Etyka zawodu psychologa WF-ZPS-ET
Metody oceny:
Na podstawie frekwencji (możliwa jedna nieobecność); kolokwium ustne na podstawie omówionego materiału, aktywność na zajęciach.
Treści programowe:
1.Tożsamość zawodowa psychologa. Prezentacja Kodeksu Etyczno - Zawodowego PTP, kodeksu psychoterapeuty
2.Etyczne problemy psychologii - argumenty za i przeciw istnieniu kodeksów etycznych. Etyczny wymiar eksperymentowania w psychologii
3.Tajemnica zawodowa, w działalności badawczej i praktycznej, psychologów
4.Relacja terapeutyczna - podmiotowe i przedmiotowe podejście do człowieka
5.Trening interpersonalny a humanizacja relacji społecznych. Praca z grupą – aspekty etyczne
6.Dziecko w badaniach psychologicznych
7.Psycholog w szpitalu. Psycholog w sądzie. Dylematy etyczne psychologa pracującego w biznesie
8.Diagnoza psychologiczna – nauka i etyka w przeprowadzaniu badań psychologicznych, analizie i opracowywaniu wyników.
W cyklu 2022/23:
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące tematy: Co to jest zawód psychologa? |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2021/22: |
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy:
W1 student poznaje problematykę etyczną i charakterystyczne dla niej pojęcia i kategorie moralne,
W2 zna główne problemy poruszanych zagadnień oraz odpowiadające im koncepcje
Efekty umiejętności:
U1 student potrafi zespołowo i indywidualnie analizować i interpretować zagadnienia etyczne z uwzględnieniem ich aplikacji psychologicznych
Efekty kompetencji:
K1 student jest zdolny do podjęcia dyskusji na wybrany temat,
K2 potrafi także wyciągnąć odpowiednie wnioski i sformułować ocenę danej interpretacji, dotyczącej problematyki moralnej
Kryteria oceniania
Wiedza:
na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu etyki zawodu psychologa. Student nie umie opisać trudności i dylematów etycznych, z jakimi może spotkać się w pracy psycholog. Student nie zna kodeksu etyki zawodu psychologa.
na ocenę 3 (dst.): Student zna kodeks etyki zawodu, ale nie rozumie go i zasad w nim zawartych. Jest to wiedza wyrywkowa i nieusystematyzowana. Student nie potrafi dyskutować na temat etycznych problemów psychologii. Wypowiedzi słowne studenta świadczą o istotnych lukach w tym obszarze.
na ocenę 4 (db.): Student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy posługiwać się pojęciami z zakresu etyki zawodu psychologa. Student umie opisać trudności i dylematy etyczne, z którymi mogą borykać się osoby pracujące w zawodzie psychologa. Student potrafi wymienić i trafnie scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu etyki zawodu psychologa.
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy posługiwać się pojęciami z zakresu etyki zawodu psychologa. Student umie opisać trudności, z którymi borykają się osoby wykonujące ten zawód, podejmuje często refleksję własną odnośnie przyszłej pracy z ludźmi. Student wykazuje się podmiotowym traktowaniem drugiego człowieka. Zna on i potrafi wyjaśnić takie pojęcia jak: tożsamość zawodowa psychologa, tajemnica zawodowa, relacja terapeutyczna, diagnoza, potrafi dyskutować na temat metod pracy z poszczególnymi grupami ludzi. Student potrafi dyskutować, pracować w grupach, argumentować, wykazuje się refleksją.
Umiejętności:
na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi rozpoznawać problemów specyficznych dla etyki zawodu psychologa. Student nie umie dobrać metod odpowiednich dla rozwiązywania konkretnych dylematów etycznych. Student nie wykazuje się postawą refleksyjną, jest mu obce podmiotowe traktowanie drugiego człowieka i pomoc innym.
na ocenę 3 (dst.): student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla etyki zawodu psychologa. Zdarza się, że student umie dobrać metody odpowiednie dla rozwiązywania konkretnych dylematów etycznych. Student czasami wykazuje się postawą refleksyjną, traktuje ludzi podmiotowo i zwykle wykazuje chęć pomocy im lub przynajmniej chęć przekierowania do innego specjalisty.
- na ocenę 4 (db.): student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla etyki zawodu psychologa. Student umie dobrać metody odpowiednie dla rozwiązywania konkretnych dylematów etycznych. Student wykazuje się postawą refleksyjną, traktuje ludzi podmiotowo i wykazuje chęć pomocy im lub chęć przekierowania do innego specjalisty.
na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie rozpoznawać problemy specyficzne dla etyki zawodu psychologa. Student zna i umie sprawnie dobrać metody odpowiednie dla rozwiązywania konkretnych dylematów etycznych. Student wykazuje się postawą refleksyjną, traktuje ludzi podmiotowo i wykazuje chęć pomocy im lub chęć przekierowania do innego specjalisty. Student w życiu zawodowym i osobistym przejawia postawę zgodną z etyką pracy psychologa. Swoja postawą stara się on dawać przykład młodszym i mniej doświadczonym zawodowo kolegom.
Kompetencje:
na ocenę 2 (ndst.): Student nie jest wrażliwy na problemy innych osób. Student wykazuje się postawą negatywną wobec rozstrzygania dylematów etycznych. Student nie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. Student nie jest obecny na zajęciach- posiada więcej niż 2 nieobecności bez chęci wyjaśniania absencji.
na ocenę 3 (dst.): Student jest wrażliwy na problemy innych osób. Student wykazuje się chęcią zmiany na postawę bardziej refleksyjną, wykazuje chęć zainteresowania się problemami etyki zawodu psychologa. Student czasami uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. Student ma 2 nieobecności, ale wykazuje chęć wyjaśnienia swoich absencji.
na ocenę 4 (db.): Student jest wrażliwy na problemy innych osób. Student wykazuje się chęcią zmiany na postawę bardziej refleksyjną, zauważa dylematy etyczne w pracy psychologa. Student w miarę aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych.
na ocenę 5 (bdb.): Student jest wrażliwy na problemy innych osób. Student jest refleksyjny, aktywnie dostrzega i analizuje dylematy etyczne. Student aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Obowiązkowa:
Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Nowe wydanie. Warszawa: WN PWN
Uzupełniająca:
Aronson, E,. (1995). Człowiek - istota społeczna. Warszawa: WN PWN.
Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna - serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka
Brzeziński, J., Poznaniak W. (red.) (1994). Etyczne problemy działalności badawczej i praktycznej psychologów. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska M. (red.) (2000). Etyczne dylematy psychologii. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Brzeziński, J. (2002). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 125 - 178.
Kępiński, A. (2002). Poznanie chorego. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Polskie Towarzystwo Psychologiczne. (1992). Kodeks Etyczno - Zawodowy Psychologa. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: