Biologiczne podstawy zachowania WF-ZPS-BPZ-1
Treści merytoryczne:
Wykład :
1-2. Historia badań neurofizjologicznych. Metody badania mózgu.
3-4. Rozwój ontogenetyczny ośrodkowego układu nerwowego na tle rozwoju wewnątrzmacicznego człowieka.
5-6. Budowa mikroskopowa tkanki nerwowej i glejowej.
7-8. Podstawy neuroanatomii.
9-10. Zarys anatomii rdzenia kręgowego.
11-12. Czynności ruchowe.
Warunki zaliczenia : obecność i aktywny udział w zajęciach.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza : Student wie jakie zagadnienia składają się na dyscyplinę biologicznych podstaw zachowania i jak się ona rozwijała. Identyfikuje biologiczne przyczyny procesów psychicznych. Analizuje teksty naukowe. Prezentuje i wyjaśnia wybrane zagadnienia z teorii ewolucji, etologii, neuroanatomii, neurofizjologii, biochemii ośrodkowego układu nerwowego, embriologii, elektroencefalografii i neuropsychiatrii.
Umiejętności : Student rozumie i interpretuje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowiek, potrafi powiązać je z procesami psychicznymi oraz wykorzystać swoją wiedzę na rzecz innych ludzi. Weryfikuje wartość badań diagnostycznych. Krytycznie odnosi się do prac naukowych z neurobiologii. Dostrzega biologiczne przyczyny patologii psychicznych. Ocenia wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego.
Kompetencje : Student akceptuje wieloczynnikowe podłoże życia psychicznego i ma świadomość jego znaczenia. Dostrzega potrzebę uzupełniania wiedzy z nauk biologicznych. Jest otwarty na współpracę ze specjalistami innych dyscyplin. Dąży do holistycznego rozumienia życia psychicznego.
ECTS :
Udział w wykładzie – 48 godz.
Przygotowanie do wykładu – 24 godz.
Konsultacje – 3 godz.
Napisanie referatu – 15 godz.
Przygotowanie do egzaminu – 30 godz.
Suma godzin – 120 [120 : 30 (25) = 4]
Liczba ECTS – 4
Kryteria oceniania
Wiedza :
(2) : Student nie ma podstawowej wiedzy z biologicznych podstaw zachowania, nie zna wybranych zagadnień z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk.
(3) : Student posiada ogólną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, ale wybiórczo dostrzega związki pomiędzy czynnikami biologicznymi, a procesami psychicznymi.
(4) : Student ma poprawną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, trafnie wskazuje na związki pomiędzy czynnikami biologicznymi, a procesami psychicznymi.
(5) : Student doskonale orientuje się w dyscyplinie, zna sposoby jej uprawiania, posiada usystematyzowaną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, samodzielnie dostrzega biologiczne podłoże fizjologicznych i patologicznych procesów psychicznych.
Umiejętności :
(2) : Student nie dostrzega procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka i nie potrafi powiązać ich z procesami psychicznymi. Nie weryfikuje wartości badań diagnostycznych, nie zna praktycznej możliwości ich wykorzystania, nie umie ocenić wartości prac naukowych.
(3) : Student słabo dostrzega procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka, ma trudności z biologicznym uzasadnieniem procesów psychicznych, potrafi jedynie wymienić badania diagnostyczne, nie do końca rozumie wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego.
(4) : Student poprawnie rozpoznaje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka i trafnie wiąże je z procesami psychicznymi, dostrzega wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego, potrafi interpretować zjawiska społeczne w kontekście rozwoju ewolucyjnego.
(5) : Student doskonale interpretuje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka, potrafi uzasadnić swoje stanowisko, umie formułować hipotezy naukowe dotyczące zachowania się człowieka, prowadzić dyskusję na temat wartości badań diagnostycznych, umie omijać pułapki metodologiczne.
Kompetencje :
Oceniany jest stopień świadomości istnienia wieloczynnikowego podłoża życia psychicznego i potrzeby korzystania z wiedzy biologicznej, medycznej itp.
Efekt wiedzy :
Metoda dydaktyczna – wykład, prezentacje multimedialne
Weryfikacja – egzamin pisemny
Efekt umiejętności :
Metoda dydaktyczna – krótkie wystąpienia studentów
Weryfikacja – dyskusja ze studentami, egzamin pisemny
Efekt kompetencji :
Metoda dydaktyczna – dyskusja w czasie wykładu
Weryfikacja – konsultacje
Literatura
Herzyk A. : Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wykłady z psychologii 14. Scholar. Warszawa. 2009.
Jodzio K., Nyka W. M. (red.) : Neuropsychologia medyczna. Wybrane zagadnienia. Arche. Sopot. 2008.
Kalat J. W. : Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Warszawa. 2007.
Longstaff A. : Neurobiologia. PWN. Warszawa. 2009.
Ostrowski K. : Embriologia człowieka. PZWL. Warszawa. 1998.
Podemski R. : Kompendium neurologii. ViaMedica. Gdańsk. 2008.
Sadowski B. : Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN. Warszawa. 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: