Biologiczne podstawy zachowania WF-ZPS-BPZ
Treści merytoryczne:
Wykład :
1-2 Komórki nerwowe i synapsy: budowa i funkcje oraz metody badania mózgu
3-4 Podstawy neuroanatomii funkcjonalnej
5-6 Organizacja układów: wzrokowego, sensorycznego i ruchowego
7-8 Układ limbiczny, układ nagrody, sieć neuronalna. Percepcja i uwaga
9-10 Pamięć i procesy emocjonalne.
11-12 Funkcje językowe, asymetria półkulowa oraz wybrane zaburzenia psychiczne
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza : Student zna budowę i działanie układu nerwowego człowieka, w szczególności ośrodkowego układu nerwowego oraz zna metody badania jego funkcji. Ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych procesów adaptacyjnych jak i podstaw genetyki w odniesieniu do funkcji psychicznych i zachowania człowieka.
Zna relacje zachodzące między budową i czynnością ośrodkowego układu nerwowego a funkcjami psychicznymi i zachowaniem człowieka. Zna podstawowe objawy zaburzeń zachowania człowieka i wybranych chorób psychicznych, o podłożu neurobiologicznym
Umiejętności : Student rozumie i interpretuje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowiek, potrafi powiązać je z procesami psychicznymi oraz wykorzystać swoją wiedzę na rzecz innych ludzi. Weryfikuje wartość badań diagnostycznych. Krytycznie odnosi się do prac naukowych z neurobiologii. Dostrzega biologiczne przyczyny patologii psychicznych. Ocenia wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego.
Kompetencje : Student akceptuje wieloczynnikowe podłoże życia psychicznego i ma świadomość jego znaczenia. Dostrzega potrzebę uzupełniania wiedzy z nauk biologicznych. Jest otwarty na współpracę ze specjalistami innych dyscyplin. Dąży do holistycznego rozumienia życia psychicznego.
ECTS :
Udział w wykładzie – 48 godz.
Przygotowanie do wykładu – 40 godz.
Konsultacje – 12 godz.
Napisanie referatu – 20 godz.
Przygotowanie do egzaminu – 80 godz.
Suma godzin – 200 [200 : 30 (25) = 8]
Liczba ECTS – 8
Kryteria oceniania
Wiedza :
(2) : Student nie ma podstawowej wiedzy z biologicznych podstaw zachowania, nie zna wybranych zagadnień z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk.
(3) : Student posiada ogólną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, ale wybiórczo dostrzega związki pomiędzy czynnikami biologicznymi, a procesami psychicznymi.
(4) : Student ma poprawną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, trafnie wskazuje na związki pomiędzy czynnikami biologicznymi, a procesami psychicznymi.
(5) : Student doskonale orientuje się w dyscyplinie, zna sposoby jej uprawiania, posiada usystematyzowaną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, samodzielnie dostrzega biologiczne podłoże fizjologicznych i patologicznych procesów psychicznych.
Umiejętności :
(2) : Student nie dostrzega procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka i nie potrafi powiązać ich z procesami psychicznymi. Nie weryfikuje wartości badań diagnostycznych, nie zna praktycznej możliwości ich wykorzystania, nie umie ocenić wartości prac naukowych.
(3) : Student słabo dostrzega procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka, ma trudności z biologicznym uzasadnieniem procesów psychicznych, potrafi jedynie wymienić badania diagnostyczne, nie do końca rozumie wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego.
(4) : Student poprawnie rozpoznaje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka i trafnie wiąże je z procesami psychicznymi, dostrzega wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego, potrafi interpretować zjawiska społeczne w kontekście rozwoju ewolucyjnego.
(5) : Student doskonale interpretuje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka, potrafi uzasadnić swoje stanowisko, umie formułować hipotezy naukowe dotyczące zachowania się człowieka, prowadzić dyskusję na temat wartości badań diagnostycznych, umie omijać pułapki metodologiczne.
Kompetencje :
Oceniany jest stopień świadomości istnienia wieloczynnikowego podłoża życia psychicznego i potrzeby korzystania z wiedzy biologicznej, medycznej itp.
Efekt wiedzy :
Metoda dydaktyczna – wykład, prezentacje multimedialne
Weryfikacja – egzamin pisemny
Literatura
1. Kalat, J. (2006). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Górska, T., Grabowska, A. i Zagrodzka, J. (red.) (2000), Mózg a zachowanie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN
3. Sadowski B. (2009) : Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: