Efektywne przywództwo w orgaznizacji WF-ZPS-N-EPO
1. Przywództwo w organizacji -wprowadzenie.
2. Rola lidera w organizacji
3. Różnice między przywództwem a zarządzaniem.
4. Rozwijanie własnych kompetencji przywódczych
5. Samorozwój i rozpoznawanie własnego stylu przywódczego.
6. Umiejętności komunikacyjne, a przywództwo
7. Rozwiązywanie konfliktów
8. Tworzenie i zarządzanie zespołem
9. Zarządzanie zmianami w organizacji i zarządzanie oporem.
10. Czynnik ludzki w organizacji
11. Etyka w przywództwie
12. Zrównoważone przywództwo i społeczna odpowiedzialność
13. Przywództwo w sytuacjach kryzysowych
14. Przywództwo w zespołach wirtualnych
15. Praktyczne przykłady efektywnego przywództwa w różnych kontekstach.
16. Podsumowanie i refleksje
|
W cyklu 2023/24:
Przywództwo w organizacji – definicje, kluczowe obszary, podstawowe pojęcia |
W cyklu 2025/26:
Przywództwo w organizacji – definicje, kluczowe obszary, podstawowe pojęcia |
E-Learning
W cyklu 2023/24: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25: E-Learning | W cyklu 2022/23: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2025/26: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (P_W)
P_W1 – Charakteryzuje współczesne podejścia do przywództwa (transformacyjne, służebne, autentyczne, dystrybuowane, oparte na złożoności) oraz ich podstawy empiryczne. (P7S_WG)
P_W2 – Wyjaśnia związki przywództwa z wynikami organizacji (KPI/OKR, retencja, dobrostan, bezpieczeństwo psychologiczne) i zna typowe błędy interpretacji. (P7S_WK)
P_W3 – Zna narzędzia oceny przywództwa/kultury (np. 360°, skale bezpieczeństwa psychologicznego, badania zaangażowania) oraz zasady rzetelności/trafności pomiaru. (P7S_WG)
Umiejętności (P_U)
P_U1 – Diagnozuje efektywność przywództwa metodami mieszanymi (ankiety, wywiady, dane operacyjne) i łączy je z wynikami biznesowymi. (P7S_UW)
P_U2 – Projektuje i uzasadnia interwencje rozwojowe (np. feedback 360°, coaching, zmiany procesowe) z planem mierników, ryzyk i harmonogramem. (P7S_UW, P7S_UO)
P_U3 – Komunikuje i broni rekomendacji przed interesariuszami (zarząd/HR/zespoły), prowadząc proces sensemakingu i plan komunikacji lidera. (P7S_UK)
Kompetencje społeczne (P_K)
P_K1 – Działa etycznie w roli lidera/konsultanta, respektując dobrostan, DEI i odpowiedzialne użycie danych. (P7S_KR)
P_K2 – Buduje współpracę, kulturę feedbacku i bezpieczeństwo psychologiczne; inicjuje uczenie się zespołowe. (P7S_KO)
P_K3 – Przejawia autorefleksję i rozwija samoświadomość (mocne/słabe strony, biasy, granice kompetencji). (P7S_KK)
Kryteria oceniania
Forma weryfikacji (wykład → 100% oceny: egzamin pisemny)
Test jednokrotnego wyboru – ok. 40% punktów (sprawdza pamięć i rozumienie kluczowych treści).
Pytania krótkiej odpowiedzi – ok. 30% (wyjaśnienie pojęć, krótkie porównania).
Mini–case / pytania problemowe – ok. 30% (zastosowanie modelu, wnioski).
Uwaga: część otwarta i case’y oceniane trzema kryteriami powyżej (60/25/15).
Progi ocen (suma punktów)
5,0: 90–100%
4,5–4,0: 75–89%
3,5–3,0: 60–74%
2,0: <60%
Praktyki zawodowe
nie wymagane
Literatura
Avolio, B. J., & Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly, 16(3), 315-338.
Goleman, D., Boyatzis, R., & McKee, A. (2001). Primal leadership: The hidden driver of great performance. Harvard Business Review, 79(11), 42-51.
Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and practice. Sage publications.
Yukl, G. (2012). Leadership in organizations. Pearson Education.
Burns, J. M. (1978). Leadership. Harper & Row.
Kotter, J. P. (1990). What leaders really do. Harvard Business Review, 68(3), 103-111.
Tichy, N. M., & Devanna, M. A. (1986). The transformational leader. John Wiley & Sons.
Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. Simon and Schuster.
Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3), 471-482.
Kouzes, J. M., & Posner, B. Z. (2012). The leadership challenge: How to make extraordinary things happen in organizations. John Wiley & Sons.
Dweck, C. S. (2008). Mindset: The new psychology of success. Random House.
Lencioni, P. (2002). The five dysfunctions of a team: A leadership fable. John Wiley & Sons.
Christensen, C. M. (1997). The innovator's dilemma: When new technologies cause great firms to fail. Harvard Business Review, 75(2), 67-77.
Zander, R. S., & Zander, B. (2000). The art of possibility: Transforming professional and personal life. Harvard Business Review, 78(12), 51-59.
Hersey, P., & Blanchard, K. H. (1988). Management of organizational behavior: Utilizing human resources. Prentice Hall.
Brown, B. (2012). Daring greatly: How the courage to be vulnerable transforms the way we live, love, parent, and lead. Avery.
|
W cyklu 2023/24:
Aidt, T., & Rauh, C. (2018). The Big Five personality traits and partisanship in England. Electoral Studies, 54, 1–21. |
W cyklu 2025/26:
Aidt, T., & Rauh, C. (2018). The Big Five personality traits and partisanship in England. Electoral Studies, 54, 1–21. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: