szkoły prowadzenia psychoterapii. Przedstawione zostaną główne założenia teoretyczne oraz metody pracy w podejściu psychoanalitycznym i psychodynamicznym, poznawczo-behawioralnym, humanistyczno-doświadczeniowym, systemowym oraz integracyjnym. Dodatkowo zostanie zwrócona uwaga na to, iż w ramach każdej ze szkół psychoterapii następowała ewolucja poglądów oraz różnicowanie się podejść. Studenci będą mieli także okazję do poszerzenia dotychczasowej wiedzy o to, jak - w zależności od określonego systemu psychoterapii - wyglądać może konceptualizacja przypadku.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1. Student zna i rozumie, jak analizować i interpretować rolę
czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym,
uzależnieniom, zapobieganiu potencjalnym
zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów
psychicznych.
EK2. Student zna i rozumie w sposób pogłębiony wybrane metody i
narzędzia diagnozy oraz interwencji psychologicznej.
EK3. Student potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy
psychologicznej odpowiednie dla danych form
dysfunkcjonalnych.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie wyniku egzaminu/kolokwium końcowego:
Zasady oceniania:
ocena 2 (ndst) - mniej niż 60 % poprawnych odpowiedzi / zdobytych punktów
ocena 3 (dst): 60-67% poprawnych odpowiedzi / zdobytych punktów
ocena 3+ (dst+): 68-74% poprawnych odpowiedzi / zdobytych punktów
ocena 4 (db): 75-82% poprawnych odpowiedzi / zdobytych punktów
ocena 4+ (db+): 83-89% poprawnych odpowiedzi / zdobytych punktów
ocena 5 (bdb) - 90-100% poprawnych odpowiedzi / zdobytych punktów
Literatura
Literatura podstawowa:
Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2011). Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.
Prochaska, J., Norcross, J. (2018). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Literatura uzupełniająca:
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: UJ.
Corney, G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka.
Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2006). Psychoterapia. Badania i szkolenie. Warszawa: Eneteia.
Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2006). Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.
Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.
Kokoszka, A. (2009). Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej: podstawowe zasady i przykłady z praktyki klinicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
McWilliams, N. (2023). Psychoterapia psychoanalityczna. Gdańsk: Harmonia.
Mellibruda. J. (2013). Siedem ścieżek integrcji psychoterapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Słysz, A. (2017). Konceptualizacja przypadku w różnych modelach psychoterapii. Poznań: Wyd. Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.
Yalom, I. (2008). Psychoterapia egzystencjalna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2011). Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Prochaska, J., Norcross, J. (2018). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Literatura uzupełniająca: de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: UJ. Corney, G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka. Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2006). Psychoterapia. Badania i szkolenie. Warszawa: Eneteia. Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2006). Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Kokoszka, A. (2009). Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej: podstawowe zasady i przykłady z praktyki klinicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ. McWilliams, N. (2023). Psychoterapia psychoanalityczna. Gdańsk: Harmonia. Mellibruda. J. (2013). Siedem ścieżek integrcji psychoterapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Słysz, A. (2017). Konceptualizacja przypadku w różnych modelach psychoterapii. Poznań: Wyd. Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Yalom, I. (2008). Psychoterapia egzystencjalna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: