Psychologia kryzysu WF-ZPS-KR
Kryzys pojawia się w sytuacji gdy zostanie przekroczona osobista zdolność do radzenia sobie . Kryzysy mogą być wywoływane przez wiele różnych sytuacji w tym: nagłej zmiany pracy, długotrwałej choroby, nagłych wypadków, społecznych lub rodzinnych zawirowań.
Osoba w kryzysie przeżywa stany nierównowagi lub zaburzeń psychicznych równoważone stanami struktury ja. Te mechanizmy radzenia sobie to: przezywane silne emocje (płacz, wycofanie), mechanizmy obronne osobowości (zaprzeczanie, represja), pochopne decyzje, wycofanie - unikanie
Interwencja kryzysowa stanowi pomoc psychologiczną, która powinna być zastosowana w jak najszybszym czasie. Jest to pomoc krótkoterminowa dla osób z trudnymi doświadczeniami: emocjonalnymi, behawioralnymi czy fizycznymi uszkodzeniami.
Typowy przebieg interwencji kryzysowej odbywa się zgodnie określonymi etapami, krok po kroku i zaczyna się od określenia sytuacji. Indywidualna reakcja na kryzys składa się z: reakcji emocjonalnej, reakcji mentalnej,reakcji zmieniającej zachowanie.
Działanie powinno być poprzedzone zebraniem informacji na temat osobistych zasobów, umiejętności radzenia sobie, możliwym wsparciu istniejącej sieci społecznej.
W cyklu 2021/22:
Zajęcia zostaną poświęcone kryzysowi psychicznemu. Kryzys psychiczny to silne, przejściowe doświadczenie zakłócenia równowagi psychicznej, spowodowane zagrożeniami powiązanymi z sensem życia, systemem wartości, koncepcji własnej osoby, skutkiem konfrontacji z zaskakującą sytuacją bądź wydarzeniem krytycznym. Doświadczenie takie przekracza możliwości samodzielnego poradzenia sobie osoby. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2021/22: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student będzie posiadał wiedzę na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej.
Umiejętności
Student będzie posiadał umiejętność rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy.
Kompetencje
Student będzie potrafił rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im podstawowej pomocy.
ECTS:
- udział w ćwiczeniach (e-learning) - 32
- przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 10
- przygotowanie do testu- 10
LICZBA ECTS – 4
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Wiedza
-na ocenę 5: Student będzie posiadał szeroką wiedzę na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił bardzo dobrze scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej.
-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość szeroką wiedzę na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił dobrze scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej.
-na ocenę 3: Student będzie posiadał wiedzę, chociaż w umiarkowanym zakresie, na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił, chociaż niezbyt sprawnie, scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej.
-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wiedzy na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także nie będzie potrafił scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej.
Umiejętności
-na ocenę 5: Student będzie posiadał umiejętność szybkiego i trafnego rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił prawidłowo rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy.
-na ocenę 4: Student będzie posiadał umiejętność dość szybkiego i trafnego rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił dość prawidłowo rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy.
-na ocenę 3: Student będzie posiadał umiejętność, chociaż będzie to czynił to z trudnością, rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił prawidłowo, chociaż z trudem, rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy.
-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał umiejętności szybkiego i trafnego rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz nie będzie potrafił prawidłowo rozpoznać potrzeby udzielenia im pomocy.
Kompetencje
-na ocenę 5: Student będzie potrafił z dużym wyczuciem i empatią rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im bardzo sprawnie podstawowej pomocy.
-na ocenę 4: Student będzie potrafił z wyczuciem i empatią rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im dość sprawnie podstawowej pomocy.
-na ocenę 3: Student będzie potrafił rozmawiać, aczkolwiek z pewnym trudem, z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im dość sprawnie, chociaż z trudnością, podstawowej pomocy.
-na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz nie będzie potrafił udzielić im podstawowej pomocy.
Metody oceniania
Egzamin pisemny (test - 15 pytań jednokrotnego wyboru)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Badura-Madej W, Dobrzyńska -Msterhazy A. (2000) Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków, UJ.
2. JamesRK, Gililand B (2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa. PARPA
3. Kubacka -Jasiecka D. (2010) Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie i Profesjonlane
4. Cierpiałkowska L, Sęk H. (2016) Psychologia Kliniczna. PWN
W cyklu 2021/22:
1. Bronowski P., Kaszyński H., Maciejewska O. (2019). Kryzys Psychiczny. Warszawa: Warszawa: Difin. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: