Psychologia różnic indywidualnych WF-ZPS-N-PI
W ramach przedmiotu prowadzone są wykłady i ćwiczenia. Na wykładach studenci zdobywają wiedzę na temat teorii inteligencji ogólnej, społecznej i emocjonalnej a także koncepcji stylów poznawczych i stylów myślenia. Poruszane jest także zagadnienie mądrości jako przedmiot badań psychologicznych oraz jej determinantów. Na ćwiczeniach poznają różne testy badające inteligencję oraz uczą się ich używania w celach diagnostycznych.
|
W cyklu 2024/25:
W ramach przedmiotu prowadzone są wykłady i ćwiczenia. Na wykładach studenci zdobywają wiedzę na temat teorii inteligencji ogólnej, społecznej i emocjonalnej a także koncepcji stylów poznawczych i stylów myślenia. Poruszane jest także zagadnienie mądrości jako przedmiot badań psychologicznych oraz jej determinantów. Na ćwiczeniach poznają różne testy badające inteligencję oraz uczą się ich używania w celach diagnostycznych. |
W cyklu 2025/26:
W ramach przedmiotu prowadzone są wykłady i ćwiczenia. Na wykładach studenci zdobywają wiedzę na temat teorii inteligencji ogólnej, społecznej i emocjonalnej a także koncepcji stylów poznawczych i stylów myślenia. Poruszane jest także zagadnienie mądrości jako przedmiot badań psychologicznych oraz jej determinantów. Na ćwiczeniach poznają różne testy badające inteligencję oraz uczą się ich używania w celach diagnostycznych. |
E-Learning
W cyklu 2023/24: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25: E-Learning | W cyklu 2025/26: E-Learning | W cyklu 2020/21: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1) Identyfikuje podstawowe koncepcje struktury intelektu (PS_W07).
2) Charakteryzuje nowe koncepcje inteligencji (PS_W07).
3) Wyjaśnia znaczenie inteligencji w funkcjonowaniu człowieka (PS_W04).
4) Rozróżnia podstawowe typy podejść do diagnozy intelektu (PS_W08).
5) Zna podstawowe testy inteligencji (PS_W05).
6) Rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów (PS_W10).
Umiejętności:
1) Umie przeprowadzić badanie wybranymi testami inteligencji (PS_U01).
2) Potrafi zinterpretować wyniki (PS_U03).
3) Potrafi integrować wyniki i dokonywać diagnozy intelektu (PS_U04).
4) Potrafi przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania
testowego (PS_U05).
Kompetencje:
1) Wykazuję zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności (PS_K01).
2) Ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne PS_K02).
3) Respektuje i szanuje prawa osób badanych oraz autorów i wydawców testów (PS_K05).
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Wymagane uzyskanie 60% punktów na ocenę dostateczny (3.0).
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze identyfikuje podstawowe koncepcje struktury intelektu i nowe koncepcje inteligencji, rozumie znaczenie inteligencji w funkcjonowaniu człowieka, rozróżnia podstawowe typy podejść do diagnozy intelektu, zna podstawowe testy inteligencji oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów.
- na ocenę 4 (db.): dobrze identyfikuje podstawowe koncepcje struktury intelektu i nowe koncepcje inteligencji, rozumie znaczenie inteligencji w funkcjonowaniu człowieka, rozróżnia podstawowe typy podejść do diagnozy intelektu, zna podstawowe testy inteligencji oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów.
- na ocenę 3 (dst.): słabo identyfikuje podstawowe koncepcje struktury intelektu i nowe koncepcje inteligencji, słabo rozumie znaczenie inteligencji w funkcjonowaniu człowieka, nie rozróżnia należycie podstawowych typów podejścia do diagnozy intelektu, zna tylko nieliczne testy inteligencji oraz słabo rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów.
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej koncepcji klasycznych ani współczesnych, nie zna testów, nie ma wystarczającej wiedzy o prawno-etycznych aspektach ich stosowania.
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze dostrzega różnicowe aspekty zjawisk i prawidłowości opisywanych przez psychologię ogólną, potrafi wskazać różnice między koncepcjami inteligencji, potrafi identyfikować przedmiot pomiaru poprzez analizę zadań testowych.
- na ocenę 4 (db.): potrafi wskazać różnice między koncepcjami inteligencji, potrafi identyfikować przedmiot pomiaru poprzez analizę zadań testowych.
- na ocenę 3 (dst.): słabo dostrzega różnicowe aspekty zjawisk i prawidłowości opisywanych przez psychologię ogólną, radzi sobie z analizą niektórych zadań testowych.
- na ocenę 2 (ndst.): nie dostrzega różnicowych aspektów zjawisk i prawidłowości opisywanych przez psychologię ogólną, nie radzi sobie z analizą zadań testowych.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi w zakresie poziomu i profilu intelektu oraz postawa etyczna i stosunek do przepisów prawnych związanych z testami.
Forma zaliczenia wykładu: kolokwium pisemne (test). Warunkiem zaliczenia jest udzielenie poprawnej odpowiedzi na ponad 50% pytań.
Ćwiczenia
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń: 1) liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie); 2) aktywny udział w zajęciach (nieprzygotowanie do ćwiczeń skutkuje obniżeniem oceny o 0,5); 3) zaliczenie testu.
Kryteria ocen:
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze rozróżnia podstawowe typy podejścia do diagnozy intelektu, zna podstawowe testy inteligencji oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów.
- na ocenę 4 (db.): dobrze rozróżnia podstawowe typy podejścia do diagnozy intelektu, zna podstawowe testy inteligencji oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów.
- na ocenę 3 (dst.): słabo rozróżnia podstawowe typy podejścia do diagnozy intelektu, ma podstawową wiedzę o testach inteligencji i słabo rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów.
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna testów, nie ma wystarczającej wiedzy o prawno-etycznych aspektach ich stosowania.
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze przeprowadza badanie testowe i interpretuje wyniki, potrafi bardzo dobrze integrować je i dokonywać diagnozy intelektu oraz przekazywać informacje zwrotne.
- na ocenę 4 (db.): dobrze przeprowadza badanie testowe i interpretuje wyniki, potrafi dobrze integrować je i dokonywać diagnozy intelektu oraz przekazywać informacje zwrotne.
- na ocenę 3 (dst.): przeprowadza badanie testowe, ale nie potrafi dobrze zintegrować danych i dokonać na ich podstawie diagnozy, słabo radzi sobie z przekazywaniem informacji zwrotnych.
- na ocenę 2 (ndst.): robi podstawowe błędy przy przeprowadzeniu badania testowego i interpretacji wyników.
Kompetencje (Postawy):
Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi w zakresie poziomu i profilu intelektu oraz postawa etyczna i stosunek do przepisów prawnych związanych z testami.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Scholar.
Strelau, J. (2000 lub późniejsze wznowienia). Psychologia. Podręcznik akademicki (T. 1 rozdz. 6, 12.2, 12.3; T. 2 rozdz. 37-40). GWP
Literatura uzupełniająca:
Gardner, H. (2001). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Media Rodzina.
Hampson, S. E., Colmana A. M. (2000). Psychologia różnic indywidualnych. Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Matczak, A. (1982). Style poznawcze, 9-36. PWN.
Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.
Matczak, A. (2000). Style poznawcze. W: J. Strelau (red.). Psychologia: Podręcznik akademicki. T. 2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 761-782.
Matczak, A. (1988). potrzebie modyfikacji procedury testowego badania zdolności. Przegląd Psychologiczny, T. 41, Z. 1/2, 89-102.
Marszał-Wiśniewska, M., Fajkowska-Stanik, M. (red.). (2003) Psychologia różnic indywidualnych. GWP.
Nęcka, E. (1994). Inteligencja i procesy poznawcze. Oficyna wydawnicza „Impuls”.
Nęcka, E. (2000). Inteligencja. W: J. Strelau (red.). Psychologia: Podręcznik akademicki. T. 2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza – Struktura - Funkcje. GWP.
Nosal, Cz. (1990). Psychologiczne modele umysłu. PWN.
Nosal, Cz. (1992). Diagnoza typów umysłu. Rozwinięcie i zastosowanie teorii Junga. PWN.
Popek, S. (red.) (1996). Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka. Wydawnictwo UMCS.
Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. WSiP.
Seligman, D. (1995). O inteligencji prawie wszystko. Kontrowersje wokół ilorazu inteligencji. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strelau, J. (1985). Temperament, osobowość, działanie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strelau, J. (1992). Badania nad temperamentem. Teoria, diagnoza, zastosowania. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strelau, J. (1995). Temperament i inteligencja. W: T. Tomaszewski (red.). Psychologia ogólna. PWN.
Strelau, J. (1997). Inteligencja człowieka. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Strelau, J. (2000). Inteligencja. W: J. Strelau (red.). Psychologia: Podręcznik akademicki. T. 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Strelau, J. (2000). Pojęcie i determinanty różnic indywidualnych. W: J. Strelau (red.). Psychologia: Podręcznik akademicki. T. 2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Strelau, J. (2000). Temperament. W: J. Strelau (red.). Psychologia: Podręcznik akademicki. T. 2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Uwagi
|
W cyklu 2025/26:
Brak. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: