Psychometria WF-ZPS-N-PDP
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axXjplC0K3Eo57P94RWRPqXiOCHcniPPiuN7K67n3ACY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b868c20-43aa-4860-9ccc-92ea4b79ee9a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axXjplC0K3Eo57P94RWRPqXiOCHcniPPiuN7K67n3ACY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b868c20-43aa-4860-9ccc-92ea4b79ee9a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23)
1. Podstawowe problemy psychometrii.
2. Klasyczna teoria testów.
3. Teoria odpowiedzi na pozycje testu (IRT – Item Response Theory).
4. Teoria generalizowalności wyników
5. Przegląd narzędzi najczęściej wykorzystywanych w praktyce psychologicznej (testy zdolności, testowe badanie osobowości).
6. Podstawy konstrukcji testów psychologicznych.
7. Rodzaje rzetelności i sposoby jej szacowania. Moc dyskryminacyjna pozycji testowych.
8. Trafność pomiaru – rodzaje trafności i sposoby szacowania.
9. Trafność czynnikowa narzędzia.
10. Standaryzacja i normalizacja narzędzi
11. Kulturowa adaptacja testów
12. Testy psychologiczne a prawo i etyka.
13. Diagnoza psychologiczna – zagadnienia wstępne
W cyklu 2021/22:
1. Podstawowe problemy psychometrii. |
W cyklu 2022/23:
1. Podstawowe problemy psychometrii. |
W cyklu 2023/24:
1. Podstawowe problemy psychometrii. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. znajomość pojęć i teorii psychometrycznych;
2. znajomość procedur konstruowania narzędzi psychometrycznych;
3. znajomość metod prowadzenia diagnozy psychologicznej
Kompetencje:
4. ocena jakości i przydatności narzędzi psychometrycznych w badaniach indywidualnych, grupowych, naukowych, diagnozie indywidualnej;
Umiejętność:
5. konstruowanie własnych narzędzi psychometrycznych, spełniających standardy dla testów stosowanych w psychologii;
6. prowadzenie wywiadu psychologicznego i obserwacji
Kryteria oceniania
Metoda oceny: egzamin pisemny (należy uzyskać co najmniej 51% możliwych punktów na ocenę 3).
Na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna pojęcia i teorie psychometryczne; bardzo dobrze zna procedury konstruowania testów; potrafi bardzo dobrze wskazać procedury i metody diagnozy psychologicznej; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; bardzo dobrze prowadzi wywiad psychologiczny i obserwacje.
Na ocenę dobrą: student dobrze zna pojęcia i teorie psychometryczne; dobrze zna procedury konstruowania testów; potrafi dobrze wskazać procedury i metody diagnozy psychologicznej; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; dobrze prowadzi wywiad psychologiczny i obserwacje.
Na ocenę dostateczną: student zna pojęcia i teorie psychometryczne; zna procedury konstruowania testów; potrafi wskazać procedury i metody diagnozy psychologicznej; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; zna podstawy prowadzenia wywiadu psychologicznego i obserwacji.
Na ocenę niedostateczną: student nie zna pojęć i teorii psychometrycznych; nie zna procedury konstruowania testów; nie potrafi wskazać procedur i metod diagnozy psychologicznej; błędnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; nie zna podstaw prowadzenia wywiadu psychologicznego i obserwacji.
Literatura
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Warszawa: PTP.
Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP.
APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP.
Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP.
W cyklu 2021/22:
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
W cyklu 2022/23:
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
W cyklu 2023/24:
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
Zaliczony przedmiot "Statystyka" E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
W cyklu 2022/23:
Zaliczony przedmiot "Statystyka" |
W cyklu 2023/24:
Zaliczony przedmiot "Statystyka" |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: