Psychologia różnic indywidualnych WF-ZPS-N-PI1
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć. Różne sposoby podejścia do diagnozy psychologicznej. Podstawowe standardy, w tym aspekty etyczne, prowadzenia badań psychologicznych
2. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu Testu Matryc Ravena
3. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu Testu Matryc Ravena – cd.
4. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu testów Cattella
5. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu testów Cattella – cd.
6. Pomiar inteligencji skrystalizowanej – prezentacja baterii testów APIS-Z
7. Bateria testów APIS-Z – cd.
8. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej. Pomiar inteligencji emocjonalnej przy użyciu narzędzi SIE-T i PKIE
9. Pomiar inteligencji emocjonalnej przy użyciu narzędzi SIE-T i PKIE - cd.
10. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza FCZ-KT(R)
11. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza FCZ-KT(R) - cd.
12. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza PTS
13. Inteligencja a kompetencje – na przykładzie kompetencji społecznych. Pomiar kompetencji społecznych przy użyciu kwestionariusza PROKOS
14. Inteligencja a kompetencje – na przykładzie kompetencji społecznych. Pomiar kompetencji społecznych przy użyciu kwestionariusza PROKOS – cd.
15. Końcowy test wiadomości
16. Omówienie wyników testu wiadomości. Zaliczenia
W cyklu 2021/22:
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć. Różne sposoby podejścia do diagnozy psychologicznej. Podstawowe standardy, w tym aspekty etyczne, prowadzenia badań psychologicznych |
E-Learning
W cyklu 2023/24: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy (PS_W07; PS_W18):
1) identyfikuje podstawowe koncepcje struktury intelektu
2) charakteryzuje nowe koncepcje inteligencji i wyjaśnia znaczenie inteligencji w funkcjonowaniu człowieka
3) charakteryzuje podstawowe koncepcje temperamentu i wyjaśnia funkcje regulacyjne temperamentu
4) rozróżnia podstawowe typy podejść do diagnozy intelektu
5) zna podstawowe testy inteligencji
6) wymienia podstawowe metody pomiaru temperamentu
7) rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów i kwestionariuszy
Efekty umiejętności (PS_U03; PS_U05):
1) umie przeprowadzić badanie wybranymi testami inteligencji i kwestionariuszami
2) potrafi zinterpretować wyniki
3) potrafi integrować wyniki i dokonywać diagnozy intelektu oraz temperamentu
4) potrafi przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania testowego i kwestionariuszowego
5) umie wykorzystać wiedzę o regulacyjnych funkcjach temperamentu przy diagnozie
i prognozie ludzkich zachowań
Efekty kompetencji:
1) wykazuję zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności
2) ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne
3) respektuje i szanuje prawa osób badanych oraz autorów i wydawców testów
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- ocena 5 (bdb): bardzo dobre rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, bardzo dobra znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, bardzo dobre przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, bardzo dobra znajomość aspektów etycznych stosowania testów;
- ocena 4 (db): dobre rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, dobra znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, dobre przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, dobra znajomość aspektów etycznych stosowania testów;
- ocena 3 (dst): dostateczne rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, dostateczna znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, dostateczna znajomość aspektów etycznych stosowania testów;
- ocena 2 (brak zaliczenia zajęć): nieznajomość podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, nieznajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, brak umiejętności przeprowadzania badań testowych oraz interpretowania wyników, nieznajomość aspektów etycznych stosowania testów.
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń i składowe oceny końcowej z zajęć:
1) liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie) w ciągu całego roku akademickiego;
2) aktywne uczestnictwo w postaci wykonywania testów i obliczania wyników;
3) zaliczenie testu końcowego.
Literatura
Anastasi, A., Urbina. S. (1999). Testy psychologiczne (rozdz. 4, 5). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Ciechanowicz, A., Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1996). Testy – prawo – praktyka. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Cyniak-Cieciura, M., Zawadzki, B., Strelau, J. (2016). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu: Wersja Zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Jaworowska, A. (2004). Dostęp do testów psychologicznych i kompetencje zawodowe ich użytkowników. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii. Warszawa: Academica.
Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1991). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja Standard. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1992). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja dla Zaawansowanych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.
Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. (wyd. 2 uzup.). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A., Jaworowska, A., Ciechanowicz, A., Stańczak, J. (2006). Bateria testów APIS-Z. Podręcznik (wyd. 2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.
Matczak, A., Martowska, K. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji – wersja Raymonda B. Cattella i Alberty K.S. Cattell. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A., Wujcik, R., Stańczak, J., Jaworowska, A., Wrocławska-Warchala, E. (2021). Bateria testów APIS-Z(R). Wersja zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Stańczak, J. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella - wersja 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Strelau, J., Zawadzki, B. (1998). Kwestionariusz Temperamentu PTS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Zawadzki, B., Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu FCZ-KT. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Wytyczne Międzynarodowej Komisji Ds. Testów: www.practest.com.pl
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: