Wykład monograficzny: Psychologia pamięci: teoria i praktyka WF-ZPS-N-MON1
Wśród tematów omawianych na wykładach znajdą się następujące zagadnienia:
1) Pamięć twarzy, osób i grup
2) Efekt odnoszenia do siebie
3) Pamięć obrazów i pamięć działań
4) Pamięć przestrzenna
5) Pamięć prospektywna w życiu codziennym i u osób starszych
6) Pamięć źródła informacji. Kryptomnezja
7) Wpływ kontekstu na pamięć
8) Fałszywa pamięć
9) Pamięć naocznego świadka
10) Emocje a pamięć
11) Niechciane wspomnienia w życiu codziennym i w zaburzeniach psychicznych
12) Złudzenie mądrości po fakcie
13) Efekt samej ekspozycji
14) Jak się uczyć: efekty generowania i testowania
15) Zjawisko „mam-na-końcu-języka”
16) Metapamięć
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie zjawiska pamięciowe obserwowane w życiu codziennym i potrafi wskazać ich wyjaśnienie w świetle teorii pamięci.
Student potrafi wymienić i wyjaśnić główne wyniki badań nad pamięcią bodźców takich jak twarze, inne osoby, informacje przestrzenne itp.
Student zna i rozumie rolę teorii naukowych w wyjaśnianiu zjawisk psychologicznych.
Student jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w świetle nowych doniesień z badań nad pamięcią człowieka. Rozumie i posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu psychologii pamięci.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, składającym się z pytań testowych i pytania opisowego (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową. Pytanie opisowe będzie wymagało wykazania się także głębszym rozumieniem prezentowanych na wykładach treści.
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa będzie zależała od:
- uczestnictwa w wykładach,
- wyniku testu końcowego
Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 55% punktów z egzaminu końcowego oraz nie więcej niż 4 nieobecności w ciągu roku.
Uzyskanie takiego wyniku oznacza, że student osiągną efekty uczenia się w stopniu dostatecznym.
Literatura
Czerniawska E (red) (2005). Pamięć : zjawiska zwykłe i niezwykłe. WSiP
Draaisma D. (2006). Dlaczego życie płynie szybciej, gdy się starzejemy. Warszawa: PIW.
Jagodzińska, M. (2008). Psychologia Pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wyd. Helion.
Niedźwieńska A (2013). Pamięć prospektywna : geneza, mechanizmy, deficyty.
Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Perfect, T. J., i Lindsay, D. S. (red.). (2013). The SAGE handbook of applied memory. Sage.
Schacter, D. L. (2003). Siedem grzechów pamięci: jak zapominamy i zapamiętujemy. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: