Analizy statystyczne w pracy empirycznej WF-ZPS-N-ASWPE
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy Studenta/Studentki o etapach pracy badawczej, w tym zaplanowanie i przeprowadzenie badania, analiza i interpretacja wyników, przygotowanie do pisania krótkich tekstów naukowych (abstrakt) oraz ich graficzna prezentacja w formie posteru naukowego.
W cyklu 2021/22:
Celem zajęć jest przedstawienie studentom warsztatu pracy badacza i przygotowanie od strony technicznej do prowadzenia samodzielnie badań naukowych. Przedstawione zostaną zagadnienia związane przygotowaniem raportu z pracy empirycznej, w tym w szczególności przygotowanie pracy magisterskiej. Zaprezentowane zostaną narzędzia ułatwiające przeprowadzenie procesu badawczego, w tym m.in. aplikacje służące do zarządzania źródłami bibliograficznymi oraz systemy zarządzania pracą badacza. |
W cyklu 2022/23:
Celem zajęć jest przedstawienie studentom warsztatu pracy badacza i przygotowanie od strony technicznej do prowadzenia samodzielnie badań naukowych. Przedstawione zostaną zagadnienia związane przygotowaniem raportu z pracy empirycznej, w tym w szczególności przygotowanie pracy magisterskiej. Zaprezentowane zostaną narzędzia ułatwiające przeprowadzenie procesu badawczego, w tym m.in. aplikacje służące do zarządzania źródłami bibliograficznymi oraz systemy zarządzania pracą badacza. |
W cyklu 2023/24:
Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: |
W cyklu 2025/26:
Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: - Proces badawczy - Projektowanie badania - Analizy statystyczne w SPSS - Interpretacja wyników - Struktura tekstu naukowego - Standardy APA 7 - Tworzenie krótkiego tekstu naukowego - Opracowanie graficzne pracy badawczej w formie posteru naukowego |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2024/25: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2025/26: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25: Udział w zajęciach: 32 godz.
Przygotowanie do zajęć (praca własna Studenta/Studentki): 50 godz.
Praca grupowa (przeprowadzenie badania, przygotowanie abstraktu i posteru naukowego): 90 godz.
Przygotowanie do kolokwium: 60 godz.
Konsultacje: 18 godz.
Suma godzin: 250 [250/30(25) = 10]
Liczba ECTS: 10 | W cyklu 2023/24: ECTS: 10 punktów
- udział w zajęciach: 32 godziny
- przygotowanie do zajęć (praca własna Studenta/Studentki): 50 godzin
- praca grupowa (przeprowadzenie badania, przygotowanie abstraktu i posteru naukowego): 90 godzin
- przygotowanie do kolokwium: 60 godzin
- konsultacje: 18 godzin | W cyklu 2021/22: Opis ECTS (10 pkt)
Udział w zajęciach: 32 h
przygotowanie do zajęć (praca własna studenta): 50 h
czas na przeprowadzenie badań i przygotowanie pracy zaliczeniowej (praca grupowa): 168 h
| W cyklu 2025/26: Udział w zajęciach: 32 godz.
Przygotowanie do zajęć (praca własna Studenta/Studentki): 50 godz.
Praca grupowa (przeprowadzenie badania, przygotowanie abstraktu i posteru naukowego): 90 godz.
Przygotowanie do kolokwium: 60 godz.
Konsultacje: 18 godz.
Suma godzin: 250 [250/30(25) = 10]
Liczba ECTS: 10 | W cyklu 2022/23: Opis ECTS (10 pkt)
Udział w zajęciach: 32 h
przygotowanie do zajęć (praca własna studenta): 50 h
czas na przeprowadzenie badań i przygotowanie pracy zaliczeniowej (praca grupowa): 168 h
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
• Efekty wiedzy (PS_W06)
Student/Studentka:
W1_zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii
W2_zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej
W3_zna etapy prowadzenia badań naukowych
W4_zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL
• Efekty umiejętności (PS_U06)
Student/Studentka:
U1_potrafi zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do weryfikacji hipotez badawczych
U2_potrafi interpretować uzyskane wyniki z przeprowadzonych analiz statystycznych
U3_potrafi ocenić wartość stosowanych technik badawczych
U4_potrafi krytycznie spojrzeć na uzyskane wyniki analiz statystycznych jako narzędzia weryfikującego tezy teoretyczne
U5_potrafi zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe
U6_potrafi przygotować krótki raport z badania
U7_potrafi przygotować tekst zgodnie ze Standardami APA 7 PL
Kryteria oceniania
- ocena 5 (bdb):
• (efekty wiedzy W1–W4)
Student/Studentka bardzo dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; bardzo dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; bardzo dobrze zna etapy prowadzenia badań naukowych; bardzo dobrze zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL
• (efekty umiejętności U1–U7)
Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać całościowej analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając wszystkie dostępne informacje i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, potrafi także przedyskutować ich ograniczenia; precyzyjnie stosuje terminologię statystyczną podczas przedstawiania otrzymanych rozwiązań; rzadko podejmuje błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; bardzo dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi bardzo dobrze zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; potrafi przygotować pełny raport z badania i prawidłowo sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL
- ocena 4 (db):
• (efekty wiedzy W1–W4)
Student/Studentka dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; dobrze zna etapy prowadzenia badań naukowych; dobrze zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL
• (efekty umiejętności U1–U7)
Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając większość dostępnych informacji i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu większości zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, choć zdarza mu/jej się pominąć w analizie problemu niektóre – czasami nawet kluczowe – założenia; otrzymane rozwiązania przedstawia, używając poprawnej terminologii statystycznej; potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi dobrze zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; potrafi przygotować raport z badania i prawidłowo sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL
- ocena 3 (dst):
• (efekty wiedzy W1–W4)
Student/Studentka na poziomie przeciętnym zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; w wystarczającym stopniu zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; w przeciętnym stopniu zna etapy prowadzenia badań naukowych; dostatecznie zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL
• (efekty umiejętności U1–U7)
Student/Studentka potrafi w dostateczny sposób dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając niektóre dostępne informacje i częściowo uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; w przeciętnym stopniu zwraca uwagę na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować, choć potrzebuje wsparcia prowadzącej; potrafi dostatecznie wykorzystać niektóre z omawianych w trakcie zajęć metod statystycznych, ale pomija inne lub nie stosuje ich prawidłowo, a dostarczane przez niego uzasadnienia często są niepełne bądź niejasne; prezentując otrzymane rozwiązania, czasami niepoprawnie posługuje się terminologią statystyczną; w dostatecznym stopniu potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dostatecznie formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi w dostateczny sposób zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; w przeciętnym stopniu potrafi przygotować raport z badania i sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL, choć nie stosuje wszystkich zasad
Literatura
W cyklu 2021/22:
1) Cieciuch J., Harasimczuk J. (2013). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Warszawa: Wydawnictwo Liberi 2) Nęcka E., Stocki R. (2014). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy, Kraków: TAiWPN Universitas. Dodatkowo: literatura przedmiotu zgodna z zainteresowaniami badawczymi studenta. |
W cyklu 2022/23:
1) Cieciuch J., Harasimczuk J. (2013). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Warszawa: Wydawnictwo Liberi 2) Nęcka E., Stocki R. (2014). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy, Kraków: TAiWPN Universitas. Dodatkowo: literatura przedmiotu zgodna z zainteresowaniami badawczymi studenta. |
W cyklu 2023/24:
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Dodatkowo literatura przedmiotu zgodna z tematyką pracy badawczej Studenta/Studentki. |
W cyklu 2025/26:
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). SAGE Publications. Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (red.). (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty (t. 1). Wydawnictwo Naukowe PWN. Kulesza, W., Doliński, D. (2020). Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Rady nie tylko dla psychologów. Smak Słowa. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 Dodatkowo literatura przedmiotu zgodna z tematyką pracy badawczej Studenta/Studentki. |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
Wiedza z zakresu statystyki, metodologii i psychometrii (zaliczone odpowiednie przedmioty) |
W cyklu 2022/23:
Wiedza z zakresu statystyki, metodologii i psychometrii (zaliczone odpowiednie przedmioty) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: