Analizy statystyczne w pracy empirycznej WF-ZPS-N-ASWPE
Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:
- Proces badawczy
- Projektowanie badania
- Analizy statystyczne w SPSS
- Interpretacja wyników
- Struktura tekstu naukowego
- Standardy APA 7
- Tworzenie krótkiego tekstu naukowego
- Opracowanie graficzne pracy badawczej w formie posteru naukowego
W cyklu 2021/22:
Celem zajęć jest przedstawienie studentom warsztatu pracy badacza i przygotowanie od strony technicznej do prowadzenia samodzielnie badań naukowych. Przedstawione zostaną zagadnienia związane przygotowaniem raportu z pracy empirycznej, w tym w szczególności przygotowanie pracy magisterskiej. Zaprezentowane zostaną narzędzia ułatwiające przeprowadzenie procesu badawczego, w tym m.in. aplikacje służące do zarządzania źródłami bibliograficznymi oraz systemy zarządzania pracą badacza. |
W cyklu 2022/23:
Celem zajęć jest przedstawienie studentom warsztatu pracy badacza i przygotowanie od strony technicznej do prowadzenia samodzielnie badań naukowych. Przedstawione zostaną zagadnienia związane przygotowaniem raportu z pracy empirycznej, w tym w szczególności przygotowanie pracy magisterskiej. Zaprezentowane zostaną narzędzia ułatwiające przeprowadzenie procesu badawczego, w tym m.in. aplikacje służące do zarządzania źródłami bibliograficznymi oraz systemy zarządzania pracą badacza. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24: ECTS: 10 punktów
- udział w zajęciach: 32 godziny
- przygotowanie do zajęć (praca własna Studenta/Studentki): 50 godzin
- praca grupowa (przeprowadzenie badania, przygotowanie abstraktu i posteru naukowego): 90 godzin
- przygotowanie do kolokwium: 60 godzin
- konsultacje: 18 godzin | W cyklu 2021/22: Opis ECTS (10 pkt)
Udział w zajęciach: 32 h
przygotowanie do zajęć (praca własna studenta): 50 h
czas na przeprowadzenie badań i przygotowanie pracy zaliczeniowej (praca grupowa): 168 h
| W cyklu 2022/23: Opis ECTS (10 pkt)
Udział w zajęciach: 32 h
przygotowanie do zajęć (praca własna studenta): 50 h
czas na przeprowadzenie badań i przygotowanie pracy zaliczeniowej (praca grupowa): 168 h
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/Studentka:
- zna etapy prowadzenia badań naukowych
- zna podstawowe analizy statystyczne
- zna standardy tworzenia raportów naukowych według APA 7
UMIEJĘTNOŚCI
Student/Studentka:
- potrafi zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe
- potrafi dobrać odpowiednią analizę statystyczną do postawionej hipotezy
- potrafi przygotować krótki raport z badania
- potrafi przygotować tekst zgodnie ze standardami APA 7
KOMPETENCJE
Student/Studentka:
- bierze udział w dyskusji naukowej
- zachowuje otwartość na opinie innych osób
- wykazuje odpowiedzialność za własną pracę i wyrażane opinie
- respektuje prawa związane z wykorzystywaniem kwestionariuszy w badaniach naukowych
- zachowuje krytycyzm wobec uzyskanych wyników analiz statystycznych jako narzędzia weryfikującego tezy teoretyczne
ECTS: 10 punktów
- udział w zajęciach: 32 godziny
- przygotowanie do zajęć (praca własna Studenta/Studentki): 50 godzin
- praca grupowa (przeprowadzenie badania, przygotowanie abstraktu i posteru naukowego): 90 godzin
- przygotowanie do kolokwium: 60 godzin
- konsultacje: 18 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową przedmiotu składają się:
- obecność na zajęciach
Dopuszczalne są trzy nieobecności na ćwiczeniach w semestrze (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione, czy nie).
- zaliczenie pracy grupowej
Zaplanowanie, przygotowanie i przeprowadzenie badania naukowego (grupa badawcza nie może liczyć mniej niż 50 pełnoletnich osób), a następnie przygotowanie krótkiego raportu z badania w formie abstraktu zgodnie ze standardami APA 7 oraz graficzna prezentacja wyników w formie posteru naukowego – zgodnie ze wszelkimi wytycznymi przekazanymi przez prowadzącą w trakcie zajęć.
- zaliczenie kolokwium
Kolokwium będzie miało formę pisemną z wykorzystaniem programu SPSS (pytania zamknięte i otwarte). Próg zaliczenia wynosi 60%.
Poprawa kolokwium odbywa się w sesji poprawkowej.
Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest zaliczenie pracy grupowej oraz nieprzekroczenie limitu nieobecności na zajęciach.
- na ocenę niedostateczną (2): Student/Studentka nie potrafi poprawnie stosować omawianych w trakcie zajęć metod statystycznych bądź wykorzystuje je bezrefleksyjnie, nie uwzględniając ich uwarunkowań. Formułuje błędne lub nieuprawnione wnioski, nieadekwatnie posługując się terminologią statystyczną. Dostarcza wyjaśnień lub uzasadnień niezwiązanych lub mających nikły związek z analizowanym problemem, którego często nie potrafi poprawnie określić. Nie zwraca uwagi na błędy w wyborach testów statystycznych i wyciąga na ich podstawie błędne wnioski. Student/Studentka nie potrafi zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badania naukowego oraz przygotować raportu z badania zgodnie ze standardami APA 7.
- na ocenę dostateczną (3): Student/Studentka w ograniczonym zakresie wykorzystuje posiadaną wiedzę do rozwiązania konkretnych problemów statystycznych i uzasadnienia przyjętych rozwiązań. Potrafi poprawnie wykorzystać niektóre z omawianych w trakcie zajęć metod statystycznych, ale pomija inne lub nie stosuje ich prawidłowo, a dostarczane przez niego uzasadnienia często są niepełne bądź niejasne. Prezentując otrzymane rozwiązania, czasami niepoprawnie posługuje się terminologią statystyczną. Zdarza się, że błędne decyzje odnośnie testów statystycznych student pozostawia bez komentarza i wyciąga na ich podstawie błędne wnioski. Student/Studentka potrafi zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe oraz przygotować raport z badania zgodnie ze standardami APA 7, ale potrzebuje wsparcia prowadzącej.
- na ocenę dobrą (4): Student/Studentka poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, choć zdarza mu się pominąć w analizie problemu niektóre – czasami nawet kluczowe – założenia. Otrzymane rozwiązania przedstawia, używając poprawnej terminologii statystycznej. Potrafi wychwycić błędne decyzje odnośnie testów statystycznych, poprawić je i sformułować odpowiednie wnioski. Student/Studentka potrafi zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe oraz przygotować raport z badania zgodnie ze standardami APA 7.
- na ocenę bardzo dobrą (5): Student/Studentka potrafi dokonać całościowej analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając wszystkie dostępne informacje i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania. Jest wrażliwy na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować. Poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, potrafi także przedyskutować ich ograniczenia. Rzadko podejmuje błędne decyzje odnośnie testów statystycznych, jednak poprawia się i formułuje odpowiednie wnioski. Student/Studentka potrafi bardzo dobrze zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe oraz przygotować raport z badania zgodnie ze standardami APA 7.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). SAGE Publications.
Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (red.). (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty (t. 1). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kulesza, W., Doliński, D. (2020). Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Rady nie tylko dla psychologów. Smak Słowa.
Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560
Dodatkowo literatura przedmiotu zgodna z tematyką pracy badawczej Studenta/Studentki.
W cyklu 2021/22:
1) Cieciuch J., Harasimczuk J. (2013). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Warszawa: Wydawnictwo Liberi 2) Nęcka E., Stocki R. (2014). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy, Kraków: TAiWPN Universitas. Dodatkowo: literatura przedmiotu zgodna z zainteresowaniami badawczymi studenta. |
W cyklu 2022/23:
1) Cieciuch J., Harasimczuk J. (2013). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Warszawa: Wydawnictwo Liberi 2) Nęcka E., Stocki R. (2014). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy, Kraków: TAiWPN Universitas. Dodatkowo: literatura przedmiotu zgodna z zainteresowaniami badawczymi studenta. |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
Wiedza z zakresu statystyki, metodologii i psychometrii (zaliczone odpowiednie przedmioty) |
W cyklu 2022/23:
Wiedza z zakresu statystyki, metodologii i psychometrii (zaliczone odpowiednie przedmioty) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: