Pedagogika WF-ZPS-EB
Treści merytoryczne:I semestr: 1.Zagadnienia wstępne, w tym podział na poszczególne działy pedagogiki, w zależności od etapu rozwojowego człowieka; 2. Metodologia gromadzenia i analizy doświadczenia pedagogicznego; 3. Próba zdefiniowania procesu wychowania; 4. Rola zasady podmiotowości. 5. Rola zasady pomocniczości; 6. Cele pedagogiki: samowychowanie, samokształcenie, rozwój dopjrzałej osobowości; 7. Stosunek wychowawczy; 8. Miejsce dziecka w rodzinie i zagrożenia jego rozwoju; 9. Miejsce dziecka niepełnosprawnego w rodzinie; 10. Rozwój myśli pedagogicznej od starożytności do Odrodzenia (ogólna charakterystyka); 11. Inspiracja starogrecka;12. Inspiracja starorzymska; 13. Wpływ chrześcijaństwa; 14.Sredniowiecze; 15. Odrodzenie.
II semestr: 1. Rozwój myśli pedagogicznej od Oświecenia do współczesności (ogólna charakterystyka); 2. Oświecenie; 3. Okres przed i porozbiorowy w polskiej myśli pedagogicznej; 4. Przełom XIX I XX wieku ze szczególną analizą kierunków związanych z metodami całościowymi w zakresie dydaktyki i wychowania; 5. Współczesne kierunki rozwoju myśli pedagogicznej, w tym pedagogika alternatywna oraz założenia koncepcjio pedagogiki personalno-egzystencjalnej; 6. Elementy prawidłowego diagnozowania sytuacji wychowawczych. 7. Aksjologia pedagogiczna; 8. Wybrane zagadnienia z metodyki procesu uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak:9. Uczenie się jako permanentny proces osobowego rozwoju człowieka; 10. Ewolucyjna erewolucja w uczeniu się; 11. Droga do kreatywności; 12. Sukces w uczeniu się źródłem radości; 13. Rozpoznanie własnego stylu uczenia się; 14. Uczyć się umiejętności życia: a) poprzez współpracę z innymi; b) z myślą o rozwoju osobowym człowieka; 15.Zapoznanie się z praktycznym funkcjonowaniem wybranych placówek oświatowo-wychowawczych - jeden raz w ciągu I i II semestru odbywają się zajęcia w terenie.
Metody oceny:I semestr - Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności studenta w czasie zajęć oraz oddanie pisemnej pracy, jako warunku realizacji kolejnego etapu projektu: pt. "Pedagogia na co dzień". II semestr - Ocena standardowa na podstawie ostatecznej wersji projektu rozpoczętego w I semestrze oraz kolokwium pisemnego na bazie materiału dydaktycznego, realizowanego przez cały rok.
Literatura
1. Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom I i II, Warszawa 2003.
2. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
3. Placha J., Dialogi pedagogiczne. Wychowanie jako popmoc, Warszawa 1992.
4. Placha J., Zabłocki J.K. (red.), Pedagogika - wczoraj, dzś i jutro, Olecko 2003.
5. Placha J., Rola personalizmu w rozwoju pedagogiki chrześcijańskiej, w: Placha J., Zabłocki J.K. (red.), Pedagogika - wczoraj, dziś i jutro, Olecko 2003.
6. Placha J., Sroczyński W., Wolter E. (red.), Nauczanie Jana Pawła II a współczesna aksjologia pedagogiczna, Warszawa 2008.
7. Placha J., Pedagogia na co dzień, Warszawa 2009.
8. Placha J., O lepszą jakość uczenia się, Warszawa 2009 ( w druku).
9. Suchodolski B., Pedagogika. Podręcznik dla nauczycieli, Warszawa 1992.
10.Śliwerski B.(red. naukowa), Pedagogika, tom I - III,
Gdańsk 2006
11.Tarnowski J., Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej, Warszawa 1982.
12.Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1964.
12.Zaczyński W., Metodologia gromadzenia i analizy doświadczenia pedagogicznego, w: "Kwartalnik Pedagogiczny" 28(107), 1983, nr 1, s. 59 - 69.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: