Negocjacje i rozwiązywanie konfliktów w organizacji WF-ZPS-N-NRKC
Psychologia konfliktu – definicje, typologia i źródła konfliktów w środowisku pracy.
Struktura konfliktu – strony, przedmiot sporu, dynamika i fazy rozwoju konfliktu.
Percepcja konfliktu – błędy poznawcze, stereotypy i wpływ emocji na postrzeganie sytuacji spornych.
Komunikacja w konflikcie – bariery, style komunikacji, rola aktywnego słuchania i empatii.
Style reagowania na konflikt – unikanie, rywalizacja, kompromis, dostosowanie, współpraca (model Thomasa–Kilmanna).
Psychologiczne mechanizmy eskalacji i deeskalacji konfliktu.
Negocjacje w organizacji – definicja, zasady, proces i etapy negocjacji.
Style negocjacyjne – twarde, miękkie i zintegrowane (win–win); dobór stylu do sytuacji.
Techniki i strategie negocjacyjne – BATNA, ustępstwa, argumentacja, parafraza, techniki wpływu.
Rola emocji w negocjacjach – samoregulacja, stres, empatia i inteligencja emocjonalna.
Zaufanie i etyka w negocjacjach – wiarygodność, manipulacja, granice wpływu psychologicznego.
Mediacja i facylitacja – rola trzeciej strony, etapy mediacji, komunikacja neutralna.
Negocjacje w zespole – konflikty międzygrupowe, role grupowe, dynamika zespołu.
Kultura organizacyjna a rozwiązywanie konfliktów – różnice kulturowe, komunikacja międzykulturowa, wartości organizacyjne.
Symulacje negocjacyjne – analiza przypadków, ćwiczenia w parach, odgrywanie ról.
Refleksja i samoocena – analiza indywidualnego stylu negocjacji i plan rozwoju kompetencji interpersonalnych.
E-Learning
W cyklu 2023/24: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25: E-Learning | W cyklu 2022/23: E-Learning (pełny kurs) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy
Metoda dydaktyczna – dyskusje, prezentacje multimedialne, poznawanie metod diagnostycznych charakterystycznych dla praktyki psychologicznej w psychologii pracy i organizacji.
Efekty umiejętności
Metoda dydaktyczna – przeprowadzanie badań metodami wykorzystywanymi w diagnozie z zakresu problematyki psychologii pracy i organizacji.
Efekty kompetencji
Metoda dydaktyczna – interpretacja metod badawczych wykorzystywanych w diagnozie z zakresu problematyki psychologii pracy i organizacji.
Kryteria oceniania
Wiedza
Na ocenę-5: w wysokim stopniu opanował wiedzą niezbędną do prowadzenia badań diagnostycznych konfliktów organizacyjnych/
Na ocenę- 4: dobrze opanował wiedzą niezbędną do prowadzenia badań diagnostycznych konfliktów organizacyjnych.
Na ocenę- 3: w wystarczającym stopniu opanował wiedzą niezbędną do prowadzenia badań diagnostycznych konfliktów organizacyjnych.
Na ocenę- 2: nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy niezbędnej do prowadzenia badań diagnostycznych konfliktów organizacyjnych.
Umiejętności
Na ocenę- 5: umie samodzielnie dokonać zaplanować przebieg procesu diagnostycznego i wybrać adekwatne narzędzia diagnostyczne, umie bdb. przeprowadzić kontrakt psychologiczny, samodzielnie przeprowadzić diagnozę, zinterpretować, zintegrować uzyskane dane i dokonać diagnozy; potrafi bardzo dobrze przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania.
Na ocenę- 4: podczas planowania procesu diagnostycznego, prowadzenia kontraktu psychologicznego, wykonywania diagnozy, interpretowania wyników oraz przekazywania informacji zwrotnych na ogół jest mało samodzielny i wymaga pewnej pomocy.
Na ocenę- 3: nie potrafi właściwie przeprowadzić kontraktu psychologicznego, a podczas planowania procesu diagnostycznego, wykonywania diagnozy, interpretowania wyników oraz przekazywania informacji zwrotnych nie jest samodzielny i wymaga znacznej pomocy.
Na ocenę- 2: nie potrafi właściwe przeprowadzić badań psychologicznych.
Kompetencje (postawy):
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w zakresie diagnostyki psychologiczne, postępuje etycznie.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Błaszczyk, W. (2020). Negocjacje i mediacje w organizacji. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzelczak, A., & Czerska, M. (2019). Psychologia konfliktu w organizacji. Jak rozumieć i rozwiązywać spory w pracy. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Kossowska, M., & Szustrowa, T. (2018). Psychologia różnic indywidualnych w sytuacjach społecznych i zawodowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Publikacje anglojęzyczne:
Fisher, R., Ury, W., & Patton, B. (2011). Getting to yes: Negotiating agreement without giving in (3rd ed.). New York: Penguin Books.
Lewicki, R. J., Barry, B., & Saunders, D. M. (2021). Negotiation (9th ed.). New York: McGraw-Hill Education.
Thompson, L. (2020). The mind and heart of the negotiator (7th ed.). Boston: Pearson.
Moore, C. W. (2014). The mediation process: Practical strategies for resolving conflict (4th ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
Deutsch, M., Coleman, P. T., & Marcus, E. C. (Eds.). (2014). The handbook of conflict resolution: Theory and practice (3rd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
Mayer, B. (2012). The dynamics of conflict: A guide to engagement and intervention (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
Goleman, D. (2020). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ (Updated ed.). New York: Bantam Books.
Uwagi
|
W cyklu 2024/25:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: