Psychologia zaburzeń dzieci i młodzieży z elementami psychologicznej diagnozy klinicznej WF-ZPS-N-PZDM
BLOK 1
Ćwiczenia 1: Wprowadzenie do zajęć, zebranie oczekiwań, przedstawienie zasad zaliczenia.
Ćwiczenia 2: Wywiad anamnestyczny z rodzicem.
BLOK 2
Ćwiczenia 3: Stawianie hipotez diagnostycznych na podstawie informacji uzyskanych z wywiadu.
Ćwiczenia 4: Ocena możliwości poznawczych.
BLOK 3
Ćwiczenia 5: Ocena rozwoju małego dziecka.
Ćwiczenia 6: Ocena możliwości poznawczych w populacjach specjalnych.
BLOK 4
Ćwiczenia 7: Diagnoza ryzyka zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.
Ćwiczenia 8: Diagnoza ryzyka zaburzeń ze spektrum autyzmu.
BLOK 5
Ćwiczenia 9: Diagnoza depresji oraz ryzyka samobójstwa i ocena samouszkodzeń.
Ćwiczenia 10: Diagnoza rozwojowych zaburzeń uczenia się.
BLOK 6
Ćwiczenia 11: Techniki swobodne, w tym projekcyjne w diagnozie psychologicznej dziecka.
Ćwiczenia 12: Diagnoza psychologiczna dziecka na potrzeby oświaty – opinie i orzeczenia.
BLOK 7
Ćwiczenia 13: Analizy przypadków cz. 1.
Ćwiczenia 14: Analizy przypadków cz. 2.
BLOK 8
Ćwiczenia 15:
Kolokwium końcowe, podsumowanie zajęć, ewentualne konsultacje indywidualne.
Ćwiczenia 16:
Analizy przypadków cz. 3.
|
W cyklu 2023/24:
Tematyka ćwiczeń: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się (E):
Wiedza (W): Student potrafi zastosować teoretyczne podstawy diagnozy klinicznej w praktyce, w tym klasyfikacje ICD-10, ICD-11 i DSM-5 (PS_W13). Umiejętności (U): Student potrafi przeprowadzić diagnozę psychologiczną i opracować plan interwencji dla dzieci i młodzieży (PS_U04).
Kompetencje społeczne (K): Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i współpracy z innymi specjalistami oraz rozumie etyczne aspekty pracy z dziećmi i młodzieżą (PS_K02).
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia przedmiotu:
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest:
- obecność na zajęciach,
- aktywność w trakcie zajęć (prace śródsemestralne),
- uzyskanie zaliczenia kolokwium końcowego.
Obecność na zajęciach:
Dopuszczalne są dwie nieobecności na ćwiczeniach w semestrze (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione, czy nie). Przekroczenie dopuszczalnych nieobecności wiąże się z obniżeniem oceny końcowej adekwatnie do liczby przekroczonych nieobecności (1 przekroczona nieobecność = -0,5 stopnia oceny końcowej; nieobecność na jednym bloku zajęciowym = -1 stopień oceny końcowej).
Aktywność w trakcie zajęć w formie wykonywania prac śródsemestralnych (15 punktów):
- przeprowadzenie wywiadu rozwojowego z rodzicem oraz napisanie raportu wraz z postawieniem hipotez diagnostycznych w odniesieniu do informacji uzyskanych z wywiadu (3 pkt: kontrakt z rodzicem, anamneza, hipotezy),
- obliczenie wyników Skali Inteligencji Stanford-Binet 5 oraz napisanie raportu i wniosków (3 pkt: obliczenie wyników, opis wyników, wnioski),
- napisanie raportu na podstawie wyników ASRS® Zestawu Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu (2 pkt: opis wyników, stwierdzenie/ odrzucenie ryzyka ASD lub zaburzeń współwystępujących),
- napisanie raportu na podstawie wyników CONNERS 3® Zestawu Kwestionariuszy do Diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących (2 pkt: opis wyników, stwierdzenie/ odrzucenie ryzyka ADHD lub zaburzeń współwystępujących),
- napisanie informacji psychologicznej dla lekarza na podstawie otrzymanych wyników badań (2 pkt: poprawne stwierdzenie ryzyka zaburzeń, wskazanie dalszych konsultacji specjalistycznych – w zależności od trudności),
- napisanie podsumowania opinii psychologicznej z uwzględnieniem mocnych i słabych stron dziecka wraz ze wskazaniami post-diagnostycznymi dla rodzica na podstawie otrzymanych wyników badań oraz wiedzy pozyskanej na poprzednich zajęciach (3 pkt: podsumowanie, mocne/ słabe strony, wskazania dla rodzica).
Kolokwium końcowe (10 pkt):
- praca samodzielna w formie pisemnej (pytania zamknięte i otwarte),
- podczas kolokwium student może korzystać z posiadanych notatek, materiałów, źródeł internetowych, umożliwiony będzie również dostęp do podręczników testowych,
- wywiązanie się ze wszystkich prac śródsemestralnych w wyznaczonym terminie uprawnia do uzyskania maksymalnej liczby punktów z kolokwium.
Możliwość uzyskania 2 pkt bonusowych/ ratunkowych – udział w psychoedukacji nt. ADHD lub ASD w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 16 w Warszawie.
Stopnie oceny końcowej:
60-68% - 3,0
69-76% - 3,5
77-84% - 4,0
85-92% - 4,5
93-100% - 5,0
W przypadku nieobecności prowadzącego – zajęcia zostaną poprowadzone w wersji zdalnej.
Na podstawie § 7. ust. 1 punkty 1–3 Zarządzenia nr 70/2024 Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie zasad wykorzystywania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w dydaktyce i nauce prowadząca ćwiczenia „Psychologia zaburzeń dzieci i młodzieży z elementami psychologicznej diagnozy klinicznej” nie wyraża zgody na wykorzystanie generatorów treści w jakiejkolwiek formie w pracach własnych studentów.
Zgodnie z § 8. ust. 3: „W wypadku wykrycia nieetycznego wykorzystania przez studentów i doktorantów generatorów treści, zastosowanie mają przepisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej”.
Literatura
Bogdanowicz, M., Jaworowska, A., Krasowicz-Kupis, G., Matczak, A., Pelc-Pękala, O., Pietras, I., Stańczak, J., Szczerbiński, M. (2010). DYSLEKSJA 3 Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Chojnicka, I., Pisula, E. (2017). ADOS-2. Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu. Praga: Hogrefe-Testcentrum.
Chojnicka, I., Pisula, E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Fecenec, D., Wujcik, R. (2021). Dziecięca Skala Rozwojowa DSR Plus: podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Gałecki, P. (red.). (2022). Badanie stanu psychicznego. Rozpoznania według ICD-11. Wrocław: Edra Urban & Partner.
Gałecki, P., Szulc, A. (2023). Psychiatria. Rozpoznania według ICD-11 (t.1). Wrocław: Edra Urban & Partner.
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L. Borkowska, A. R. (2025). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Janas-Kozik, M., Wolańczyk, T. (2021). Psychiatria dzieci i młodzieży. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Jaworowska, A., Matczak, A. (2012). RISB Test Niedokończonych Zdań Rottera. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Jaworowska, A., Matczak, A., Stańczak, J. (2010). DYSLEKSJA 5 Diagnoza dysleksji u uczniów klasy V szkoły podstawowej. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Otrębski, W., Domagała-Zyśk, E., Sudoł, A. (2019). ABAS-3 System Oceny Zachowań Adaptacyjnych. Podręcznik polski. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Ozonoff, S., Goldstein, S., Naglieri, J. A. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Roid, G. H., Miller, L. J., Pomplun, M., Koch, C. (2019). Leiter-3 Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – Wydanie trzecie. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Roid, G. H., Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B. M. (2017). Skale Inteligencji Stanford-Binet, Edycja Piąta. Podręcznik interpretacji. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Roid, G. H., Sajewicz-Radtke, U., Radtke, B. M., Jurek, P. (2018). Skala Inteligencji Stanford-Binet 5: podręcznik interpretacyjny. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.). (2013). Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.). (2009). Wywiad psychologiczny 3. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Trempała, J. (red.). (2020). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wrocławska-Warchala, E., Wujcik, R. (2016). ASRS® Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Wrocławska-Warchala, E., Wujcik, R. (2017). CDI 2. Zestaw kwestionariuszy do diagnozy depresji u dziecii młodzieży. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Wujcik, R., Wrocławska-Warchala, E. (2018). CONNERS 3® Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/2025/komunikaty/20240820%20E8_25%20Komunikat%20o%20dostosowaniach%20w_FIN.pdf
|
W cyklu 2023/24:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24:
Metody dydaktyczne: Wszystkie materiały dydaktyczne oraz dodatkowe informacje będą dostępne na platformie Teams. Forma i warunki zaliczenia: Kryteria oceny końcowej: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: