Psychologia międzykulturowa WF-ZPS-N-PM
Zakres tematów:
1 Paradygmaty psychologii i suwerenność psychologii kulturowej
2 Ekokulturowy model uwarunkowań psychiki
3 Psychologiczne wymiary kultur I
4 Psychologiczne wymiary kultur II
5 Schwartza kolista teoria wartości i kulturowa mapa świata
6 Konstrukcja i funkcje regulacyjne Ja w kulturze
7 Od przeżycia do dobrostanu. Problematyka szczęścia w życiu jednostki i społeczeństwa
8 Epistemologia kulturowa I
9 Epistemologia kulturowa II
10 Natura a kultura: atrakcyjność fizyczna, dobór płciowy, miłość
11 Psychologia kulturowa relacji wewnątrz i międzygrupowych. Tożsamość oraz reprezentacje innych
12 Kultura polska. Polska na kulturowej mapie Europy
13 Psychologia migracji i akulturacji I
14 Psychologia migracji i akulturacji II
15 Wielokulturowość i etnorelatywizm w ideach, polityce społecznej oraz treningach i szkoleniach
E-Learning
W cyklu 2024/25: E-Learning | W cyklu 2023/24: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2025/26: E-Learning | W cyklu 2022/23: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę dot. specyfiki zainteresowań psychologii międzykulturowej.
Student posiada wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej i rozumie na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka w różnych sferach funkcjonowania: osobistej, rodzinnej, społecznej, zdrowotnej, zawodowej.
Student rozumie i interpretuje zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym.
Umiejętności:
Student potrafi tworzyć opinie na temat zróżnicowanych interpretacji psychologicznych ludzkich zachowań.
Student potrafi analizować wyniki badań międzykulturowych, dokonywać ich porównań, formułować wnioski, przewidywać
implikacje praktyczne.
Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej w planowaniu projektów badawczych i działań o
charakterze psychoedukacyjnym.
Kompetencje:
Student przejawia postawę otwartości i ciekawości wobec problematyki wielokulturowości.
Student bierze udział w dyskusjach dot. omawianych problemów społecznych, wyraża swoje zdanie, dzieli się
doświadczeniami.
Student docenia dorobek psychologii międzykulturowej w wyjaśnianiu aktualnych problemów społecznych - potrafi to
zilustrować w pracy twórczej.
Kryteria oceniania
Metoda: test sprawdzający znajomość literatury.
Test obejmuje 45 pytań testowych jednokrotnego wyboru.
50-60% - 3
61-69 - 3,5
70-80% - 4
81-89% - 4,5
90% + - 5
Literatura
Literatura podstawowa:
Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Wydanie nowe. PWN.
Literatura uzupełniająca:
Matsumoto, D. R., & Juang, L. P. (2023). Culture and psychology (7th edition). Cengage.
Cohen, D., & Kitayama, S. (2019). Handbook of cultural psychology (Second edition). The Guilford press.
Teo, T. (2018). Outline of theoretical psychology: Critical investigations. Palgrave Macmillan.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: