Zoologia WF-ZOB-Z
Treści merytoryczne:
1.podstawy taksonomii zwierząt; nomenklatura binominalna; pierwotniaki jako wyspecjalizowane organizmy jednokomórkowe; gąbki - beztkankowe wielokomórkowce; jamochłony - budowa i różnorodność form życiowych. Pasożytnicze robaki płaskie i ich cykle rozwojowe. Obleńce - budowa i czynności życiowe; gatunki pasożytnicze i ich znaczenie epidemiologiczne.
2. Pierścienice jako przykład organizmów metamerycznych; skąposzczety, wieloszczety i pijawki. Stawonogi i ich różnorodność taksonomiczna i ekologiczna; skorupiaki, wije, owady i pajęczaki; przystosowania stawonogów do środowiska bytowania. Charakterystyka mięczaków; ślimaki, małże i głowonogi. Szkarłupnie i strunowce jako przykład organizmów wtóroustych.
3.Charakterystyka bezczaszkowców i bezżuchwowców. Ryby i ich przystosowania do życia; różnorodność form ekologicznych; ryby dwudyszne, trzonopłetwe; wędrówki ryb; pochodzenie płazów. Płazy jako kręgowce amfibiotyczne; metamorfoza, neotenia; krajowe gatunki chronione płazów. Gady jako pierwsze owodniowce. Ewolucja i radiacja gadów. Krajowe gatunki i ich ochrona.
4.Przystosowania ptaków do lotu. Przegląd rzędów z uwzględnieniem rzadkich i zagrożonych gatunków krajowych; wędrówki ptaków. Pochodzenie i ewolucja ssaków; stekowce, torbacze i łożyskowce; przegląd rzędów ssaków z uwzględnieniem gatunków chronionych; udomowienie ssaków.
Metody oceny: końcowy test sprawdzający na ostatnich zajęciach w semestrze zimowym.
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK- 1 student zna zasady podziału taksonomicznego zwierząt oraz rozumie związki ewolucyjne między nimi;
EK - 2 zna i opisuje budowę i funkcjonowanie organizmów zwierzęcych;
EK - 3 zdaje sobie sprawę z ogromnej różnorodności organizmów i konieczności ich ochrony;
EK - 4 potrafi wskazać i opisać gatunki ważne dla człowieka ze względów ekologicznych, sanitarnych i ekonomicznych;
Literatura
Dobrowolski K.A., Klimaszewski S.M., Szelęgiewicz H. 1974 - Zoologia. WSiP Warszawa, 680pp.
Kawecki Z. 1982 - Zoologia stosowana. PWN Warszawa, 670pp.
Hempel-Zawitkowska J. 1995, 2004, 2007 - Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa 396pp.
Jura Cz. 1997 (i inne wyd.) - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa, 203pp.
Rajski A. 1983 - Zoologia. t. 1 i 2. PWN Warszawa, 589+620pp.
Biologia. Encyklopedia szkolna WSiP, 2005 - Warszawa, WSiP S.A., 1044pp.
Tablice biologiczne 2004 - Wyd. Adamantan, 490 pp.
http://pl.wikipedia.org, http://en.wikipedia.org
Wybrane witryny internetowe zawierające schematy, zdjęcia lub animacje prezentujące budowę i funkcjonowanie struktur żywych na różnych poziomach zorganizowania.
http://biodidac.bio.uottawa.ca
http://www.insectimages.org
http://www.earthlife.net
http://scholaris.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: