Historia myśli psychologicznej WF-ZPS-HMP-1
Treści merytoryczne:
1.Przegląd sposobów uprawiania historii psychologii pod kątem właściwych im walorów poznawczych - wybór określonego sposobu do realizacji i jego uzasadnienie; program kursu
2.Początki myśli psychologicznej; filozoficzna postać myśli psychologicznej: dwa nurty (Platon - Augustyn - Kartezjusz; Arystoteles – Tomasz) - analiza porównawcza
3.Psychologia jako nauka o świadomości: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot,
zakres i stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci
perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne
4.Klasyczna wersja psychologii jako nauki o świadomości
5.Nieklasyczne wersje psychologii jako nauki o świadomości: szczegółowa analiza porównawcza (ciąg dalszy) - wersja fenomenologiczna jako kulminacja wersji nieklasycznych
6.Psychologia jako nauka o nieświadomości (psychologia głębi): wewnętrzne różnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne
7. Psychologia jako nauka o zachowaniu: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne
8. Psychologia jako nauka o zachowaniu: szczegółowa analiza porównawcza klasycznej wersji i wersji nieklasycznych
9. Psychologia jako nauka o zachowaniu - dwie wyróżnione wersje nieklasyczne: behawioryzm radykalny B.F. Skinnera i behawioryzm społeczny G.H. Meada
10. Psychologia humanistyczna - perspektywy i ograniczenia
11. Psychologia poznawcza - ujęcie ogólne
12. Psychologia poznawcza: analiza wybranych spraw szczegółowych - perspektywy i ograniczenia psychologii poznawczej
13. Wkład psychologii polskiej w całość rozwoju myśli psychologicznej
14. Tendencje i prawidłowości rozwoju myśli psychologicznej - przeszłość i teraźniejszość myśli psychologicznej
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W 05
student ma wiedzę o początkach/korzeniach myśli psychologicznej/psychologii, jej wewnętrznym zróżnicowaniu/nurtach, twórcach myśli psychologicznej/psychologii
student zna przydatność rozmaitych sposobów konceptualizacji dziejów myśli psychologicznej/psychologii
student ujmuje dzieje myśli psychologicznej/psychologii na sposób właściwy tak dla historii wydarzeń jak i historii idei;
student jest w stanie zarówno wyróżnić w dziejach myśli psychologiczne/psychologii kolejne fazy/etapy jaki ująć obecne w nich tendencje rozwojowe i prawidłowości rozwoju
student wykorzystuje do wiązania teraźniejszości i przeszłości myśli psychologicznej rozmaite modele jej rozwoju
student zna wkład polskiej myśli psychologii w powszechną myśl psychologiczną
W 02
student identyfikuje pojawienie i obecność (w zmieniających się postaciach) rozmaitych perspektyw/ charakterystycznych rozkładów akcentów
W 01
student rekonstruuje ewolucję specyfiki myśli psychologicznej/psychologii - jej przedmiotu, zadań, problematyki, metodologii, języka oraz miejsca i pozycji w systemie nauk
Kryteria oceniania
Metody oceny:
• kolokwium z tematów wymienionych w sylabusie [15 pytań,], termin- drugi tydzień 12.2017r.,
Kryteria oceny:
• kolokwium - 15 pytań ocenianych po 10 punktów.
Skala ocen:
dst.: 80- punktów,
dst+: 81-90 punktów,
db: 91-110 punktów,
db+: 111-130 punktów,
bdb: 131-150 punktów
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Schultz D.P., Schultz S. E., Historia współczesnej psychologii, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2008,
Stachowski R., Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych. Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa 2016,
Bartłomiej Dobroczyński, Rzepa Teresa, (2009), Historia myśli psychologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
Łukaszewski w., (2015), Wielkie pytania psychologii, Wyd. Smak Słowa,
Pieter Józef, (1976), Historia psychologii, PWN,Warszawa,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: