Psychologia wychowawcza WF-ZPS-N-PWY
1. Wprowadzenie w tematykę wykładu.
2. Konteksty rozwoju.
3. Wychowanie w rodzinie.
4. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka.
5. Wybrane typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych.
6. Konsekwencje postaw i stylów rodzicielskich.
7. Rola nastawień w wychowaniu - etnoteorie, etos rodzinny, samospełniające się proroctwo.
8. Metody oddziaływań wychowawczych - metoda self-reg.
9. Metody oddziaływań wychowawczych - pozytywna dyscyplina.
10. Metody oddziaływań wychowawczych - rodzicielstwo bliskości (attachment parenthood).
11. Metody oddziaływań wychowawczych - NVC (porozumienie bez przemocy).
12. Podsumowanie problematyki.
Metody oceny: egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury.
|
W cyklu 2024/25:
1. Wprowadzenie w tematykę wykładu. |
W cyklu 2025/26:
1. Wprowadzenie w tematykę wykładu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2024/25: E-Learning | W cyklu 2023/24: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23: ECTS:
udział w wykładzie - 48
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 100 (50x2 semestry)
konsultacje - 15
przygotowanie do egzaminu - 30
SUMA GODZIN 193
LICZBA ECTS - 8 | W cyklu 2025/26: ECTS:
udział w wykładzie - 32
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 15
przygotowanie do egzaminu - 30
LICZBA ECTS - 4 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- definiuje podstawowe pojęcia związane z psychologią wychowania
- rozumie mechanizmy wpływu wychowawczego
- zna typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych
- opisuje sposoby diagnozowania środowiska wychowawczego, zna ich wady i zalety
- wyjaśnia znaczenie środowiska rodzinnego dla funkcjonowania emocjonalno-społecznego dziecka
- wymienia style kierowania klasą szkolną i zna wyznaczniki ich skuteczności
- rozumie znaczenie nastawień i stereotypów w pracy nauczyciela, zna typologię błędów nauczyciela i uwarunkowania błędów nauczyciela
- wymienia czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne dziecka
Umiejętności
- wyjaśnia konkretne zachowania dzieci i dorosłych odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania
Kompetencje
- szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców
ECTS:
udział w wykładzie - 32
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 15
przygotowanie do egzaminu - 30
LICZBA ECTS - 4
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia wykładu: uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium/egzaminu.
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w punkcie "efekty kształcenia), bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości.
- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w punkcie "efekty kształcenia), dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z psychologii wychowawczej (zdefiniowanej w punkcie "efekty kształcenia").
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania.
- na ocenę 4 (db): dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania.
- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z wyjaśnieniem zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania w stopniu wystarczającym (dostatecznym).
na ocenę 2 (ndst): nie potrafi wyjaśniać zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu psychologii wychowania.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania Wybrane problemy. PWN.
Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Faber A., Mazlish E. (2003) Jam mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Media Rodzina.
Czyżkowska, A. (2024). Poradnik dla rodziców. Implikacje modelu Objawy-Kompetencje-Cechy.
Literatura dodatkowa
Czyżkowska, A., Małek, K. (2024). Psycholog w edukacji. Stan aktualny i kierunki zmian. W: J. Cieciuch (red.) Deinstytucjonalizacja usług społecznych dla osób z problemami psychicznymi (s. 52-64). Dom Wydawniczy Elipsa
Plopa, M. (2007). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak"
Nelsen, J. (2015). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.
Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Wyd. MiND
Juul, J. (2014) Nastolatki. Kidy kończy się wychowanie. Wyd. Mind
Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind.
Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania.
|
W cyklu 2024/25:
Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania Wybrane problemy. PWN. |
W cyklu 2025/26:
Literatura obowiązkowa |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: