Antropologia i etyka WF-ZPS-AiE-2
Treści merytoryczne:
- Etyka:
1. Przedmiot etyki jako nauki o ludzkim postępowaniu: wyodrębnienie przedmiotu etyki, którymi są normy moralności wynikające z rozumnej natury człowieka.
2. Określenie natury i rozpoznawanie dobra osób.
3. Odróżnienie prawa naturalnego od prawa natury: prawo stanowione, prawo boskie.
4. Sprawności intelektu jako podstawa harmonii działań ludzkich: sprawności intelektu teoretycznego, sprawności intelektu praktycznego.
5. Sprawności woli jako podstawa porządkująca działania ludzi: roztropność, umiarkowanie, sprawiedliwość.
6. Uczucia: w relacji do dobra fizycznego, podział uczuć.
7. Zagadnienie wolności ludzkiej: koncepcje wolności, wolność i odpowiedzialność w działaniach człowieka, normy wychowania.
8. Byt a dobro: dobro jako zewnętrzny cel działania moralnego, szczęście jako wewnętrzny cel działania moralnego, zło jako brak dobra, zło moralne jako niedoskonałość rozumnego postępowania.
9. Zagadnienie formowania zasad odnoszących się do postępowania człowieka oraz wskazanie na potrzebę realizacji dobra osób w związku z podejmowaną decyzją i realizowaną pracą.
10. Zagadnienie praktyki zawodowej: pomoc w podejmowaniu słusznych decyzji w zakresie pracy zawodowej w oparciu o podmiotowość osoby ludzkiej, znajomość zasad etycznych potrzebnych do wykonywania zawodu psychologa.
Metody oceny: Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektura.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć , student powinien być w stanie:
•definiować przedmiot i metodologię etyki
•wymienić i scharakteryzować główne stanowiska w sporze o istotę moralnego wartościowania
•przedstawić najważniejsze etapy rozwoju europejskiej myśli etycznej
• umiejętnie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu aksjologii
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć:
•analizować główne stanowiska w sporach etycznych w odniesieniu do ich podstawowych założeń
• formułować własne przekonania normatywne w kategoriach filozoficznej aksjologii
•podejmować dyskusję z przedstawicielami alternatywnych stanowisk normatywno-światopogladowych
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien :
•dostrzegać filozoficzne podłoże światopoglądowego zróżnicowania postaw etycznych
•być otwartym na dialog z przedstawicielami odmiennych przekonań światopoglądowych
•być gotowym za zastosowanie wiedzy z zakresu etyki w praktyce zawodowej
Literatura
- Etyka:
1. T. Ślipko, Etyka ogólna, Kraków 1982.
2. T. Styczeń, Problem możliwości etyki, Lublin 1972.
3. P. Jaroszyński, Człowiek podmiot dramatu moralnego, Warszawa 1993.
4. M. Gogacz, Wprowadzenie do etyki chronienia osób, Warszawa 1998.
5. A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: