Historia myśli psychologicznej WF-ZPS-HMP
Treści merytoryczne:
1.Przegląd sposobów uprawiania historii psychologii pod kątem właściwych im walorów poznawczych - wybór określonego sposobu do realizacji i jego uzasadnienie; program kursu
2.Początki myśli psychologicznej; filozoficzna postać myśli psychologicznej: dwa nurty (Platon - Augustyn - Kartezjusz; Arystoteles – Tomasz) - analiza porównawcza
3.Psychologia jako nauka o świadomości: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres i stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne
4.Klasyczna wersja psychologii jako nauki o świadomości
5.Nieklasyczne wersje psychologii jako nauki o świadomości: szczegółowa analiza porównawcza
6.Nieklasyczne wersje psychologii jako nauki o świadomości: szczegółowa analiza porównawcza (ciąg dalszy) - wersja fenomenologiczna jako kulminacja wersji nieklasycznych
7.Psychologia jako nauka o nieświadomości (psychologia głębi): wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych -ujęcie ogólne
8.Psychologia jako nauka o zachowaniu: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci
perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne
9.Psychologia jako nauka o zachowaniu: szczegółowa analiza porównawcza klasycznej wersji i wersji nieklasycznych
10.Psychologia jako nauka o zachowaniu - dwie wyróżnione wersje nieklasyczne: behawioryzm radykalny B.F. Skinnera i behawioryzm społeczny G.H. Meada
11.Psychologia humanistyczna - perspektywy i ograniczenia
12.Psychologia poznawcza - ujęcie ogólne
13.Psychologia poznawcza: analiza wybranych spraw szczegółowych - perspektywy i ograniczenia psychologii poznawczej
14.Wkład psychologii polskiej w całość rozwoju myśli psychologicznej
15.Syntetyczne spojrzenie na dzieje myśłi psychologicznej - tendencje i prawidłowości rozwoju myśli psychologicznej
16.Syntetyczne spojrzenie na dzieje myśłi psychologicznej - przeszłość i teraźniejszość myśli psychologicznej
Metody oceny:test wiadomości zakresu tematyki wykładów oraz literatury
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zaznajomienie z historią psychologii.
Kryteria oceniania
• kolokwium z tematów wymienionych w sylabusie [15 pytań,], termin- drugi tydzień 12.2017r.,
Kryteria oceny:
• kolokwium - 15 pytań ocenianych po 10 punktów.
Skala ocen:
dst.: 80- punktów,
dst+: 81-90 punktów,
db: 91-110 punktów,
db+: 111-130 punktów,
bdb: 131-150 punktów.
Literatura
- dowolny (do wyboru) podręcznik z zakresu historii psychologii w języku polskim
- Behawioryzm i psychologia świadomości (red. J. Siuta, K. Krzyżewski) Wydawnictwo UJ Kraków 2000;
- Behawioryzm i fenomenologia (red. T.W. Wann) Wydawnictwo UJ Kraków 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: