Psychologia stresu w organizacji WF-ZPS-N-PSOC
1. Człowiek w środowisku pracy
2. Uwarunkowania funkcjonowania organizacji.
3. Turbulencje otoczenia organizacji.
4. Ochrona pracowników w miejscu pracy
5. Charakterystyka zawodów trudnych i niebezpiecznych cz. 1.
6. Charakterystyka zawodów trudnych i niebezpiecznych cz. 2.
7. Charakterystyka zawodów trudnych i niebezpiecznych cz. 3.
8. Charakterystyka zawodów trudnych i niebezpiecznych cz. 4.
9. Zagrożenia psychospołeczne w zawodach wysokiego ryzyka
10. Agresja i mobbing w organizacjach.
11. Zarządzanie ryzykiem psychospołecznym
12. Profilaktyka antystresowa.
13. Kazuistyka cz. 1.
14. Kazuistyka cz. 2
15. Zdrowotne skutki stresu organizacyjnego
16. Podsumowanie
|
W cyklu 2023/24:
Psychologia stresu w organizacji — opis rozszerzony |
W cyklu 2024/25:
Psychologia stresu w organizacji — opis rozszerzony |
W cyklu 2025/26:
Psychologia stresu w organizacji — opis rozszerzony |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Na ocenę-5: w wysokim stopniu opanował wiedzą z zakresu problematyki stresu psychologicznego w środowisku pracy.
Na ocenę- 4: dobrze opanował wiedzą z zakresu problematyki stresu psychologicznego w środowisku pracy.
Na ocenę- 3: w wystarczającym stopniu opanował wiedzą z zakresu problematyki stresu psychologicznego w środowisku pracy.
Na ocenę- 2: nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z zakresu problematyki stresu psychologicznego w środowisku pracy.
Umiejętności
Na ocenę- 5: umie przestawić i omówić sytuacje stresowe charakterystyczne dla struktur organizacyjnych.
Na ocenę- 4: niezbyt szeroko potrafi przestawić i omówić sytuacje stresowe charakterystyczne dla struktur organizacyjnych w środowisku zawodowym.
Na ocenę- 3: nie potrafi właściwie przestawić i omówić sytuacje stresowe charakterystyczne dla struktur organizacyjnych w środowisku zawodowym.
Na ocenę- 2: nie umie przestawić i omówić sytuacje stresowe charakterystyczne dla struktur organizacyjnych.
Kompetencje (postawy):
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w zakresie problematyki stresu zawodowego.
Kryteria oceniania
Wiedza
Na ocenę-5: w wysokim stopniu opanował wiedzą z zakresu problematyki stresu psychologicznego w środowisku pracy.
Na ocenę- 4: dobrze opanował wiedzą z zakresu problematyki stresu psychologicznego w środowisku pracy.
Na ocenę- 3: w wystarczającym stopniu opanował wiedzą z zakresu problematyki stresu psychologicznego w środowisku pracy.
Na ocenę- 2: nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z zakresu problematyki stresu psychologicznego w środowisku pracy.
Umiejętności
Na ocenę- 5: umie przestawić i omówić sytuacje stresowe charakterystyczne dla struktur organizacyjnych.
Na ocenę- 4: niezbyt szeroko potrafi przestawić i omówić sytuacje stresowe charakterystyczne dla struktur organizacyjnych w środowisku zawodowym.
Na ocenę- 3: nie potrafi właściwie przestawić i omówić sytuacje stresowe charakterystyczne dla struktur organizacyjnych w środowisku zawodowym.
Na ocenę- 2: nie umie przestawić i omówić sytuacje stresowe charakterystyczne dla struktur organizacyjnych.
Kompetencje (postawy):
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w zakresie problematyki stresu zawodowego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
World Health Organization. (2022). Guidelines on mental health at work. Geneva: WHO.
Światowa Organizacja Zdrowia
International Organization for Standardization. (2021). ISO 45003: Psychological health and safety at work — Guidelines for managing psychosocial risks. Geneva:
Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. (2023). Job Demands–Resources Theory: Ten Years Later. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 25–53.
Annual Reviews
Hobfoll, S. E., Halbesleben, J., Neveu, J-P., & Westman, M. (2018). Conservation of Resources in the Organizational Context. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 5, 10.1–10.26.
Maslach, C., & Leiter, M. P. (2022). The Burnout Challenge: Managing People’s Relationships with Their Jobs. Harvard University Press.
Sonnentag, S. (2018). The recovery paradox: Portraying the complex interplay between job stressors, lack of recovery, and poor well-being. Research in Organizational Behavior, 38, 169–185.
Sonnentag, S., & Fritz, C. (2015). Recovery from job stress: The stressor–detachment model. Journal of Organizational Behavior, 36(S1), S72–S103.
discover.library.noaa.gov
Nielsen, K., Roodbari, H., Axtell, C., & Sorensen, G. (2021). Organisational interventions to improve employees’ health and wellbeing: A realist synthesis. Applied Psychology, 1–24.
Sonnentag, S., Venz, L., & Casper, A. (2022). Recovery from Work: Advancing the Field Toward the Future. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 9, 33–60. Annual Reviews
Edmondson, A. C. (2018). The Fearless Organization: Creating Psychological Safety in the Workplace for Learning, Innovation, and Growth. Wiley.
wiley.com
Heszen, I. (2022). Psychologia stresu (wyd. uakt.). Warszawa: WN PWN.
Księgarni Internetowej PWN
Mościcka-Teske, A., & Potocka, A. (2016). Zagrożenia psychospołeczne w miejscu pracy w Polsce – przegląd i rekomendacje. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie, 70, 137–154.
|
W cyklu 2023/24:
World Health Organization. (2022). Guidelines on mental health at work. Geneva: WHO. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: