Psychologia wychowawcza WF-ZPS-N-PWY
1. Wprowadzenie w tematykę wykładu.
2. Konteksty rozwoju.
3. Wychowanie w rodzinie.
4. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka.
5. Wybrane typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych.
6. Konsekwencje postaw i stylów rodzicielskich.
7. Rola nastawień w wychowaniu - etnoteorie, etos rodzinny, samospełniające się proroctwo. 8. Metody oddziaływań wychowawczych - metoda self-reg.
9. Metody oddziaływań wychowawczych - pozytywna dyscyplina.
10. Metody oddziaływań wychowawczych - rodzicielstwo bliskości (attachment parenthood).
11. Metody oddziaływań wychowawczych - NVC (porozumienie bez przemocy).
12. Podsumowanie problematyki.
Metody oceny: egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury.
W cyklu 2021/22:
Na wykładzie zostaną poruszone następujące tematy: 1. Wprowadzenie w tematykę wykładu. |
W cyklu 2022/23:
Na wykładzie zostaną poruszone następujące tematy: 1. Wprowadzenie w tematykę wykładu. |
W cyklu 2024/25:
1. Wprowadzenie w tematykę wykładu. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- definiuje podstawowe pojęcia związane z psychologią wychowania
- rozumie mechanizmy wpływu wychowawczego
- zna typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych
- opisuje sposoby diagnozowania środowiska wychowawczego, zna ich wady i zalety
- wyjaśnia znaczenie środowiska rodzinnego dla funkcjonowania emocjonalno-społecznego dziecka
- wymienia style kierowania klasą szkolną i zna wyznaczniki ich skuteczności
- rozumie znaczenie nastawień i stereotypów w pracy nauczyciela, zna typologię błędów nauczyciela i uwarunkowania błędów nauczyciela
- wymienia czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne dziecka
Umiejętności
- wyjaśnia konkretne zachowania dzieci i dorosłych odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania
Kompetencje
- szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców
ECTS:
udział w wykładzie - 48
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 100 (50x2 semestry)
konsultacje - 15
przygotowanie do egzaminu - 30 (kolokwium połówkowe i końcowy egzamin)
SUMA GODZIN 193
LICZBA ECTS - 8
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia wykładu: uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium/egzaminu.
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w
punkcie "efekty kształcenia), bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości.
- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w punkcie "efekty
kształcenia), dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej,
rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.
- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z psychologii wychowawczej (zdefiniowanej w punkcie
"efekty kształcenia").
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu
psychologii wychowania.
- na ocenę 4 (db): dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu
psychologii wychowania.
- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z wyjaśnieniem zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu
psychologii wychowania w stopniu wystarczającym (dostatecznym).
na ocenę 2 (ndst): nie potrafi wyjaśniać zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu
psychologii wychowania.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu psychologii wychowania.
Literatura
Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania Wybrane problemy. PWN.
Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Wyd. MiND
Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 4) Nelsen, J. (2015). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T. 1, T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind.
Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania.
W cyklu 2021/22:
1) Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: