Psychosomatyka WF-ZPS-MT
Treści merytoryczne:
1. Pojęcie, definicja i główne koncepcje psychosomatyki.
2. Mechanizmy rozwojowe zaburzeń psychosomatycznych w świetle różnych teorii. Klasyfikacja zaburzeń.
3. Choroby i zaburzenia psychosomatyczne: choroby układu krążenia, choroba wrzodowa układu trawiennego, dermatozy, zaburzenia seksualne, bóle głowy, zaburzenia snu, zaburzenia odżywiania, otyłość.
4. Metody terapii psychologicznej w zaburzeniach psychosomatycznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt kształcenia: postawa – ukształtowanie postawy rozumienia własnego udziału w genezie niektórych zaburzeń zdrowia psychicznego i somatycznego
Wiedza
PS_W01 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychosomatyki
PS_W07 - student dysponuje uporządkowaną znajomością biologicznych podstaw psychosomatyki i potrafi rozpoznać i zinterpretować mechanizmy biologiczne leżące u podłoża procesów
PS_W13 - student zna i rozumie jakie jest znaczenie stresu, kryzysów i konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę nt zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom
Umiejętności
PS_ U03- student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami z zakresu psychosomatyki
PS_U07 -student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru psychosomatyki, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać
PS_U12 - student potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne
Kompetencje
PS_K04 student wykazuje zainteresowanie dyskusją podczas podejmowania problematyki z zakresu psychosomatyki
Kryteria oceniania
Metody oceny: egzamin testowy na końcu roku; obowiązuje materiał z wykładów oraz wskazane pozycje piśmiennictwa.
Wiedza: na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi scharakteryzować ani nawet wymienić podstawowych pojęć z zakresu psychologii zdrowia oraz nie dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychosomatyki
na ocenę 3 (dst.):Student potrafi wymienić podstawowe pojęcia z zakresu psychosomatyki bez szczegółowych charakterystyk, jednak nie czyni tego sprawnie, a jego wypowiedzi słowne lub pisemne świadczą o istotnych lukach w tej wiedzy. Student dysponuje częściową znajomością zagadnień obszaru psychosomatyki - nie są uporządkowane
na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymieniać i charakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu psychosomatyki oraz dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychosomatyki
na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić i scharakteryzować pojęcia z obszaru psychosomatyki oraz dysponuje bardzo dobrze uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychosomatyki
Praktyki zawodowe
nie wymaga
Literatura
1. Alexander F.(1996) “Psychosomatic Medicine”. New York, Horton
2. Benson H.(1980) “The mind and body effect”. New York, Berkeley books,
3. Chapman A. H.(1973) „Leczenie zaburzeń emocjonalnych”, Warszawa, PZWL
4. Luban Plozza B. Pololinger W. Kroger F., Wasilewski B.(1995) „Zaburzenia psychosomatyczne w praktyce lekarskiej’ Warszawa, PZWL,
5. Kielholz P i wsp. (1981) “Psychosoamtic cardiovascular disorders – when and how to treat?” , Bern Stuttgart, Vienna: Hans Huber Publisher
6. Tylka J. „Psychosomatyka”, Warszawa 2000, Wydawnictwo UKSW
W cyklu 2022/23:
1. Alexander F.(1996) “Psychosomatic Medicine”. New York, Horton |
Uwagi
W cyklu 2022/23:
podstawowa znajomość psychofizjologii oraz psychologii osobowości. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: